Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaan Sami Tissarin Krysa kertoo tekoälystä ja ihmisyydestä

Sami Tissari on kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokas esikoisromaanillaan Krysa. Tissari esiintyy yhdessä muiden Finlandia-ehdokkaiden kanssa Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa 10.11. klo 17, Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa perjantaina 11.11. klo 17 sekä Jyväskylän kirjamessuilla lauantaina 26.11. Seppo Puttosen haastateltavana.
Sami Tissari kuva: Aula & Co / Jyri Keronen

Sami Tissari on Kuopiossa vuonna 1971 syntynyt, Lahdessa varttunut ja nykyään Joensuussa asuva kirjailija. Tissari on opiskellut Helsingin yliopistossa teoreettista filosofiaa. Hän työskenteli metsurina 20 vuotta mutta ripusti moottorisahan naulaan hiljattain.

Krysa on Tissarin esikoisromaani, jossa Neuvostoliitto on kehittänyt tekoälyn ja voittanut kylmän sodan. Teos on ajatusleikki siitä, miten pienestä maailmanjärjestys voi olla kiinni. Idean romaaninsa Tissari sai tutkimuksesta, joka käsitteli muun muassa tekoälyn kehittämiseen erikoistunutta Frank Rosenblattia.

Palkintolautakunnan arviosta:

Vaihtoehtoinen historia, jossa Neuvostoliitto kehittää ajattelevien koneiden verkoston, joka lopulta hallitsee myös ihmisiä. Apokalyptisten visioiden ohella Krysa on sekoitus kujeilevaa nostalgiaa, veijariromaania ja vallatonta, valloittavaa naurua. Se osoittaa loistavasti spekulatiivisen fiktion voiman kulttuurikritiikin välineenä.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaasta suomalaisesta romaanista. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa. Voittaja valitaan 30.11.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Aula & Co, Nora Varjama
nora.varjama@aulakustannus.fi, puh. 050 547 6868

Krysan esittely kustantajan sivulla: aulakustannus.fi

Muiden ehdokkaiden esittely ja raadin perustelut

Krysa kannen ulkoasu: Tuomo Parikka

Kalevankatu 34

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Kuusivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin Krysa on Aula & Co:n ensimmäinen kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokas.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsingissä 24.-27.5., pääesiintyminen Helsinki Litissä17.5.2024 11:38:53 EEST | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen osittain omiin kokemuksiin perustuva romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5 klo 12.30. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin liput ovat loppuunmyytyjä, mutta tapahtuma striimataan. Chen on myös Akateemisessa kirjakaupassa 24.5.

Menestyskirjailija Heather Morrisin uutuuskirja Nousevan auringon sisaret kertoo muusikko Norah Chambersin ihmeellisestä vankikuorosta19.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote

Toisen maailmansodan aikaan japanilaisten vankileirillä englantilainen kapellimestari ja säveltäjä Norah Chambers perusti naisvankien kanssa a cappella -kuoron. Se pelasti monta ihmistä kurjuudelta vaikeissa oloissa. Heather Morrisin uutuusteos Nousevan auringon sisaret kertoo sisaruudesta ja selviämisestä vankileirillä. Heather Morrisin kirjoja on myyty Suomessa yli yli 300 000 kappaletta. Menestysteos Auschwitzin tatuoija kääntyy kesäkuussa tv-sarjaksi. Pääosaa esittää Harvey Keitel, ja tunnusmusiikin laulaa Barbara Streisand.