Kysely: Parempi tiedonkulku auttaisi nostamaan inflaation syömiä katteita rakennus- ja kiinteistöalalla

Rakennus- ja kiinteistöalan haasteena on sujuva tiedonkulku niin työnjohdon ja projektien vetäjien kuin asiakkaidenkin välillä, kertoo valtakunnallinen kysely. Kyselyn vastaajista yli puolet (55 %) piti viestintäongelmia yhtenä rakennus- ja kiinteistöalan suurimpina tulevaisuudessa ratkaistavina haasteina.

Huono tiedonkulku tuo mukanaan myös muita ongelmia. Kun tieto ei kulje rakennuttajan ja urakoitsijan välillä, voi seurauksena olla hankkeen epärealistinen aikataulutus. Kyselyyn vastanneista yli 62 prosenttia piti tätä merkittävänä ongelmana.

”Tiedon kulku rakennus- ja kiinteistöalalla on avainasemassa. Nykyaikaisilla digitaalisilla työkaluilla on mahdollista huolehtia sujuvasta tiedonkulusta kaikkien osapuolien välillä”, Kotopron toimitusjohtaja Mikko Järvi toteaa.

Kotopron teettämässä valtakunnallisessa kyselyssä kartoitettiin rakennusalan tulevaisuuden haasteita. Keväällä toteutettuun kyselyyn vastasi lähes 300 rakennus- ja kiinteistöalan ammattilaista.

Katteet kohdalleen moderneilla työkaluilla

Korkea inflaatio ja materiaalien saatavuusongelmat piinaavat rakennus- ja kiinteistöalaa. Nousevat hinnat syövät myös alan katteita. Hankkeiden parempi dokumentaatio ja tehokas viestintä tarjoavat kuitenkin mahdollisuuden nostaa katteita.

VTT:n ”Asumisen tulevaisuus” -hankkeen johtopäätösten mukaan rakentamisen laatu voisi parantua, jos rakennuksen tilaajalla olisi käytettävissä selkeä dokumentaatio siitä, miten rakennus on rakennettu.

”Jos rakennushankkeen kaikki vaiheet dokumentoitaisiin kattavasti, hankkeiden marginaalia olisi mahdollista kasvattaa jopa 2,5 prosenttiyksikköä. Tyypillisesti rakennushankkeiden kate on nykyään 4,9–5 prosenttia. Moderneilla mobiilityökaluilla hankkeiden dokumentointi on nykyään helppoa”, Järvi sanoo.

Rakennusalalla dokumentointi on aiemmin hoidettu perinteisin keinoin. Ennen kuin kyselyn vastaajat ottivat käyttöön modernit työkalut, useampi kuin joka toinen heistä (56 %) oli käyttänyt dokumentointiin kynää ja paperia. Lähes puolet oli käyttänyt dokumentointiin taulukkolaskentaohjelmaa ja vajaa kymmenesosa oli turvautunut työssä ensisijaisesti Whatsapp-sovellukseen.

”Tiedonkulku rakennus- ja kiinteistöalalla on avainasemassa, kun pyritään luomaan uusia käytäntöjä. Kynällä ja paperilla on mahdotonta muodostaa kokonaisvaltaista, reaaliaikaista tilannekuvaa rakennushankkeen etenemisestä”, Järvi huomauttaa.

Asiakas voi seurata projektia reaaliajassa

Modernien työkalujen ansiosta rakennus- ja kiinteistöalalla myös asiakkaat on mahdollista ottaa mukaan entistä helpommin. Rakennuttaja voi seurata hankkeensa etenemistä ja urakoitsijan toimia lähes reaaliaikaisesti oman työpöytänsä äärestä.

Esimerkiksi Kotopron järjestelmässä asiakas saa käyttöönsä linkin, jonka kautta myös hän pääsee seuraamaan projektinsa edistymistä.

”Tämän avoimempaa ei toiminta rakennus- ja kiinteistöalalla oikein voi olla. Asiakkaat voivat seurata töiden etenemistä lähes reaaliaikaisesti”, Järvi toteaa.

Kyselyssä kartoitettiin myös rakennus- ja kiinteistöalan suurimpia tulevaisuuden haasteita.

Vastaajien mukaan alan merkittävin haaste on henkilöstön osaaminen, jota piti tärkeimpänä 66 prosenttia vastaajista. Toiseksi suurin haaste kyselyn perusteella on liian tiukat aikataulut (53 %) ja työvoiman saatavuus (48 %).

Kotopro kartoitti rakennus- ja kiinteistöalan toimintatapoja valtakunnallisella kyselyllä maaliskuun alussa. Sähköiseen kyselyyn vastasi eri puolilta Suomea 266 rakennus- ja kiinteistöalan ammattilaista, joista 47 prosenttia oli ollut alalla 1–3 vuotta ja 45 prosenttia 3–10 vuotta.

Kotopro
Jaakonkatu 2

+358 9 2512 7720https://www.kotopro.com/

Kotopro on helppokäyttöinen pilvipalvelu, jolla kerätään ja jaetaan rakennuksiin liittyvää tietoa. Ratkaisu helpottaa ja tehostaa työtä, säästää aikaa ja parantaa laatua. Tähän mennessä jo noin 75 000 käyttäjää yli tuhannessa asiakasyrityksessä on luonut yli kaksi miljoonaa digitaalista asiakirjaa Kotopro-ohjelmistolla. Meillä on tutkitusti tyytyväiset työntekijät ja asiakkaat: peräti 94 % asiakkaistamme suosittelee Kotoprota. Kotopro on osa Admicom-konsernia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotopro