Wolfcom

Tapio Lehtisen pitkä vuorokausi merellä

Jaa
Maailman haastavimpaan purjehduskilpailuun Golden Globe Raceen osallistuva yksinpurjehtija Tapio Lehtinen (64) joutui perjantaina 18. marraskuuta merihätään eteläisellä jäämerellä. Hänen Asteria-alukseltaan vastaanotettiin hätäsignaali kello 8.54 Suomen aikaa noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Koska hätäsignaalin lähetin on pakattu purjeveneen pelastuslautan sisään ja se on aktivoitava manuaalisesti, kisajärjestäjät ja Lehtisen tiimi ymmärsivät kyseessä olevan vakavan hätätilanteen. Lehtisen lähin kisakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer oli noin 95 merimailia lounaaseen Tapiosta ja aloitti siirtymisen tapahtumapaikalle. Lehtinen pelastettiin vuorokauden kuluttua, lauantaina 19. marraskuuta noin kello 10 Suomen aikaa. Hän pääsi ensin Neuschäferin Minnehaha-purjeveneeseen, josta siirtyi paikalle tulleeseen Darya Gayatri -rahtialukseen. Pelastusoperaatio sujui hyvin ja Lehtinen pääsi kiipeämään rahtilaivaan köysitikkaita pitkin.
Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla.  Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Hätäviestin ja ensimmäisen pelastuslautalta lähetetyn tekstiviestin välinen odottelu oli Tapio Lehtisen omaisille ja tiimille piinallinen hetki.

”Odotus hätäsignaalin ja ensimmäisen tekstiviestin välillä oli ahdistavaa. Kun selvästi jotain oli pahasti pielessä, vaikutti todennäköiseltä, että Asteria on saattanut upota. Oli epäselvää, mikä Tapion tilanne on, joten jouduimme kaikki varautumaan myös huonoihin uutisiin. Helpotus olikin valtava, kun eka viesti Tapiolta lopulta saatiin. Sen jälkeen luotettiin kyllä siihen, että kaikki järjestyy. Keli oli kuitenkin maltillinen, kisakaverit Kirsten ja Tomy ja lähin laivakin suhteellisen lähellä. Tapiolla on paljon kokemusta ja rautaiset hermot. Hänen sopeutumiskykynsä tilanteeseen kuin tilanteeseen on huippuluokkaa. Hän vaikutti jopa nauttineen lopulta yöstä lautalla ja nukkuneen yönsä paremmin kuin me kaikki muut Suomessa”, kertoo Tapion tytär Silja Frost ja lisää:

”Tilanteen absurdius konkretisoitui dramaattisella tavalla. Kuullessani tapahtuneesta perjantaiaamuna veljeltäni puhelimessa, lähdin kävelemään metrolle päästäkseni Tapion äidin luokse. Helsingin Yliopiston tunnelissa joku soitti samaan aikaan sellolla Titanicin tunnussäveltä. Tilanne tuntui täysin hullulta, joten My Heart Will Go On sen keskellä jopa nauratti. Onneksi tässä tarinassa on onnellisempi loppu.”

Kirsten Neuschäfer soitti kisaorganisaation Don McIntyrelle lauantaina kello 11 satellittipuhelun, jossa vahvisti onnistuneen pelastuksen. Kisakumppani oli saanut Tapion Minnehaha-purjeveneelleen, josta nousu Darya Gayatri -alukselle koordinoitiin. Myös Tapion pelastuslautta nostettiin rahtilaivalle, joka on matkalla kohti Kiinan Rizhaon satamaa. Golden Globe Race -tiimi seurasi pelastusoperaation onnistumista lentokoneesta käsin.

Tapio Lehtinen Sailing -tiimi jännitti pelastusoperaation onnistumista

”Odotus oli kauheaa, mutta jahka ensimmäisestä säikähdyksestä selvittiin, oli mahtavaa nähdä purjehdusmaailman kollegiaalisuus. Ei ollut epäilystäkään siitä, etteivätkö kisakumppanit lähtisi pelastustoimiin. Upeaa, että Kirsten ehti paikalle niinkin nopeasti”, kertoo Lehtisen team manager Pia Grönblom ja jatkaa: ”Tapio oli pelastuslautallakin oma itsensä, huumoria sopivasti viljellen. Tiedän, että hän halusi myös pitää perheensä ja meidät rauhallisina ja toisaalta lyhytviestien lähetys teki varmasti hyvää myös hänen itsensä ajatuksille.”

Tapio Lehtinen Sailingin kriisiviestintä järjestäytyi välittömästi hätäviestin saavuttua. Team manager Pia Grönblom oli reaaliaikaisessa yhteydessä kisaorganisaation kanssa, ja viestinnästä Suomessa vastasi Samuel Sorainen.

”Odotamme vielä yhteyden saamista Darya Gayatri -alukselle kuullaksemme mitä on tapahtunut. Tapion oma satelliittipuhelin on rikkoutunut tai tippunut koettelemuksen keskellä, joten odottamamme ensimmäinen puhelu on vielä tekemättä. Saimme laivalta juuri tekstiviestin, jossa Tapio kertoi käyneensä suihkussa, saaneensa kuivat vaatteet ja lämmintä keittoa syödäkseen. Pyrimme järjestämään laajemman yhteisen keskusteluhetken, mutta sen ajankohtaa emme lähde vielä arvailemaan”, lisää Grönblom.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot, mediakontaktit ja haastattelupyynnöt


Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Kuvat

Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla.  Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola
Lataa
Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana. Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola
Lataa
Lehtinen on kiertänyt maapallon yksin purjehtien jo kertaalleen osallistuttuaan vuoden 2018 Golden Globe Race -kisaan. Hän on harjoitellut useimpia mahdollisia tilanteita varten ja myös Asteria-veneensä oli varustettu asiaankuuluvin turvavarustein.

Asteriassa oli mahdollista aluksenjättötilannetta varten kaksi pelastuslautalle mukaan otettavaa Grab bag- varustelaukkua ja yksi Coms bag -viestintävälinelaukku. Coms Bag sisältää YB3 jäljitinlaitteen, satellittiipuhelimen sekä kaksi VHF-puhelinta. Grab Bag sisältää lämpöpeitteen, ensiapulaukun, hätämuonaa ja vettä, käsikäyttöisen juomavesisuodattimen, valoja ja soihtuja, GPS-paikanninlaitteen sekä SART- ja EPIRB -hätäpaikannusmajakat. Lisäksi varusteisiin kuuluu esimerkiksi lääkkeitä, silmälasit, siimaa, tölkinavaaja, signaalipeili sekä vedessä toimivat muistiinpanovälineet. Pelastuslautta oli mallia Solas A. Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Lehtinen on kiertänyt maapallon yksin purjehtien jo kertaalleen osallistuttuaan vuoden 2018 Golden Globe Race -kisaan. Hän on harjoitellut useimpia mahdollisia tilanteita varten ja myös Asteria-veneensä oli varustettu asiaankuuluvin turvavarustein. Asteriassa oli mahdollista aluksenjättötilannetta varten kaksi pelastuslautalle mukaan otettavaa Grab bag- varustelaukkua ja yksi Coms bag -viestintävälinelaukku. Coms Bag sisältää YB3 jäljitinlaitteen, satellittiipuhelimen sekä kaksi VHF-puhelinta. Grab Bag sisältää lämpöpeitteen, ensiapulaukun, hätämuonaa ja vettä, käsikäyttöisen juomavesisuodattimen, valoja ja soihtuja, GPS-paikanninlaitteen sekä SART- ja EPIRB -hätäpaikannusmajakat. Lisäksi varusteisiin kuuluu esimerkiksi lääkkeitä, silmälasit, siimaa, tölkinavaaja, signaalipeili sekä vedessä toimivat muistiinpanovälineet. Pelastuslautta oli mallia Solas A. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Korkeavuorenkatu 1 B 11
00140 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote

Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.

Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote

Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye