Saksalaiselle Vantage Towersille ensimmäiset puurakenteiset tietoliikennemastot - ”Tämä on meille pelinavaus eri puolille Eurooppaa”, sanoo suomalaisvalmistaja

Euroopan toiseksi suurin tietoliikennemastojen operaattori pystyttää ensimmäiset puurakenteiset mastonsa ensi keväänä Saksaan. Puuraaka-aine pienentää toiminnan hiilijalanjälkeä ja parantaa mastojen hyväksyttävyyttä, yhtiö perustelee.
Italian ensimmäinen puurakenteinen Ecopol-masto pystytettiin Milanon lähelle kesällä 2021. Kuva: Ecotelligent Oy.

Kymmenessä Euroopan maassa tietoliikenneinfran palveluja tarjoavan saksalaisen Vantage Towersin ja puurakenteisia Ecopol-mastoja valmistavan, Pohjois-Karjalan Liperiin rekisteröidyn Ecotelligent-yhtiön päätös uusien tietoliikennemastojen pystyttämisestä julkaistiin tänään Saksassa.

Telealan suurtoimija Vodafonen tytäryhtiö Vantage Towers kertoo, että sen suunnitelmana on pystyttää kaksi puurakenteista Ecopol-mastoa Saksaan vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

Toimitusjohtaja Vivek Badrinath sanoo, että päätös puurakenteisten mastojen rakentamisesta teräs- tai betonimastojen sijaan pohjautuu yhtiön vastuullisuustavoitteisiin.

”Näin ensinnäkin suojelemme ympäristöä ja vähennämme hiilijalanjälkeämme. Toisekseen puurakenteisten mastojen luonnollinen ja esteettinen design parantaa rakentamamme infran hyväksyttävyyttä kansalaisten keskuudessa."

Lisää mastoja suunnitteilla

Vantage Towers ja Ecotelligent ovat aloittaneet keskustelut uusienkin mastojen pystyttämisestä. Keskustelut konkretisoituvat kahden pilottimaston kokemusten pohjalta.

”Yli 80 000 mastopaikallaan Vantage Towers on Euroopan toiseksi suurin masto-operaattori. Tämä ensimmäinen sopimus ja sen jatkoaskeleet ovat meille pelinavaus eri puolille Eurooppaa”, sanoo Ecotelligent-yhtiön toimitusjohtaja Gyöngyi Mátray.

Mátray sanoo, että 5G-palveluihin varautuminen kiihdyttää oleellisesti tietoliikennemastojen rakentamistahtia Euroopassa. Vanhoja mastoja pitää myös uusia, sillä kaikki eivät enää vastaa nykyvaatimuksia.

”Euroopassa tullaan lähivuosina rakentamaan kymmeniä tuhansia uusia tietoliikennemastoja. Hiilensidonta-argumentin lisäksi puurakenteisilla mastoilla on puolellaan kansalaisten yleinen hyväksyntä myös siksi, että niiden koetaan sulautuvan ympäristöön paremmin.”

Ecotelligentin puurakenteisten tietoliikennemastojen esittelyvideo

Kuvat

Lataa
Ecopol-mastot kuljetetaan tavallisilla rekoilla ja pystytetään kymmenmetrisinä moduleina. Kuva: Ecotelligent
Lataa

Ecotelligent Oy
Patteristontie 21
80400 Ylämylly

Ecotelligent Oy:n toimiala on langattoman tietoliikenteen tukirakenteet. Yhtiö valmistaa puurakenteisia tietoliikennemastoja. Yhtiö on perustettu vuonna 2017, ja sen kotipaikka on Liperissä, Pohjois-Karjalassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ecotelligent Oy