DS Smith

Black Friday lisää verkko-ostamista: Jopa 1,35 miljardin euron arvosta tilattuja tuotteita on vuosittain vaarassa särkyä matkalla kuluttajille

Jaa
Black Friday lisää verkkokauppaostoksia. Kun ihmiset valmistautuvat viettämään enemmän aikaa kotonaan kasvaneiden elinkustannusten vuoksi, oletetaan sen kasvattavan mielihyvää tuottavien tuotteiden ja särkyvien tuotteiden verkkokauppatoimituksia. Samanaikaisesti tuoteryhmän kuluttajalle saapuvien vaurioituneiden tuotteiden määrä on yli kaksinkertainen verrattuna muihin verkkokaupan kautta tilattaviin tuoteryhmiin. Taloudellisesti särkymisvaurioiden määrän on arvioitu olevan vuositasolla jopa 1,35 miljardia euroa.
Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa
Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa

Kyselytutkimuksen* mukaan jopa puolet (50 %) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he ovat aikeissa viettää enemmän aikaa kotona elinkustannusten nousun vuoksi. Tämän odotetaan näkyvän mielihyvää tuottavien ostosten kasvuna.

Kolme kymmenestä (29 %) vastaajasta sanoo käyttävänsä rahaa pieniin ylellisyyksiin juhlakaudella, sen sijaan että hankkisivat jotain suurta tai kuluttaisivat rahaa kodin ulkopuolella.

Tilastot osoittavat, että mielihyvää tuottavien herkkien ja hauraiden ‘lohtutuotteiden’, kuten kynttilät, juomat ja lasitavarat verkko-ostamisen kasvu kasvattaa riskiä tuotteiden särkymisestä matkalla vastaanottajilleen. Yksistään kuluneen vuoden aikana noin 34 % eurooppalaisista verkko-ostajista vastaanotti keskimäärin kolme kategorian tuotelähetystä vaurioituneena – määrä on yli kaksinkertainen muihin verkkokauppatoimituksiin verrattuna.

Särkyneiden tuotteiden taloudellinen vaikutus on merkittävä. On arvioitu niiden olevan yhteisarvoltaan jopa 1,35 miljardia euroa vuodessa. Lisäksi särkyneiden tai vaurioituneiden tuotteiden vastaanotto aiheuttaa kyselyn mukaan kuluttajissa harmituksen tunnetta (30 %), pettymystä (28 %) ja turhautumista (20 %).

Vahingoittuneiden tuotteiden saamisen vaikutus on merkittävä, sillä noin 38 % kuluttajista harkitsee tarkkaan, voivatko he enää tilata tuotteita samalta jälleenmyyjältä ja noin joka viides vastaaja (23 %) sanoo, ettei tekisi niin enää koskaan.

Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith Suomi: “Kukaan ei halua vastaanottaa vahingoittunutta tuotetta, oli se sitten tilattu Black Fridayn aikana tai muutoin. Herkästi särkyvien tuotteiden osalta pakkauksen merkitys korostuu entisestään. On oleellista, että pakkaus on mietitty huolella kulloiseenkin tarpeeseen, ja että se soveltuu monivaiheiseen logistiikkaan ja kykenee suojaamaan tuotetta sen matkalla kuluttajalle. Investointi oikeanlaiseen pakkaukseen säästää kokonaiskustannuksista, kun tuotereklamaatioita särkymisvaurioista ei tule.

Tämän vuoksi olemme DS Smithissä testanneet erilaisia pakkauksia merkittävän määrän, ja voimme testata myös asiakaskohtaisia pakkauksia. Voimme tehdä testin, jossa pakkaus pudotetaan, sitä ravistellaan, puristetaan, täristetään ja siihen törmätään. Näin voimme varmistaa, että se kestää rajummassakin logistiikkaketjussa. Ammattitaitoiset, ja myös kansainvälisesti palkitut, innovatiiviset suunnittelijamme etsivät vastauksia juuri oikeanlaisiin pakkauksiin, mikä ei tarkoita enemmän materiaalia, vaan fiksumpia pakkausratkaisuja. Lisäksi he keskittyvät varmistamaan, että pakkaukset huomioivat kiertotalouden jo alusta alkaen. Hyvä pakkaus huolehtii myös sisällään olevan tuotteen elinkaaresta.”

Markkinatietotoimisto Mintelin** mukaan inflaation mukanaan tuoma kuluttajien taloudellisen tilanteen muuttuminen vaikuttaa heidän ostoihinsa, tapoihinsa, elämäntapoihinsa ja henkilökohtaisiin arvoihinsa. Inflaation myötä kuluttajat ostanevat vähemmän, mutta he haluavat ostaa laadukkaampaa ja ovat tarkkoja, että se on esimerkiksi kestävää, ajatonta ja korjattavissa. Vahvistusta päätöksilleen he saavat brändeiltä, jotka viestivät samoista ominaisuuksista, ja myös toimivat niiden puolesta.


Taustaksi:

*DS Smith on teettänyt markkinatutkimuksen, jonka teki OnePoll. Kyseessä on kuluttajatutkimus, jossa vastaajina oli 8000 aikuista kuudessa Euroopan maassa. Tutkimusaika oli 7.-21.11.2022
**Mintel's Global Annual Trends 2023

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa
Jopa 1,35 miljardin euron arvosta herkkiä tuotteita särkyy vuosittain verkkokaupan logistiikassa
Lataa
Oikeanlainen verkkokauppapakkaus suojaa tuotetta, estää tuotevauriot ja myös vaikuttaa brändimielikuvaan
Oikeanlainen verkkokauppapakkaus suojaa tuotetta, estää tuotevauriot ja myös vaikuttaa brändimielikuvaan
Lataa

Tietoja julkaisijasta

DS Smith
DS Smith
PL 426
33101 Tampere

010 245 2111http://www.dssmith.com/fi

DS Smith, joka on International Paper -konsernin yritys, on johtava kestävien kuitupohjaisten pakkausratkaisujen globaali toimittaja päätuotteenaan aaltopahvipakkaukset. Yrityksen kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot tukevat sen menestystä. Yritys on keskeinen kumppani verkkokauppatoimijoille, kuluttajatuotevalmistajille, elintarvike- ja juomateollisuudelle sekä teollisuustuotteiden valmistajille. DS Smithillä on kunnianhimoinen Now & Next -kestävän kehityksen strategia ja se on sitoutunut johtamaan koko toimialan siirtymistä kiertotalouteen samalla toimittaen kiertotalouden mukaisia pakkausratkaisuja asiakkaille. Yritys keskittyy toiminnoissaan ongelmallisten muovien korvaamiseen, hiilen poistamiseen toimitusketjuista, kiertotalouden mukaisten ratkaisujen tarjoamiseen sekä innovaatioihin ja investointeihin tutkimus- ja kehitystoimintaan, kattaen myös vaihtoehtoiset materiaalit ja kuidut. Suomessa liiketoiminnan juuret ovat vuodessa 1911, jolloin yritys aloitti Tampereella valmistamaan aaltopahvia Suomen ensimmäisenä tehtaana. DS Smithin tehtaita on Suomessa viidellä paikkakunnalla (Tampere, Nummela, Pirkkala, Akaa ja Ii). Lisätietoja on saatavilla osoitteessa www.dssmith.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DS Smith

Humanitaarinen apu tarvitsee pakkauksia11.3.2025 07:42:00 EET | Tiedote

Humanitaarisen avun toimittaminen Ukrainaan vaatii pakkauksia. Isojen järjestöjen avun toimittaminen on koordinoitua ja ammattimaista, mutta pienet toimijat tekevät tärkeää työtä pienin resurssein ja pitkälti vapaaehtoisvoimin. Työtä tukevat useat yritykset, jotka tahtovat kantaa yhteiskuntavastuutaan. Pakkausvalmistaja DS Smith lahjoitti pahvilaatikoita Tampereen ukrainalaiset ry:n tarpeisiin. Pakkaukset on valmistettu Tampereen ja Pirkkalan tehtailla pirkanmaalaisin voimin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye