Kuka hallitsee tietoa asioiden internetissä?

Muuan Paul Muller voitti lääketieteen Nobelin palkinnon vuonna 1948. Hän älysi korvata hyönteismyrkyissä käytetyn, ihmiselle vaarallisen lyijyvetyarseenin toisella yhdisteellä, diklooridifenyylitrikloorietaanilla. Tästä alkoi DDT:n laajamittainen käyttö muun muassa malarian torjunnassa, kunnes DDT:n haitalliset vaikutukset havaittiin ja sen käytöstä luovuttiin.
Olipa kyseessä sitten DDT, asbesti tai vanhojen talojen riskirakenteet, meillä on paha tapa katsoa aiempien polvien virheitä huvittuneesti. Olemme edellisiä polvia älykkäämpiä ja tulevia polvia viisaampia.
Olemme muun muassa tehneet digiloikan. Helposti skaalattavat, aineettomat ja älykkäät palvelut ovat monella alalla ylivoimaisia perinteisiin nähden. Parhaat palvelut muodostuvat globaaleiksi yksisarvisiksi.
Digipalveluita voitelee data, joka on hokeman mukaan uusi öljy. Toisin kuin fyysisessä maailmassa, meillä kullakin on oma, pieni öljylähteemme. Tämän öljyn me olemme tähän asti luovuttaneet mukisematta vastineeksi mainioista digipalveluista. Ja mitäpä me raakaöljyllä tekisimmekään?
No, me emme välttämättä tee, mutta moni yritys tekisi. Datan merkitys alkaa hiljalleen valjeta muillekin kuin niille, jotka ovat sitä tottuneet käyttämään. Myös sääntelijä on herännyt toimimaan, jotta datan hyöty ei valuisi harvojen datajättien tankkeihin.
Kyse on niinkin seksikkäästä asiasta kuin datasäädöksestä. Karkeasti ottaen sillä yritetään välttää kännykkämaailman virheet asioiden internetissä. Datasäädös koskee autoja, teollisuuslaitteita ja pilvipalveluita, mutta ei kännyköitä, tabletteja tai läppäreitä.
Perusajatuksena on, että tuotteen käytöstä kertyneet tiedot eivät ole laitteen valmistajan takana. Sen sijaan valmistajan on tarjottava käyttäjälle mahdollisuus jakaa tietoja käyttäjän itsensä valitsemille kumppaneille. Myös tietojen siirtämisen palvelusta toiseen tulee olla helppoa.
Datasäädöksen varsinainen tavoite lienee harvojen vallan vastustaminen. Tähän asti on vaikuttanut siltä, että digitaalisen ajan normi on luonnollisten monopolien muodostuminen. Vasta nyt on herätty ajattelemaan, että jättiläisten valta-asema ei välttämättä perustu pelkästään ylivertaisiin tuotteisiin.
Vaikka datasta on käytetty mitä vertauksia, edelleen varsin harva ymmärtää sen merkitystä, edes yrityselämässä. Esimerkiksi tulevaisuuden liikenteessä tuskin on montakaan toimialaa, jolla pystytään kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ilman vaadittavaa dataa. Asiakas saatetaan hävitä kilpailijalle jo ennen kuin kuluttaja itse tietää tarvitsevansa tiettyä tuotetta.
Edellinen virke kannattaa lukea kahdesti.
Tapio Koisaari työskentelee teknologiapäällikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Ulkomaisen vuokra-auton vakuutuksessa voi olla yllätyksiä5.7.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Ulkomaanmatkailuun kuuluu usein auton tai muun ajoneuvon vuokraus matkakohteessa. Vuokrahintaan kuuluu pääsääntöisesti perusvakuutus, joka oikeuttaa minimitason suojaan. Suomessa liikennevakuutuksen tarjoama suoja on poikkeuksellisen kattava. Laajaan vakuutusturvaan tottuneille suomalaisille ulkomaisten vakuutusten suojataso voi olla ikävä yllätys.
Venäjä hyllytetään vihreä kortti -järjestelmästä toistaiseksi28.6.2023 07:40:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen liikennevakuuttamisen vihreä kortti -organisaatio on päättänyt jäädyttää Venäjän ja Valko-Venäjän jäsenyydet 30.6.2023 alkaen. Jäsenyyksien jäädyttäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että kesäkuun jälkeen venäläiset ja valkovenäläiset liikennevakuutukset eivät ole voimassa enää missään vihreä kortti -järjestelmän maassa. Kansainvälisen vihreä kortti -organisaation (COB) sääntöjen mukaan jäsenvaltio voidaan erottaa järjestön jäsenyydestä, kun jäsenyys on ollut jäädytettynä viiden vuoden ajan.
BLOGI: Suomalainen liikennevakuutus – sadassa vuodessa hioutunut timantti21.6.2023 07:32:59 EEST | Blogi
Vuosisadan mittainen kehitys on johtanut siihen, että meillä on yksi maailman kehittyneimmistä ja kattavimmista liikennevahinkojen korvausjärjestelmistä, kirjoittaa Janne Jumppanen blogissaan.
Suomalaisilla isoja aukkoja liikennevakuuttamisen faktoista – maailman parasta liikennevakuutusta pidetään arvossa15.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Lakisääteisen liikennevakuutuksen laajuus on suomalaisilla huonosti tiedossa. Liikennevakuutuksen tärkeimpänä ominaisuutena suomalaiset pitävät sitä, että se korvaa kolarin syyttömälle osapuolelle sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Suomalainen, sata vuotta täyttävä liikennevakuutus on kattavuudeltaan yksi maailman parhaista.
Blogi: Mutkia matkassa – onnettomuusauton tallentaman tiedon jäljillä9.6.2023 07:59:31 EEST | Blogi
Onnettomuustutkinnassa olisi oleellista päästä tutkimaan ajoneuvon pilveen tallentamaa dataa. Siihen käsiksi pääseminen on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi. Tapio Koisaari ja Janne Jumppanen kertovat blogissaan, millaisia haasteita tiedonsaannissa on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme