Yritätkö opastaa ikäihmistä ”aateekoossa”, mutta ette tahdo päästä puusta pitkälle? DNA neuvoo, miten auttaa digiasioissa niin, ettei kukaan hermostu

Ukki tuskailee jo kolmatta viikkoa sen kanssa, miten googlettaminen toimii. Koitat parhaasi mukaan selittää työpöydän kuvakkeista, välilehdistä ja osoiteriveistä, mutta yksinpuhelu tuntuu aiheuttavan enemmän sekaannusta kuin mitä se antaa vastauksia. Mikä siis avuksi? DNA:n Kiireettömästä linjasta osaltaan vastaava osastopäällikkö Eija Kemiläinen kertoo, että digiasioiden opettamisessa tärkeintä on ottaa rauhallisesti ja välttää kiireen tuntua.
”Rauhallinen tahti on hyvä lähtökohta digiopastamisessa, kuten myös asian esittäminen useammalla eri tavalla. Opastaessamme asiakastamme vältämme käyttämästä lyhenteitä ja teknistä termistöä, sillä muuten asioiden sisäistäminen vaikeutuu. Puhelun lopuksi esimerkiksi meillä Kiireettömällä linjalla aina summataan käsitelty asia: kerrataan, mitä juuri tehtiin ja mitä sovittiin jatkosta. Näitä keinoja voi hyödyntää myös, kun itse on opastamassa tai auttamassa senioria tai jonkin rajoitteen omaavaa läheistä”, Kemiläinen vinkkaa.
”Hyvä apu on kuvayhteyden käyttäminen apuna, sillä se helpottaa haasteiden selättämistä. Kuvayhteys mahdollistaa visuaalisen apuvälineen, jolla voi esimerkiksi piirtää kuvaan, että nämä kaksi piuhaa on yhdistettävä toisiinsa. Esimerkiksi Kiireettömän linjan asiakasneuvojilla on käytössään valmiuksia, joilla he voivat asiakkaan niin halutessa ottaa video- tai kuvayhteyden”, hän jatkaa.
DNA:n Kiireetön linja -palvelu on suunnattu jokaiselle, joka haluaa saada vastauksia puhelimia, liittymiä tai muita digilaitteita koskeviin kysymyksiinsä omassa rytmissään. Suurimmalla osalla soittajista on jokin rajoite, jonka vuoksi he kaipaavat erityisen selkeää ohjeistusta pulmiensa ja kysymystensä kanssa. Rajoite voi olla heikentynyt kuulo tai näkö, fyysinen vamma, huono kielitaito, sairaus tai kokemattomuus digilaitteiden kanssa.
Eniten kiinnostaa liittymien ja palveluiden hinta
Kemiläisen mukaan Kiireettömälle linjalle tulee kysymyksiä laajasti taivaan ja maan väliltä, mutta osa on muita toistuvampia.
”Yleisimmät kysymykset koskevat liittymiä tai palveluja, kun ihmiset haluavat selvittää hintoja ja tuotteiden ominaisuuksia. Laskutukseen liittyviä kysymyksiä kysytään myös paljon. Kolmanneksi useimmiten linjalla vastataan erilaisiin teknisiin tiedusteluihin ja annetaan laitteiden käyttö- sekä asennusopastusta. Nämä liittyvät usein laitteiden tai palveluiden toimimattomuuteen, esimerkiksi uutta laitetta ei ole saatu toimimaan omin voimin tai sen asennuksessa kaivataan apua”, Kemiläinen kertoo.
”Digialoittelijan opastamiseen vihkiytyneen kannattaakin valmistautua siihen, että ainakin osa kysymyksistä sivuaa näitä aiheita. Taustatiedon hankkiminen niistä ei ole pahitteeksi, jos haluaa seuraavan apupyynnön tullen selviytyä tilanteesta joutuisammin.”
Älylaite valitaan tarkoituksen mukaan
Jos ja kun joutuu auttamaan omassa lähipiirissään muita laitehankinnoissa, ensimmäiseksi on hyvä miettiä, millaiseen käyttöön laite tulee. Onko käyttötarve vain puhelut ja viestit, vai onko tarkoitus käyttää myös mobiilipankkia tai muita digipalveluita. Kannattaa kiinnittää huomiota myös laitteen käytettävyyteen: miten hyvin laite sopii käteen, miten yksinkertainen se on käyttää ja ovatko näppäimet tarpeeksi isot.
”Huonosti kuuleville ja senioreille on suunniteltu omia puhelimia ja päätelaitteita. Huonokuuloisille esimerkiksi ei sovi tavallinen puhelin, vaan hänelle kannattaa hankkia puhelin, jossa on puheäänen vahvistus ja tarpeeksi lujalla soiva soittoääni, sillä he eivät välttämättä kuule tavallisessa puhelimessa kumpaakaan kunnolla”, Kemiläinen sanoo.
DNA:lla on jo pitkään haluttu auttaa kaikkia ihmisiä digiasioissa. Kiireetöntä linjaa edeltänyt Seniorilinja perustettiin vuonna 2008. Palvelun yhteiskuntavastuullinen pyrkimys on lisätä digitaalista yhdenvertaisuutta Suomessa.
Lisätietoja medialle
Eija Kemiläinen, osastopäällikkö, kuluttajaliiketoiminnan asiakasratkaisut, DNA Oyj, puh. 044 044 2012, eija.kemilainen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme