NTM-centralerna ser ingen anledning att begränsa användningen av vinterrallydäck på övergångssträckor på belagda vägar som är i gott skick

I testkörning med personbil utrustad med rallydubbdäck kördes 150 överskridningar med hastigheterna 60 km/h och 80 km/h på en teststräcka som var cirka en kilometer lång. Före testet, tidvis under testet och i slutet av testet undersöktes beläggningens spårdjup och ytans grovhet med mätmetoder baserade på laser.
När vinterförhållandena blir mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet å andra sidan blir strängare har man undrat hur rallybilarnas dubbdäck påverkar skicket på belagda vägar och om NTM-centralerna, som ansvarar för landsvägarnas underhåll, borde begränsa användningen av vassa vinterdubbdäck under rallyn för att skydda beläggningen. Redan tidigare har rallyarrangörerna strävat efter att planera rutter som undviker vägar där beläggningen är i dåligt skick.
– Med beaktande av den mycket begränsade relativa andelen vinterrallydäck i förhållande till vägens totala belastning ser NTM-centralerna ingen orsak att begränsa deras användning på belagda landsvägar i gott skick. NTM-centralernas ståndpunkt påverkas också avsevärt av att förarna på grund av däckens höga pris strävar efter ett körsätt som både sparar däcken och vägen. Man bör även i fortsättningen undvika att placera tävlingarnas övergångssträckor på vägar med beläggning som är i dåligt skick, konstaterar Jukka Lehtinen, överdirektör vid NTM-centralen i Mellersta Finland.
– I gemensamma diskussioner med NTM-centralerna konstaterades ett utredningsbehov gällande rallyvinterdäckens slitageeffekt. Ett smidigt myndighetssamarbete är viktigt för våra medlemsföreningars och förbundets verksamhet, och ett test som genomförts gemensamt är ett bra bevis på detta. Vi tackar NTM-centralen i Mellersta Finland för testets möjliggörande och det goda samarbetet för att genomföra det, säger Anssi Kannas, AKK:s generalsekreterare.
Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter
Dubbdäck som används i trafiken i Finland ska uppfylla kraven i Transport- och kommunikationsverket Traficoms föreskrifter. Syftet med föreskriften är att säkerställa att dubbdäck skapar förutsättningar för säker trafik. Samtidigt ska onödigt slitage av vägbeläggningen undvikas.
Däck som används på vägar med snö- och isvallar under rallytävlingar och -övningar uppfyller inte kraven i föreskriften, men deras användning är möjligt med Traficoms dispens. Dubbar som används i rallybilar är längre och vassare än dubbar som används i normal trafik och antalet dubbar är större.
Specialproven i tävlingarna som ordnas vintertid körs på grusvägar med snö- och isvallar. Användningen av spikdubbar som avviker från det normala orsakar inga eller så ringa skador på detta vägnät att de lätt kan repareras av arrangören efter evenemanget.
Arrangörerna ska vara förutseende och kontakta den lokala NTM-centralen
Tävlingarna omfattar ofta övergångssträckor, under vilka de fordon som deltar i evenemanget rör sig på vägytor som är fria från snö och is i enlighet med trafikreglerna. I en stor del av landet har övergångssträckorna allt oftare körts på bar asfaltyta när vintrarna blivit mildare och kvalitetskraven för vinterunderhållet av landsvägarna skärpts. Samtidigt har skicket på beläggningen i synnerhet på det mindre trafikerade belagda vägnätet försämrats.
Tävlingsarrangören ska planera rutten i god tid och vid behov kontakta den lokala NTM-centralen för att utreda vägens skick i mer detalj. På Trafikledsverkets webbplats finns en karta över beläggningarnas skick som ger information om det belagda vägnätets skick i hela landet.
– NTM-centralerna tackar AKK för ett gott samarbete i utredningen av vinterrallydäckens effekter. Vi tror att den gemensamt genomförda utredningen och slutsatserna underlättar anordnandet av tävlingarna. Utredningen visar också att välplanerade vinterrallyn inte har någon betydelse för beläggningen på landsvägarna, säger överdirektör Lehtinen.
Nyckelord
Kontakter
Överdirektör
Jukka Lehtinen
tfn 0295 024698
NTM-centralen i Mellersta Finland
Bilder
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
NOUSU-ohjelma avusti kolmen padon purkua (Rannikko-Suomi)10.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Vaelluskalaohjelma NOUSU on vuoden 2025 aikana tukenut vaelluskalakantojen elvytystoimia ELY-keskusten kalatalousyksiköiden toimialueella. NOUSU-ohjelman avustuksella on vuonna 2025 avattu kolme patoa vaelluskaloille kuljettavaksi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueella. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousviranomainen on myöntänyt toimialueelleen NOUSU-ohjelman kautta avustuksia yhteensä 111 600 euroa kolmelle vaelluskalatutkimushankkeelle ja yhdelle kunnostuskohteelle.
Koiviston Auto Länsi Oy jatkaa liikennöintiä reitillä Rauma-Eura-Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere vuoden 2026 alusta (Pirkanmaa, Varsinais-Suomi)9.12.2025 10:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan Ely-keskukset ovat kilpailuttaneet yhteysvälin Rauma-Huittinen-Tampere linja-autoliikenteen yhteistyössä reitin kuntien kanssa. Kilpailutuksen voitti nykyinen liikenteenharjoittaja Koiviston Auto Länsi. Uusi sopimuskausi alkaa 1.1.2026.
Vesiensuojelun tehostamisohjelma edisti valuma-aluelähtöistä ja maa- ja metsätalouden luonnonmukaista vesienhallintaa3.12.2025 13:02:13 EET | Tiedote
Ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö ja ELY-keskukset ovat tukeneet valuma-aluelähtöisen vesienhallinnan toteutusta, kehittämistä ja valtavirtaistamista eri puolella Suomea. Vesiensuojelun tehostamisohjelmasta myönnettiin vuosina 2019–2023 avustuksia yhteensä 49 maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankkeelle. Hankkeiden toteutuneet kokonaiskustannukset olivat noin 9,6 miljoonaa euroa, joista valtionavustusten osuus oli 6,5 miljoonaa euroa. Avustuksen osuus oli keskimäärin 67 %, muu rahoitus koostui omarahoituksesta. Teemaa toteutettiin myös tutkimusosiolla ja erillisrahoitettujen pilottien kautta. Varsinais-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ovat julkaisseet loppuraportin, jossa arvioidaan kokonaisuuden vaikuttavuutta ja oppeja, ja kuvataan onnistumiset ja kehittämistarpeet.
Alueellinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä suppeampi kuin vuosiin28.11.2025 13:45:39 EET | Tiedote
Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueellisen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan joulukuun alussa. Ammattinimikkeiden määrä on edelleen vähentynyt kymmeneen ja on nyt alimmalla tasolla sitten vuoden 2018. Nimikkeitä on poistettu linjauksesta kolmena peräkkäisenä päivityskertana heikon yleisen työmarkkinatilanteen vuoksi. Linjaus päivitetään puolen vuoden välein.
Olje- och naturgasuppvärmning ersätts i snabb takt – tusen ansökningar om understöd på kort tid28.11.2025 10:00:00 EET | Pressmeddelande
Närings-, trafik- och miljöcentralens populära understöd för att avstå från uppvärmning med fossila bränslen utlystes igen i oktober. Under mindre än två månaders tid har redan nästan tusen hushåll ansökt om stöd. Det återstående anslaget räcker för högst 2 000 sökande. Renoveringarna kan genomföras fram till den 31 augusti 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

