Itäbaanan reitti tarkistettu Herttoniemen teollisuusalueella – uutta suunnitelmaa esitellään yleisötilaisuudessa

Itäbaana muodostaa valmistuessaan pyöräliikenteen keskeisen yhteyden keskustan ja Itäkeskuksen välillä jatkuen myöhemmin edelleen kohti Östersundomia. Tällä hetkellä laaditaan yleissuunnitelmaa osuudesta, joka ulottuu Valurinkadun pohjoispäässä sijaitsevasta Itäväylän alikulusta Virvatulentien kohdalle. Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Itäbaanan muut osuudet suunnitellaan ja toteutetaan erikseen.
Itäbaana kulkee Herttoniemen teollisuusalueella Mekaanikonkatua pitkin
Herttoniemen teollisuusalueelle on suunnittelun aikana tarkasteltu kolmea eri reittivaihtoehtoa: Itäväylän varressa kulkeva reitti, Mekaanikonkatua kulkeva reitti ja Sahaajankatua kulkeva reitti. Näistä kolmesta vaihtoehdosta Mekaanikonkatua kulkeva reitti on valittu Itäbaanan yleissuunnitelman linjaukseksi.
Sahaajankatu oli alustavasti valittu soveltuvimmaksi reitiksi Itäbaanalle, mutta suunnittelun edetessä on todettu,että baanatasoinen yhteys Sahaajankadulla olisi vaikea toteuttaa. Osuudella on suuri määrä tonttiliittymiä ja alueella pysäköinti tonttien rajavyöhykkeellä heikentää pyöräliikenteen ja jalankulun turvallisuutta. Myös asukkaiden ja muiden sidosryhmien palaute vaikutti siihen, että vaihtoehtoiset linjaukset otettiin uudelleen tarkasteluun.
Mekaanikonkatua kulkeva reitti tarjoaa suorimman yhteyden alueen läpi. Osuus on itsessään tasainen, mutta Valurinkadulla ja Roihuvuorentiellä jää merkittävät nousut reitin varrelle. Itäbaanan linjauksen myötä Mekaanikonkadulta tullaan poistamaan kadun varren pysäköintipaikat välillä Valurinkatu – Roihuvuorentie.
Roihuvuorentien ja Virvatulentien välinen ns. Itäpolun osuus kulkee Itäväylän vieressä. Roihuvuoresta tulevaa Itäväylän ramppia lyhennetään ja muokataan turvallisemmaksi ja Itäväylän nopeusrajoitusta lasketaan baanalinjauksen läheisyydessä nykyisestä 80 km/h:sta 60 km/h:n. Suunnittelussa selvitetään myös, onko Itäpolun osuudella tarvetta puiden kaatamiselle.
Baana voisi kulkea Itäväylän varrella tulevaisuudessa
Itäväylän varrella kulkeva reitti on esitetty baanan linjaukseksi vuonna 2014 laaditussa Itäbaanan alustavassa yleissuunnitelmassa. Yhteys on toimiva, mutta sen kustannukset ovat korkeat. Erityisen hyvää tässä reitissä on sen tasaisuus ja se, että pyöräliikenne ei risteä teollisuusalueella muun liikenteen kanssa.
Alustavassa yleissuunnitelmassa linjattu reitti Itäväylän varressa on tunnistettu parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta korkeiden kustannusten sekä alueen kehityksen epävarman aikataulun vuoksi kaupunki lähtee edistämään Mekaanikonkadun linjausta. Mekaanikonkadun linjauksen edistämisellä taataan pyöräliikenteen reittien laatu ja jatkuvuus. Itäväylän varressa oleva linjaus on kuitenkin tavoitteena ja otetaan lähtökohdaksi, kun maankäyttö ja Itäväylä alkavat rakentua yleiskaavan mukaisesti.
Tervetuloa yleisötilaisuuteen 29. marraskuuta
Nyt suunniteltavaa osuutta esitellään tiistaina 29. marraskuuta 2022 klo 17.00–18.30 Stadin ammattiopistolla, osoitteessa Prinsessantie 2. Kaupunki toivottaa tervetulleeksi kaikki alueen asukkaat, yrittäjät sekä ohikulkijat tutustumaan suunnitelmaan ja keskustelemaan sen sisällöstä.
Suunnitelmaluonnoksiin voi tutustua ennakkoon ja ne julkaistaan 22. marraskuuta osoitteessa: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorateiden-rakentaminen (kohdassa Katuosuudet, joita suunnittelemme parhaillaan)
Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko. Baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni Huovinen
suunnittelija
liikenne- ja katusuunnittelu
kaupunkiympäristön toimiala
jenni.huovinen@hel.fi
09 310 37461
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Fem kandidater till priset Byggandets ros 202519.12.2025 08:56:25 EET | Pressmeddelande
Helsingfors byggnadstillsyn har nominerat följande: renoveringarna på Tavastvägen 26, utvecklingsprojektet Norra Esplanaden 37, totalrenoveringen av Deckerska villan, Kottby Grundskola och Helsingfors räddningsverk.
Viisi ehdokasta Rakentamisen Ruusu 2025 -palkinnon saajaksi19.12.2025 08:56:25 EET | Tiedote
Helsingin rakennusvalvonta on nimennyt ehdolle Hämeentie 26:n korjaukset, Pohjoisesplanadi 37:n kehityshankkeen, Deckerin huvilan peruskorjauksen, Kottby Grundskolan sekä Helsingin Pelastuslaitoksen.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 18.12.202518.12.2025 18:35:05 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 18.12.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 15.1.2026
Helsingin rakennusvalvonta kannustaa taksalla fiksuun ja kestävään rakentamiseen18.12.2025 14:58:55 EET | Tiedote
Vuoden 2026 rakennusvalvontataksaan on tullut korotuksia, mutta se tuo etua niille rakentajille, jotka panostavat energiatehokkuuteen ja hakevat lupansa hyvissä ajoin ennen kesää.
Klimatförändringen: Helsingfors skärper sitt utsläppsminskningsmål och satsar på anpassning17.12.2025 11:16:20 EET | Pressmeddelande
Helsingfors uppdaterar sitt klimatprogram för att återspegla sin nya stadsstrategi, samtidigt som man skärper sitt mål för utsläppsminskningar. Stadens nya mål är att minska de direkta utsläppen av växthusgaser med 85 procent fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Det tidigare målet var 80 procent. Dessutom kommer Helsingfors att behålla sitt nettonollmål innan 2040, men kommer att överge sitt offsetbaserade koldioxidneutralitetsmål för 2030.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme