Potwell Oy

Perunasato odotettua parempi

Suomalaista perunaa riittää tulevaisuudessakin, vaikka hintapaineet eivät hellitä.
Potwellin viljelijöillä oli odotettua parempi perunasato etenkin Vaasan ja Oulun välisellä rannikkoalueella.

Perunasato on ollut vuonna 2022 Potwellin viljelijöillä ennakoitua parempi, vaikka sateet riepottelivat varsinkin eteläistä Pohjanmaata ja Satakuntaa ankarasti loppukesästä ja alkusyksystä.

– Perunaa on nettomääräisesti noin kymmenen prosenttia enemmän varastossa kuin viime vuonna, kertoo Potwell Oy:n toimitusjohtaja Teppo Vetoniemi.

Potwell on Suomen suurin perunoiden pakkaus-, jakelu- ja markkinointiyritys.

Vetoniemi painottaa, että kauppiaat, ja sitä kautta suomalaisen ruoan loppukäyttäjät, voivat olla levollisin mielin. Suomalaista perunaa ja ruokaa riittää kyllä tulevaisuudessakin.

– Päättyneen kesän hyvien olosuhteiden takia suomalaista ruokaa on olemassa, ja sitä riittää, mutta siitä pitää maksaa vähän enemmän kuin ennen.

Vetoniemi kertoo, että lisäkysyntää perunalle saattaa tulla Euroopasta.

– Sellaisina vuosina, kun Euroopassa on ollut huono sato, suomalaiseen perunatuotteeseen on kohdistunut kysyntää.

Hintapaineisiin vaikuttavat erityisesti Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena noussut energian hinta sekä tuontirajoitukset. Jälkimmäiset heikentävät lannoitekomponenttien saatavuutta, mikä puolestaan nostaa lannoitteiden hintoja.

Teppo Vetoniemi
teppo.vetoniemi@potwell.fi

Kuvat

Potwell Oy
Kristiinankatu 11 A 21 |
64100 Kristiinankaupunki

info@potwell.fihttps://potwell.fi/

Potwell Oy on tavarantoimittajiensa omistama myyntiyhtiö. Toimitamme asiakkaillemme maukasta, ravitsevaa ja vastuullisesti tuotettua perunaa moneen eri tarpeeseen. Maatilan-tuotemerkkimme pitää sisällään sekä kuluttaja- että suurtaloustuotteita, jotka tulevat suomalaisten viljelijöiden pelloilta ja ovat siten luotettavasti jäljitettävissä. Toimimme tavarantoimittajien kanssa yhteisten laatustandardien mukaan kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Tavoitteenamme on jäljetön huominen, jonka hyväksi teemme töitä mm. kompensoimalla perunatuotteitamme. potwell.fi

Maatilan Jäljettömän Hyvä on rekisteröity tavaramerkki.

maatilan.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi