Yhteisöllinen kirjoittaminen mahdollistaa opiskelijoiden oppimisen
Yhteisöllisessä kirjoittamisessa samaa tekstiä kirjoittaa kaksi tai useampi kirjoittaja. Oleellista on kirjoittajien tasapuolinen vastuu kirjoittamisprosessista ja valmiista tekstistä.Asioita voidaan pohtia useasta eri näkökulmasta, kun kirjoittajat ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
KM Minna Nykoppin kasvatustieteen väitöstutkimuksessa tarkasteltiin, millaista keskustelua yliopisto-opiskelijat kävivät yhteisöllisen kirjoittamisen aikana kasvokkain ja verkossa. Tarkastelussa oli myös se, millaisia tiedonrakentamisen piirteitä opiskelijoiden keskustelut sisälsivät ja miten yhteisöllistä kirjoittamista koordinoitiin verkossa. Lisäksi tutkittiin, oliko koordinoinnilla yhteyttä yhteisten kirjoitelmien laatuun.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden keskustelut käsittelivät yleisimmin kirjoittamisen kysymyksiä sekä tekstin sisältöjä. Opiskelijoiden tiedonrakentamista tukivat opiskelutoverien esittämien ajatusten täydentäminen sekä sellaisten kysymysten esittäminen, jotka edellyttivät käsiteltävänä oleva asian syvällistä pohtimista.
”Toisen esittämän ajatuksen täydentäminen mahdollistaa käsiteltävän asian oppimisen, sillä yhdessä pohtien on mahdollista päästä sellaiselle tasolle, johon yksin pohtiessa ei ole mahdollista yltää”, Nykopp toteaa.
Erimielisyyden ilmaiseminen synnyttää keskustelua, joka edellyttää asian tarkastelun monesta eri näkökulmasta. Nykoppin tutkimuksessa opiskelijat kuitenkin ilmaisivat erimielisyyttä vain harvoin.
”Yksi selitys erimielisyyden vähäisyyteen voi olla se, että yliopisto-opiskelijat luottavat tiedollisiin auktoriteetteihin, kuten kirjoihin ja opettajaan, sen sijaan että he suhtautuisivat kriittisesti tiedonlähteisiin tai opiskelutovereidensa esittämiin näkökulmiin”, tutkija pohtii. Toisaalta erimielisyyden ilmausten pieni määrä opiskelijoiden keskusteluissa ei välttämättä ole merkki siitä, etteikö työskentely olisi kriittistä, vaan se voi pikemminkin viitata kritiikin ilmaisemiseen eri tavoin.
Yhteisöllinen kirjoittaminen onnistuu myös verkossa
Maailmanlaajuinen pandemia on pakottanut oppilaitokset siirtämään opetuksensa verkkoon, jolloin yhteisöllisen kirjoittamisen työtapojen soveltaminen on tullut ajankohtaiseksi myös verkkotyöskentelyssä. Nykoppin tutkimuksesta ilmeni, että kirjoittaessaan yhteisöllisesti verkossa opiskelijat koordinoivat tehtävää, tekstin laatimista ja sosiaalista tilannetta. Aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu, että erityisesti sosiaalisen toiminnan koordinointi on onnistuneen yhteisöllisen työskentelyn edellytys. Mitä enemmän opiskelijat koordinoivat sosiaalista toimintaa, sitä parempaan suoritukseen he pystyvät. Yhteisöllisen kirjoittamisen koordinoinnilla ei kuitenkaan ollut merkitystä opiskelijoiden laatimien kirjoitelmien laatuun.
Nykoppin tutkimus osoitti, että yhteisöllinen kirjoittaminen, jossa yhdistyi lukeminen, tiivistelmän kirjoittaminen sekä pienryhmäkeskustelu, sisälsi sellaisia ominaisuuksia, jotka tukivat opiskelijoiden oppimista.
KM Minna Nykoppin kasvatustieteen väitöskirjan "Yliopisto-opiskelijoiden yhteisöllinen kirjoittaminen kasvokkain ja verkossa" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 18.11.2022 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Vanhassa juhlasalissa (S212).
Vastaväittäjänä toimii professori Mari Murtonen (Turun yliopisto) ja kustoksena professori Miika Marttunen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on luettavissa verkossa.
Lisätietoja:
Minna Nykopp, minna.e.nykopp@jyu.fi, puh. 040 190 4463
Minna Nykopp kirjoitti ylioppilaaksi Vaajakosken lukiosta 1984. Hän valmistui sosiaalikasvattajaksi Suomen Kirkon Sisälähetysseuran Kasvattajaopistosta 1991 ja kasvatustieteen maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2006. Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot hän suoritti 2006.
Sosiaalikasvattajaksi valmistumisen jälkeen Nykopp työskenteli Jyväskylän kaupungilla lastentarhanopettajana. Valmistuttuaan kasvatustieteen maisteriksi hän on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa tutkimuksen ja opetuksen tehtävissä. Tällä hetkellä Nykopp työskentelee yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa.
Väitöskirjatutkimusta on rahoittanut Jyväskylän yliopisto, Suomalainen Konkordia-liitto ry, Kasvatusalan valtakunnallinen tutkijakoulu (KASVA) ja Oppimisympäristöjen monitieteinen tutkijakoulu (OPMON).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
viestinta@jyu.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma tarjoaa jatkotutkintoväylän bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille25.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa alkaa täysin uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma, joka tarjoaa jatkokoulutusmahdollisuuden erityisesti bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille. Vastaavaa tiedeyliopistotasoista koulutusta ei Suomessa ole muualla tarjolla.
Sosiaali- ja terveysministeriöltä 1,1 miljoonaa euroa rahoitusta Jyväskylän yliopiston sosiaalityön tutkimushankkeille24.6.2025 09:24:49 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt valtionavustusta 18 sosiaalityön yliopistotasoiselle tutkimushankkeelle. Tutkimushankkeiden tavoitteena on vahvistaa sosiaalityön ja sosiaalihuollon vaikuttavuutta, laatua ja asiakasturvallisuutta sekä asiakkaiden osallisuutta ja toimijuutta sosiaalihuollossa.
Jyväskylän Kesän puheohjelmassa pohditaan sivistyksen merkitystä ajassa24.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna Jyväskylän Kesän sivistys-teemaisessa puheohjelmassa tarkastellaan muun muassa sananvapauden ja vastuun suhdetta, koulutuksen ja demokratian tulevaisuutta sekä arkkitehtuurin roolia yhteiskunnassa. Festivaaliviikolla 2.–7.7.2025 voi osallistua myös tiedettä ja taidetta yhdistävälle luontoretkelle, jaloitella ajatuksiaan filosofien opastamana, tutustua niityn perustamiseen niittytalkoisiin osallistumalla.
Sivistyksen vuoksi -kirjan tavoitteena on sivistyneen elämän kunnianpalautus: Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen Jyväskylän Kesän avajaispäivänä ke 2.7.23.6.2025 09:09:04 EEST | Tiedote
Sivistys ei kuulu vain harvoille ja valituille, vaan meille kaikille. Sivistyksen vuoksi -kirjan kantava ajatus on, että sivistyksen tavoittelu niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla rakentaa merkityksellistä, hyvää elämää. Kirjan 32 kirjoittajaa käsittelevät sivistystä eri näkökulmista kirkastaen sivistyksen olemusta, kielen ja kulttuurin sivistävää voimaa, ruumiin sivistystä, polarisaation ja sivistyksen suhdetta sekä sivistyksen merkitystä yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena tavoitteena. Kirjoittajajoukkoon kuuluvat muun muassa Tarja Halonen, M. A. Numminen, Jarkko Martikainen, Kirsi Piha, Juha Hurme, Julia Thurén ja Piia Viitanen.
Vahvemmalla yhteistyöllä kohti onnistuneempaa ja reilumpaa ympäristönsuojelua23.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto on ollut mukana osana kansainvälistä tutkimusryhmää, joka on edistänyt ymmärrystä siitä, miten maa- ja vesiekosysteemien väliset yhteydet vaikuttavat ympäristönsuojelun tehokkuuteen ja oikeudenmukaisuuteen. Ympäristönsuojelun uudelleenajattelun tuloksena syntynyt tutkimusartikkeli oli ehdolla kansainvälisesti arvostetun Frontiers Planet -palkinnon saajaksi vuonna 2022 ja se valittiin Uuden-Seelannin vaikuttavimmaksi kestävän kehityksen artikkeliksi. Nyt artikkeli on julkaistu lastenversiona.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme