Odevo pyrkii maailmanlaajuiseksi johtajaksi isännöintialalla – nyt se laajenee vauhdilla Yhdysvaltoihin

Odevoon kuuluvan MTR-Isännöinnin toimitusjohtaja Krister Ilvonen uskoo, että teknologia mahdollistaa uudet asiakashyödyt vuosikymmeniä paikoilleen velloneella isännöintialalla: ”Meidän pitää tarjota muutakin kuin tilinpäätöksiä ja hallituksen kokouksia.”
MTR-Isännöinnin toimitusjohtaja Krister Ilvonen (vas.) uskoo, että teknologia mahdollistaa uudet asiakashyödyt vuosikymmeniä paikoilleen velloneella isännöintialalla. Odevon toimitusjohtaja Daniel Larsson on asettanut Odevon tavoitteeksi olla isännöintialan suurin toimija maailmassa.

Kansainvälinen kiinteistöalan konserni Odevo pyrkii isännöintialan uudeksi maailmanlaajuiseksi johtajaksi hyödyntämällä uusinta teknologiaa ja nostamalla asiakkaan kokeman arvon kaikkien palveluidensa keskiöön.

Odevo toimii tällä hetkellä Suomessa, Ruotsissa, Britanniassa ja nyt myös maailman suurimmalla kiinteistömarkkinalla Yhdysvalloissa. Konserni osti yhdysvaltalaisen KW Property & Management Consulting -kiinteistöyrityksen tänä syksynä. Muutoksen myötä se hallinnoi noin 600 000 asuntoa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Odevo on ensimmäinen isännöintialan toimija, jolla on jalansijaa Atlantin molemmin puolin. Konsernin liikevaihto nousee kaupan myötä noin 135 miljoonasta eurosta 305 miljoonaan euroon. Kaupan jälkeen se työllistää yksistään USA:ssa 2 000 ihmistä ja koko konsernissa 3 800 ihmistä.

Odevoon kuuluvan MTR-Isännöinnin toimitusjohtaja Krister Ilvonen toteaa, että isännöintialan työskentelyn tavat ja rakenteet ovat pysyneet vuosikymmeniä samanlaisina. Vanhat tavat eivät enää tulevaisuudessa riitä.

-        En usko, että löydämme enää hirveästi uusia innovaatioita manuaalisen työn ääreltä. Suuret hyödyt asiakkaalle syntyvät uusista teknologioista ja alustoista, jotka tekevät asumisesta helpompaa. Toistuvat asiat saadaan automatisoitua ja isännöitsijöille jää enemmän aikaa asiakkaille ja palvelujen kehittämiselle, Ilvonen sanoo.

Perinteinen isännöinti muuttuu tulevaisuudessa entistä enemmän lisäarvon tuottamiseksi. Isännöintialan pitää tarjota muutakin kuin vain tilinpäätöksiä ja hallituksen kokouksia.

-        Meidän pitää ajatella isosti, jos haluamme muuttua entistä asiakaslähtöisemmäksi. Toimiala tarvitsee uusia tulokulmia, Ilvonen toteaa.

Odevo on investoinut voimakkaasti asumista helpottavaan alustaansa, jolla on Ruotsissa jo 35 % markkinapeitto. MTR-Isännöinnissä selvitetään parhaillaan muun muassa, miten alusta saataisiin myös suomalaisten taloyhtiöiden käyttöön.

Tavoitteena vahva kasvu orgaanisesti ja yritysostoin

Odevo jatkaa kasvuaan tulevaisuudessa strategiansa mukaisesti. Yksityiset kiinteistöt ovat maailman suurin omaisuusluokka ja ihmisen elinajan suurin yksittäinen investointi.

Alan kehitys on kuitenkin jäänyt jälkeen digitalisaation hyödyntämisessä ja asiakkuusajattelussa. Odevo haluaakin haastaa alan markkinajohtajat keskittymällä teknologisiin innovaatioihin.

-        Olemme kasvupolulla myös täällä Suomessa sekä orgaanisesti että löytämällä mukaan uusia yrityksiä. Haluamme rakentaa uutta mallia isännöintialalle yhdessä samanhenkisten ihmisten ja asiakkaidemme kanssa, Krister Ilvonen sanoo.

Krister Ilvonen
toimitusjohtaja, MTR-konserni
krister.ilvonen@mtr.fi

Kuvat

MTR-Isännöinti Oy
Neilikkatie 17

MTR Group tarjoaa asiakaslähtöisiä kiinteistöhallinnan palvelukokonaisuuksia Uudenmaan alueella ja Itä-Suomessa. Konsernin yritykset palvelevat kaiken kokoisia taloyhtiöitä yli 30 vuoden asiantuntemuksella. Yhteensä huolehdimme noin 800 taloyhtiön arjesta ja 26 000 kodista. 2022 liikevaihtomme on noin € 11,5M.  MTR Group on osa kansainvälistä Odevo-konsernia.

Vuonna 2019 perustettu Odevo lanseerattiin uutena brändinä maaliskuussa 2022. Odevo on nopeasti kasvava kansainvälinen toimija, joka haastaa alan muun muassa omalla teknologia-alustallaan.

Odevo-konsernissa työskentelee noin 3800 ihmistä ja sen vuosiliikevaihto on reilu 174 miljoonaa euroa. Keskimääräinen kasvu vuosien 2019 ja 2021 välillä oli noin 135 % vuodessa, josta noin 15 % oli orgaanista kasvua vuonna 2021. Odevo jatkaa vahvan kasvun tiellä sekä orgaanisesti että houkuttelemalla mukaan lisää yrityksiä sekä Euroopasta että muista maanosista.

www.odevo.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi