Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Vuoden toimintaterapeutti Piia Niilola: “Ihmislähtöiset digipalvelut ovat myös turvallisuuskysymys”

Toimintaterapeuttiliitto on myöntänyt Vuoden toimintaterapeutti 2022 -kunniamaininnan helsinkiläiselle Piia Niilolalle. Niilola työskentelee digituen erityisasiantuntijana Digi- ja väestötietovirastossa (DVV) ja näyttää esimerkillään, että toimintaterapeutin osaamista tarvitaan monilla yhteiskunnan osa-alueilla.
Piia Niilola. Kuva: Mikko Käkelä

Työssään DVV:llä Niilola kehittää digitukea ja on arkisten toimintojen ymmärtämisen ja sujuvoittamisen keskiössä. Viimeiset puoli vuotta hän on kehittänyt Kelan kanssa nuorten digitaalista asiointia.

Digituen kehittämistyössä ymmärrys ihmisten ja arjen moninaisuudesta on välttämätöntä. Toimintaterapeutille on luontevaa pohtia palvelujen toimivuutta esimerkiksi sellaisten ihmisten näkökulmasta, joilla on erilaisia toimintakyvyn rajoitteita.

– Järjestelmä rakentaa hirveän helposti keskivertoihmisen, jonka hyvä arki määritellään tilastojen kautta. Digitukea kehitettäessä pitää nähdä ja kokea asiat pintaa syvemmältä ja monenlaisten käyttäjien näkökulmasta. Muuten palvelut eivät toimi, Niilola toteaa.

Kaikille saavutettavat digipalvelut toteuttavat yhdenvertaisuutta. Lisäksi ne tukevat digiturvallisuutta.

– Arkinen digiturvallisuus lähtee ihmisestä itsestään, ja me itse olemme oman arkemme suurin turva ja uhka. Kun palvelumme toimivat ihmiskeskeisesti ja ovat selkeitä, osaamme toimia niissä turvallisemmin.

Niilola korostaa, että digiturvallisuudesta huolehtiminen ei ole pelottelua, vaan oman hyvinvoinnin vaalimista. Siihen meistä jokainen tarvitsee lisää tietoa ja oppia.

– Jokaisen pitää löytää itselleen mieluinen ja sopiva tapa olla läsnä digissä. Helpoiten digitaitojen oppiminen käy, kun löytää oman motivaationsa. Oppimiselle pitää kuitenkin antaa aikaa ja sallia itselleen ihmetteleminen.

Digitaalisuus on Niilolan mielestä ennen kaikkea mahdollistaja, ei itseisarvo. Digiratkaisujen tehtävä on sujuvoittaa arkea. Kun arki alkaa hankaloitua, jossain on menty metsään.

– Niissäkin tapauksissa kyse on oppimisprosesseista. Meidän täytyy olla valmiita oppimaan ja ottaa kaikki mukaan kehitykseen, kukin kykyjensä ja tarpeidensa mukaisesti.

Ennakkoluuloton suunnannäyttäjä

Niilola aloitti tehtävässään erityisasiantuntijana DVV:llä vuoden 2022 alussa. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa perusterveydenhuollon kuntoutusyksikössä ja asunnottomien digiosallisuuden parissa.

Niilola on tehnyt työuraansa kehittämisen parissa ja kulkenut osallisuuden edistämistyön etulinjassa useita vuosia. Hän rakentaa rohkeasti yhteiskuntaa, joka on jokaista varten.

– Työskentely virkamiehenä valtion virastossa samalla liputtaen arjen ilosanomaa toimintaterapian asiantuntijana vie koko ammattikuntaamme ja osaamistamme seuraavalle tasolle, kunniamaininnan perusteluissa todetaan.

Piia Niilola
Digituen erityisasiantuntija, Vuoden toimintaterapeutti 2022
piia.niilola@dvv.fi

Anni Granat
Viestintäpäällikkö, Toimintaterapeuttiliitto
anni.granat@toimintaterapeuttiliitto.fi

Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry
Rautatieläisenkatu 6

Toimintaterapeuttiliitto on akavalainen ammattiliitto, jossa on noin 3000 jäsentä. Liiton tarkoitus on toimintaterapeuttien ja toimintaterapia-alan opiskelijoiden yhteisönä ja ammattijärjestönä valvoa toimintaterapeuttien ammatillisia, oikeudellisia, palkkauksellisia ja yhteiskunnallisia etuja, vaikuttaa heidän ammattitaitonsa kehittymiseen ja asiantuntemuksensa hyödyntämiseen sekä edistää toimintaterapian ja kuntoutuksen kehittämistä Suomessa ja kansainvälisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin23.4.2024 15:56:26 EEST | Tiedote

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Suomen Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia9.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) toteaa.

Ikääntyneiden kotikuntoutuspalveluiden kustannusvaikuttavuutta tutkitaan nyt myös Suomessa26.2.2019 15:20:25 EET | Tiedote

Arkikuntoutus - avain ikäihmisten kotona asumiseen Suurten ikäluokkien ikääntyessä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi. Tämä aiheuttaa haasteita julkisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen rahoitukselle. Ikäihmisten on pystyttävä asumaan kotona ja säilyttävä toimintakyvyltään itsenäisenä mahdollisimman pitkään, jotta hoivapalveluita riittää kaikille niitä tarvitseville. Pohjoismaisen arkikuntoutusmallin on todettu olevan kustannusvaikuttava ja lisäävän ikäihmisten laatupainotteisia elinvuosia. Nyt sitä tutkitaan myös Suomessa. Akava myönsi toimintaterapeutti, tutkija Satu Niskaselle tutkimusstipendin arkikuntouksen vaikuttavuutta käsittelevään väitöskirjatutkimukseen. Kustannustehokas ratkaisu Arkikuntoutus on pohjoismainen kotikuntoutusmalli. Se tarkoittaa ikääntyneiden omassa kodissa ja sen ympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta, jolla tuetaan omatoimisuutta moniammatillisesti ja asiakaslähtöisesti. Kuntoutuksen tavoitteet määritellään yhdessä ammat

Elämäni kirja - toimintaterapeuttien uusi julkaisu edistää asiakaslähtöisyyttä terveydenhuollossa26.10.2012 11:58:16 EEST | Tiedote

Suomen Toimintaterapeuttiliiton uusi julkaisu Elämäni kirja on tarkoitettu mahdollistamaan yksilöllistä kohtaamista erilaisissa elämäntilanteissa. Se kertoo Sinusta. Elämäni kirjaan voit kirjata tapoja ja tottumuksia, siihen voit listata mitä haluat syödä, kuunnella ja harrastaa, mitä toiveita sinulla on siitä, miten sinusta huolehditaan ja kuka saa olla osallisena hoitopäätöksiä tehtäessä. Kirjan voit täyttää itse tai sen voi antaa omaisille ja läheisille täytettäväksi – jotta voisimme elää mielekästä elämää läpi koko elämän.