Hoitajien kävelyreittianalyysi paljastaa hoitotyön kipukohtia

Yliopistosairaaloiden vuodeosastojen sairaanhoitajien kävelyreittejä koskevan tutkimus osoitti, että hoitaja käy vuoron aikana eri huoneissa keskimäärin 105 kertaa. Toistuva kävely huoneiden välillä on seurausta sairaanhoitajien tietojärjestelmätyön lisääntymisestä ja työnjaon haasteista. Tutkimus tuo ilmi vuodeosaston hoitajien varsin sirpaleisen työnkuvan.
Esimerkkikuvaaja kahden sairaanhoitajan kävelyreiteistä eri huoneiden välillä yhdessä vuorossa yliopistosairaalan lastenkirurgian vuodeosastolla. Hoitajat kävivät 18 eri huoneessa; yht. 86 kulkureittiä ja 224 siirtymistä huoneiden välillä; sairaanhoitajien kävelymatkat vuoroissa olivat 3,6 km ja 4,4 km.

SKA-Research Oy on kehittänyt hoitajien kävelyreittien analyysimenetelmän. Yritys toteutti useissa yliopistosairaaloiden suunnittelu- ja kehittämishankkeissa hoitajien kävelyreittianalyysejä niin perinteisesti havainnoimalla kuin älypuhelimeen perustuvalla internet-of-things -ratkaisulla (IoT). Havainnointi ja IoT-ratkaisu antoivat samansuuntaiset tulokset. Hoitajien kävelyreittejä on aikaisemmin tutkittu erittäin heikosti, vaikka hoitajaliikenne kuuluu vuodeosaston ydinprosesseihin.

Tutkimus tuo ilmi vuodeosastojen monimutkaisen hoitajavirran, jota dominoi edestakainen kävelyliikenne eri tilojen välillä. Huonekäyntejä tulee yhden vuodeosaston aamu- ja iltavuoron 10 hoitajalla yhteensä noin 1000 vuorokaudessa. 72 % kaikista huonekäynneistä kohdistui potilashuoneisiin (33 %), hoitajien kansliaan (28 %) ja lääkehuoneeseen (10 %). Ko. kolmen huonetyypin välinen hoitajavirta muodosti puolet koko hoitajaliikenteestä. Kanslian ja potilashuoneiden välinen edestakainen liikenne oli merkittävin yksittäinen kulkureitti. 8 % huonekäynneistä oli varastokäyntejä.

Oulun yliopistollisessa sairaalassa toteutettiin hoitajien kävelyreittianalyysit älypuhelinsovelluksella ja kerättiin yli 25000 huonekäynnin data. Sen tulosten seurauksena selvitettiin edelleen hoitajien kansliatyöajan jakautumista ja PC-työtä tarkemmin. 41 % hoitajien työajasta kului kansliatyöhön. Kansliatyöstä puolestaan suurin osa kului PC-työhön (potilastiedon kirjaaminen, tiedon tarkistaminen ja etsiminen), jonka osuus hoitajien koko työajasta oli 30 %. Hoitajan PC-työlle oli ominaista jatkuva ”hyppely” eri tietojärjestelmänäkymien välillä – sairaanhoitaja siirtyi keskimäärin 361 kertaa tietokoneen eri näkymästä toiseen vuoron aikana.

Sairaalat ovat kehittäneet kävelyreittianalyysien perusteella parempia työmenetelmiä, suunnitelleet uusia vuodeosastoja, uudistaneet vanhoja vuodeosastoja ja kehittäneet potilastietojärjestelmiä.

Välitöntä hoitotyöaikaa olisi lisättävä

Hoitajapula pakottaa edelleen kehittämään hoitajien työnjärjestelyä. Toisaalta potilas- ym. tietojärjestelmiin satsataan paljon.

- Vuodeosastohoitajien työssä yhdistyvät harvinaislaatuisesti vaativa tietotyö ja empaattinen potilaan kohtaaminen. Tällaisessa tietotyössä meidän tulisi nykyistä enemmän kysyä ”mikä työ tehdään ja mikä työ jätetään kokonaan pois?”; tänä päivänä mm. potilastietojärjestelmien kehittämisessä haetaan liikaa vastauksia ”miten työ tehdään?” -kysymykseen. Hoitotyötä tekeviä sairaanhoitajia olisi kuultava ja heidän vaikutusmahdollisuuksiansa työn sisältöön tulisi lisätä. Uusia tehtäviä on vähitellen sälytetty hoitajille arvioimatta niiden vaikutusta hoitotyön kokonaisuuteen ja siten esim. tietojärjestelmätyö ja kävely on lisääntynyt. Niinpä mm. turha kirjaaminen pitäisi ensin tunnistaa ja sitten jättää se kokonaan pois. Ei-hoidollisia töitä puolestaan pitää siirtää pois sairaanhoitajilta, kertoo SKA-Research Oy:n Sauli Karvonen.

- Ongelmana meillä on se, että kehittämisestä huolimatta ei yleensä mitata sitä, miten uudistukset vaikuttavat hoitajaliikenteeseen ja välittömän hoitotyöajan osuuteen kokonaistyöajasta. Välittömän hoitotyöajan tulisi kasvaa mutta näin ei näytä tapahtuneen. Pieni välittömän hoitotyöajan osuus ja hoitajapula on kestämätön yhdistelmä. Ehkä meidän tulisi luoda kansallinen ohjelma sairaanhoitajien työtyytyväisyyden ja työnjaon parantamiseksi, kun palkkaratkaisukin on nyt sovittu.

Internet-of-things (IoT) antaa mahdollisuuksia

Kävelyreittianalyysi voidaan toteuttaa perinteisesti havainnoimalla tai SKA-Research Oy:n kehittämällä IoT-ratkaisulla, jossa käytetään älypuhelinta. Jatkossa IoT-ratkaisua on tarkoitus kehittää eteenpäin niin, että sitä voi käyttää sairaalan potilasvirtojen reaaliaikaiseen ohjaukseen. SKA-Research Oy etsii jatkokehitykseen teknologiakumppaneita. Menetelmälle haetaan parhaillaan EU-patenttia.

Tutkimuksessa oli mukana osastoja tai yksi osasto seuraavista sairaaloista: Oulun yliopistollinen sairaala, Kuopion yliopistollinen sairaala, Tekonivelsairaala Coxa, TAYS Sydänsairaala, Tampereen yliopistollinen sairaala, Turun yliopistollinen sairaala, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri ja Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri (Siun sote)”

Tutkimuksen tekijä ja menetelmän kehittäjä on SKA-Research Oy:n Sauli Karvonen (dipl.ins.). Tutkimus on julkaistu 3.11.2022 kansainvälisessä Health Environments Research & Design Journal -julkaisussa. Linkki tutkimukseen https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19375867221134550

Muut tutkimusartikkelin kirjoittajat ovat vs. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johtaja Juha Korpelainen, Oulun yliopistollisen sairaalan kehitysylilääkäri Tuomas Holma, Pohjois-Karjalan hyvinvointialuejohtaja Kirsi Leivonen, Tekonivelsairaala Coxan toimitusjohtaja Kristiina Michelsson, Tekonivelsairaala Coxan hoitotyön johtaja Minna-Riikka Rantala, TAYS Sydänsairaalan anestesia- ja tehohoitopalvelujen palvelujohtaja Timo Porkkala ja Oulun yliopistollisen sairaalan hallintoylihoitaja Pirjo Lukkarila.

Lisätietoja antaa:

Sauli Karvonen