Nastarenkaiden käyttökielto alkaa Lönnrotinkadulla

Lönnrotinkadun nastarengaskielto käsittää Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välisen osuuden noin 900 metrin pituudelta. Yksisuuntainen katu kulkee keskustasta länteen palvellen läpiajoa Pohjoisesplanadilta Ruoholahden suuntaan sekä ajoyhteytenä Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin.
Uuden tieliikennelain mukaista nastarenkailla läpiajon kieltävää liikennemerkkiä kokeillaan Lönnrotinkadulla syksyyn 2025 asti. Kokeilun tavoite on selvittää nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta.
Nastarengaskielto näkyy kadun varsille lisättyinä liikennemerkkeinä sekä ilmanlaadun ja nastarenkaiden seurantalaitteina.
Nastoilla tontille ajaminen on edelleen sallittua
Nastarenkaat kieltävä merkki sallii kiinteistölle ajon.
Vaihtoehtoinen, noin 300 metriä pidempi läpiajoreitti Ruoholahteen kulkee Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun kautta. Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin vaihtoehtoisena reittinä palvelee Bulevardi, jolloin matka pitenee noin 200 metriä.
Nastarengaskiellon vaikutukset Lönnrotinkadun ja lähialueen yrityksiin on arvioitu vähäisiksi, samoin autoliikenteen saavutettavuuteen perustuvat yritysvaikutukset. Kiellon vaikutuksia arvioidaan jo kokeilukauden aikana, ja järjestelyihin voidaan tehdä muutoksia tarpeen mukaan.
Rengasvalinnalla on vaikutuksia ilmanlaatuun
Helsingissä ilmanlaatu on pääsääntöisesti hyvä. Vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla ilman hiukkaspitoisuudet ovat kuitenkin paikoin suuria liikenteen aiheuttamien pakokaasupäästöjen ja katupölyn vuoksi. Siirtymisellä nastarenkaista kitkarenkaisiin on arvioitu olevan merkittävä positiivinen vaikutus ilmanlaatuun ja liikenteen aiheuttamaan meluun.
Katupöly koostuu hiekoitusmateriaalin lisäksi päällysteestä irtoavasta aineksesta, jota erityisesti nastarenkaat rouhivat irti tiestä. Erityisen herkkiä pölyn terveysvaikutuksille ovat lapset, astmaatikot sekä sydän- ja keuhkosairauksista kärsivät.
Helsingin kaupungin tavoitteena on kitkarenkaiden käytön lisääminen niin, että vuonna 2030 kitkarenkaiden osuus olisi Helsingissä 70 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala:
Henna Hovi
liikenneinsinööri
p. 09 310 21337
henna.hovi@hel.fi
Marek Salermo
liikenneinsinööri
p. 09 310 37106
marek.salermo@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Boende- och företagsparkeringen planeras att utvidgas till fyra nya områden – planförslagen finns tillgängliga för kommentarer på webben17.11.2025 15:37:40 EET | Pressmeddelande
Boende- och företagsparkering planeras att tas i bruk i Kottby, Gumtäkt,Majstad, Brändö, Granö och Lövö. Ändringen skulle innebära att parkeringsplatserna längs gatorna ändras till tidsbegränsade parkeringar. Boende och företag i området kunde då under vissa förutsättningar ansöka om ett boende- eller företagsparkeringstillstånd, med vilket man även i fortsättningen kunde parkera utan tidsbegränsning. Stadens mål är att ändringarna ska träda i kraft under hösten 2026 och våren 2027.
Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan laajennettavaksi neljälle uudelle alueelle – suunnitelmaehdotukset kommentoitavana verkossa17.11.2025 15:37:40 EET | Tiedote
Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan otettavaksi käyttöön Käpylän, Kumpulan ja Toukolan, Kulosaaren sekä Kuusisaaren ja Lehtisaaren alueilla. Muutos tarkoittaisi, että alueen pysäköintipaikat katujen varsilla muuttuisivat aikarajoitetuiksi. Tällöin alueen asukkaat ja yritykset voivat hakea tietyin edellytyksin asukas- tai yrityspysäköintitunnuksen, jolla voi myös jatkossa pysäköidä ilman aikarajoitusta. Kaupungin tavoitteena on saada muutokset voimaan vuoden 2026 syksyn sekä 2027 kevään aikana.
Brunnsgatan förnyas så att fotgängare och spårvagnar kan komma snabbare fram17.11.2025 13:32:47 EET | Pressmeddelande
Brunnsgatan ska byggas om till en kollektivtrafikgata, och samtidigt ska förhållandena för fotgängare förbättras på gatan. Ombyggnaden presenteras för invånarna på stadshuset den 20 november. Planförslaget för Brunnsgatan är offentligt framlagt till den 16 december.
Kaivokadun uudistus nopeuttaa kävelijöiden ja raitiovaunujen kulkua17.11.2025 13:32:47 EET | Tiedote
Kaivokatu on tarkoitus muuttaa joukkoliikennekaduksi ja samalla alueen kävelyolosuhteita parannetaan. Uudistuksia esitellään asukkaille kaupungintalolla 20. marraskuuta. Kaivokadun kaavaehdotus on nähtävillä 16. joulukuuta asti.
Helsingfors stad bereder inrättande av ett naturskyddsområde i Furuvik i Jollas17.11.2025 09:02:30 EET | Pressmeddelande
Helsingfors stads enhet för miljöskydd och styrning har berett ett förslag till inrättande av ett naturskyddsområde i Furuvik. Området ligger på Jollas södra strand på Degerö, i närheten av Villa Furuvik och badstranden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


