FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi

Jaa
FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

12 prosenttia yrityksistä on tehnyt päätöksiä energian säästämiseksi, mutta toimenpiteet eivät ole vielä toteutuneet käytännössä. Tarve toimenpiteille on tunnistettu 16 prosentissa yrityksistä, mutta niistä ei ole vielä tehty päätöksiä.

Ne yritykset, jotka ovat jo ryhtyneet toimenpiteisiin, pyrkivät auttamaan asiakkaitaan energiansäästössä muun muassa tarjoamalla energiatehokkuusratkaisuja, konsultoimalla ja antamalla vinkkejä energiatehokkuuden parantamiseksi sekä tekemällä energiatehokkuutta parantavia suunnitelmia. Konkreettiset vinkit kuluttajille liittyvät esimerkiksi ruokahävikin ehkäisyyn, joka on saavutettavissa muun muassa valmistamalla isoja ruokamääriä ja annostelemalla se pakkaseen.

Kolme neljästä (75 %) vastanneista yrityksistä osallistuu energiatalkoisiin ottamalla käyttöön uusia energiatehokkaita laitteita. Lähes saman verran yrityksiä (71 %) hyödyntää uusiutuvia energialähteitä, esimerkiksi aurinkopaneeleita. Hukkalämpöä hyödyntää tuotannossaan lähes puolet vastaajista (46 %).

Osa yrityksistä koki, että esimerkiksi toimitilojen lämmön alentaminen on pieni pisara meressä, mutta samalla tärkeä viesti siitä, miten jokainen voi omilla valinnoillaan vähentää energiankulutusta. Monessa yrityksessä energiansäästö on ollut osa vastuullisuutta jo vuosia, mutta kokee, että energiakriisin myötä systemaattinen työ on nyt tullut näkyvämmäksi.

”Yritysten energiansäästötoimenpiteillä on iso vaikutus, ja Ilmarinen vastuullisena kiinteistösijoittajana haluaa olla tässä esimerkkinä. Ilmarisen omistuksessa on yli 100 liike- ja toimitilakiinteistöä sekä noin 5000 vuokra-asuntoa. Laskemme kiinteistöjemme lämpötilaa 1-2 asteella, ja alennamme muiden tilojen – kuten varastojen, käytävien, porrashuoneiden ja pysäköintitilojen – lämpötilaa minimitasolle. Myös kiinteistöjen valaistusta minimoidaan siltä osin kuin se on mahdollista ja turvallista. Lisäksi jaamme ohjeita ja vinkkejä energiansäästöön työntekijöillemme ja vuokralaisillemme”, kertoo Ilmarisen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Liina Aulin.

"Niin yrityksille kuin yksittäisille kansalaisille kyse on isoista asioista: huoltovarmuudesta, energian saatavuudesta ja siihen liittyvien riskien pienentämisestä sekä totta kai rahasta. Siksi on erityisen hienoa, että yritykset ovat lähteneet energiatalkoisiin tosissaan ja tarjoavat asiakkailleen esimerkiksi energiatehokkuusratkaisuja ja konsultointia", sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen.

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi 3/2022 kyselyn yhteenvetotiedot (pdf)

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen, toimitusjohtaja, FIBS, 040 758 7247, kimmo.lipponen@fibsry.fi

Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Ilmarinen, 040 770 9400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 20.-21.9.2022 ja siihen vastasi 25 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry) ja LinkedInissä tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyt tarjoavat medialle ja muille sidosryhmille suurten yritysten näkemyksen ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. Yritysvastuupulssin suunnittelussa ja viestinnässä FIBSin yhteistyökumppanina on Avidly. Kaikki aiemmat Yritysvastuupulssi-kyselyt löytyvät täältä: https://www.fibsry.fi/uutiset/?tag=yritysvastuupulssi

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana yli 40 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa seuraavista yrityksistä:

Ahlstrom-Munksjö Oyj, Algol Oy, Alko, Atria Suomi Oy, Berner, Caruna Networks Oy, Citycon Oyj, Fazer Group, Gasum Oy, Huhtamäki Oyj, Ilmarinen, Kesko Oyj, Kotipizza Group Oy, Kuntarahoitus Oyj, Lassila & Tikanoja Oyj, Lidl Suomi Ky, Mehiläinen, Meira Oy, MetsoOutotec, Metsä Goup Oyj, Neste Oyj, Nokian Tyres plc, Nordea Pankki Oyj, OP Ryhmä, Orion, Paulig Group, Posti Group Oyj, PwC, Raisio Oyj, Reima, Saint-Gobain Finland Oy, Sanoma, Sitowise, SOK, Stora Enso, Suominen Oyj, Tamro Oyj, Telia, Tokmanni, Transmeri Group Oy Ab, Työeläkeyhtiö Elo, Valio, Veikkaus Oy

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

YRITYSVASTUUPULSSI: Yritykset kannattavat avoimuutta urheilusponsoroinnissa, mutta arastelevat julkisia kannanottoja kipeistä aiheista10.2.2022 08:45:00 EET | Tiedote

Onko urheilusponsorointi osa vastuullista liiketoimintaa? Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan. Yritykset kannattavat avointa keskustelua vastuullisista toimintatavoista, mutta eivät halua ottaa julkisesti kantaa esimerkiksi siihen, että suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye