Kaupunkiliikenteen uusi metrotunnelin pesulaite parantaa asemien ilmanlaatua

Uuden tunnelipesukoneen Kaupunkiliikenteelle toimitti VR FleetCare.
Pölyn kertyminen vääriin paikkoihin vaikuttaa ilmanlaatuun, mutta voi aiheuttaa myös oikosulun riskin, sillä metrotunneleissa on teknisiä laitteita, kuten liikenteenohjauslaitteita, sensoreita ja kameroita. Tunnelin huolellinen puhtaanapito parantaa siten myös turvallisuutta sekä radan ja kaluston kestävyyttä.
Tunnelipesulaitteella pestään kaikki metron tunneliosuudet. Laitteella pystytään pesemään kaikki kiinteät tunnelipinnat, kuten seinät, palo-ovet, katot, raiteet, vaihdevirtapiirikotelo ja pelastustasot.
- Metrotunnelit pestään molempiin suuntiin kerran vuodessa. Työ kestää noin kaksi kuukautta. Uudella koneella voidaan pestä tunnelia yhden yövuoron aikana parhaimmillaan noin kaksi kilometriä, kertoo hankintainsinööri Jaakko Laurila Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksiköstä.
Pieksämäen konepajalla osataan tavaravaunujen ja erikoiserien valmistus
VR FleetCaren tehtävänä oli suunnitella metrotunneleiden pesuun tarkoitettu laite, jossa yhdistyy kiertotalous, ympäristöystävällisyys sekä käyttäjäergonomia. Mukana suunnittelussa olivat yhteistyökumppanit Citec ja Suomen Ekopesu. Nyt käyttöönotettu tunnelinpesulaitteisto on rakennettu 2-akselisen tavaravaunun päälle. Rakennustyöt tehtiin VR FleetCaren Pieksämäen konepajalla, missä tehdään myös muuta tavaravaunuvalmistusta.
- Suunnittelimme ja toteutimme Kaupunkiliikenteelle heidän toiveidensa mukaisesti ympäristöystävällisen ratkaisun metrotunneleiden puhdistamiseen sekä asemalaiturien ilmanlaadun ja yleisen operointiympäristön parantamiseksi. Pieksämäellä sijaitseva tuotantolinjamme soveltuu erinomaisesti juuri tällaiseen raiteilla kulkevien erikoislaitteiden ja tavaravaunujen piensarjatuotantoon, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand kertoo.
Metrotunnelin pesulaitteen runko perustuu modifioituun tavaravaunuun, ja pesulaitetta operoidaan kameroilla varustetusta hytistä. Laite on varustettu paloposteista täytettävällä 11 kuution vesisäiliöllä ja jopa kuuden metrin korkeuteen yltävällä pesusuuttimella, jonka pumput toimivat dieselgeneraattorilla. Lisäksi vaunuun on asennettu virtakiskojen suojakoteloiden pesuun soveltuvat etuharjakset.
Kaupunkiliikenteen hankintainsinööri Jaakko Laurila on tyytyväinen laiteeseen.
- Aiemmasta pesulaitteesta poiketen laitteen käyttäjällä on nyt umpikoppi, joka on valaistu hyvin, ja seisomisen sijaan ajaessa istutaan. Uusi pesulaite on toiminnaltaan myös luotettavampi ja kustannustehokkaampi: pesukärsä liikkuu 360 astetta, pesut ovat tehokkaampia ja vesitankkia joutuu täyttämään harvemmin. Lisäksi virtakiskokotelon pesuaineen levittää nyt kone, kun se ennen tapahtui käsin ruiskuttamalla.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Tunnelipesukone työssään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaupunkiliikenne Oy:
Jaakko Laurila
Hankintainsinööri
jaakko.laurila@kaupunkiliikenne.fi
puh. 040 151 2286
VR Mediadesk:
viestinta@vr.fi
puh. 029 434 7123
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kivenlahden aseman lasiseinää korjataan 7.7.–8.8. – aseman liukuportaat eivät ole käytössä korjaustöiden aikana2.7.2025 15:16:20 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnin liukuporraskuilun seinälasien korjaaminen alkaa maanantaina 7.7.2025. Seinälasien asennus valmistuu viimeistään 8.8. Korjaustöiden aikana kaikki metroaseman liukuportaat ovat poissa käytöstä. Matkustajien käytössä on aseman hissit.
Viherseinät ja -katot ihastuttavat kesällä Mannerheimintiellä ja Herttoniemen metroasemalla2.7.2025 12:36:01 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on osana kahta eri viherkokeilupilottia, joissa toteutetaan viherratkaisuihin satsaavaa kaupunkiympäristöä. Toisessa hankkeista toteutetaan viherseinät ja pölyttäjäkatot Herttoniemen metroasemalle. Toinen hanke sijoittuu Mannerheimintien raitiovaunupysäkeille.
Salamoinnin aiheuttama asetinlaitevika haittaa metron liikennöintiä - korjaustyöt saattavat kestää tiistaihin30.6.2025 10:26:29 EEST | Tiedote
Sunnuntain kesämyrskyn vuoksi metroliikenne ei jatka vielä maanantaiaamuna Kaitaan asemaa edemmäs. Liikenne palautetaan heti, kun viat on saatu korjattua ja tarvittavat turvallisuustestit tehtyä.
Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissi pois käytöstä 30.6. alkaen24.6.2025 09:43:19 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy uusii Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissin. Hissi on pois käytöstä maanantaista 30.6.2025 alkaen. Sisäänkäynnin portaat pysyvät käytössä töiden ajan.
Koskelan varikko valmistautuu sähkömarkkinoille – kysyntäjousto tuo säästöpotentiaalia17.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on päättänyt hyödyntää sähkön kysyntäjoustoa Koskelan varikkohankkeessa. Kysyntäjouston toteutuksen suunnittelusta ja teknisistä ratkaisuista vastaa Rejlers.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme