Teiden talvihoidossa toiveena yhtäjaksoinen pakkaskausi

Maantiet on jaettu liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin, jotka määrittelevät, missä kunnossa tien on oltava ja kuinka nopeasti hoitotoimenpiteet on aloitettava. Talvihoidon taso on siis erilainen eri hoitoluokan teillä, mutta saman luokan tiet hoidetaan koko maassa saman tasoisesti. Mitä enemmän tiellä on liikennettä ja mitä korkeammat nopeudet sillä on, sitä korkeammassa hoitoluokassa se on.
Väylävirastolta tulee ELY-keskuksille toimintaohjeet teiden hoitoon, joiden mukaan tuottajavirasto ELY-keskus toimii. Ely esimerkiksi kilpailuttaa maanteiden hoitourakan urakkasopimukset ja valvoo niitä. Uudenmaan Elyn toiminta-alueella on yksitoista maanteiden hoitourakkaa, joista jokaisesta vastaa Elyssä erikseen nimetty maanteiden hoidon projektipäällikkö. Hoitourakoitsijoilla alkaa lokakuun alussa talvipäivystys, jossa yksi työnjohtaja on koko ajan tavoitettavissa kellon ympäri ja aliurakoitsijoilla on valmius lähteä tien päälle mihin aikaan tahansa. Talvihoitoa valvotaan esimerkiksi siten, että maanteiden hoidon projektipäälliköillä on kitkamittarit autossa mittaamassa tien pitoa. Lisäksi lumisyvyydet ja lähtökynnykset auraukselle on erikseen määritelty.
Alempaa tieverkkoa hiekoitetaan talvisin ja pidetään lumipolanteella siinä missä korkeamman luokituksen tiet hoidetaan suolaamalla. Kaikesta teiden kunnosta annetusta palautteesta eniten palautetta annetaan teiden talvihoidosta.
”Etenkin koska pääkaupunkiseudulla sijaitsevat Suomen vilkkaimmat tiet, annetaan palautetta nopeasti, jos liikenteen sujuvuudessa on ongelmia”, toteaa Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kunnossapitovastaava Henri Aaltonen.
Hän toivoo talveksi sopivasti lunta ja yhtäjaksoista pakkausjaksoa, joka sulaisi vasta keväällä.
”Ilmastonmuutoksen myötä talvet ovat muuttuneet. Se ettei termistä talvea tule aiheuttaa sen, että teiden päällysteet kärsivät ja reikiintyvät, kun vesi vuorotellen jäätyy ja sulaa useamman kerran. Myös sorateillä on tämän vuoksi paljon kelirikkoa”, Aaltonen kertoo.
Uudet maanteiden hoitourakat aloittivat Heinolassa ja Lahdessa 1.10. Lahdessa hoitourakasta vastaa Terranor Oy ja Heinolassa Pimara Oy. Toimikauden pituus on viisi vuotta. Heinolan maanteiden hoitourakka koostuu lisäksi Hartolasta, Sysmästä ja Asikkalasta. Lahden maanteiden hoitourakkaan puolestaan kuuluu myös Hollola, Padasjoki ja Kärkölä.
”Molemmissa hoitourakoissa löytyy teiden talvihoitoluokkia joka lähtöön, koska urakka-alueet ovat niin laajoja. Löytyy niin vilkasliikenteisiä teitä kuin teitä, joilla keskivuorokausiliikenne ei ole kauhean korkea”, Aaltonen summaa.
Molemmissa hoitourakoissa käytetään uutta maanteiden hoitourakan urakkamallia, josta on jo saatu muilta urakka-alueilta kokemuksia. Hoidon projektipäälliköt osallistuvat tiiviisti kilpailutuksessa tarjouspyyntöjen laadintaan ja hoitourakan valintaan. Malli eroaa perinteisestä urakkamallista siten, että kaikki toteutuneet kulut maksetaan laskujen mukaan.
”Eli kaikki tulee Elylle läpilaskutuksena, minkä ansiosta pystytään hyvin seuraamaan hintapolitiikkaa, Aikaisemmin ei kunnolla päästy siihen kiinni, mitä mikäkin maksoi, nyt sitä on helpompi seurata”, Aaltonen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Uudenmaan ELY-keskuksen viestintä, puh. +358 295 021 085, sähköposti: tiedotus.uusimaa(at)elykeskus.fi
Liikenteen asiakaspalvelu puh 0295 020 600 ma–pe klo 9–16, neuvonta (pvm/mpm), sähköposti: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Uudenmaan ELY-keskusOpastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.
Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande
Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme