Harvaan asuttujen alueiden matkailuhankkeisiin myönnettiin avustusta noin 3,4 miljoonaa euroa

ELY-keskus on myöntänyt yhteensä noin 3,4 miljoonaa euroa avustusta harvaan asuttujen alueiden (HAMA) luonto-, ruoka-, kalastus- ja metsästysmatkailun kehittämiseen. Avustuksen sai yhteensä 35 hanketta. Keskimäärin hankkeelle myönnettiin avustusta noin 96 600 euroa.
Kuva: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Kaikissa avustusta saaneissa hankkeissa keskiössä on harvaan asutuilla alueilla sijaitsevat yritykset, kylät ja yhteisöt. Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän myöntämän lisärahoituksen turvin rahoitusta voitiin myöntää suunniteltua useammalle hankkeelle.

Hankehakuun tuli 118 hakemusta kahdelta eri hakujaksolta ja haettu avustus oli yhteensä 12 miljoonaa euroa. Tukea haettiin muun muassa osaamisen syventämiseen, verkostojen rakentamiseen, tuotekehitykseen, digitalisaatioon, selvityksiin ja kartoituksiin sekä strategiatyöhön.

Avustusta maantieteellisesti laajalle alueelle

Iso osa avustuksen saajista on hankemaailmasta tuttuja toimijoita, kuten oppilaitoksia, kuntia ja kaupunkeja. Hankkeiden toteuttajissa on myös kolmannen sektorin toimijoita, yrittäjiä ja uusia hankehakijoita.

Maantieteellisesti avustukset jakautuivat kolmelle Suomen matkailun suuralueelle, joilla on harvaan asuttuja alueita:

• Järvi-Suomi: 17 hanketta
  • Rannikko- ja saaristoalueet: 5 hanketta
  • Lappi: 10 hanketta
  • Koko maan kattavat: 3 hanketta
  • Listaus avustusta saaneista hankkeista Liitteet-kohdassa.

Hankkeiden toimintaan on mahdollista päästä vielä mukaan

Hankkeisiin on mahdollista päästä mukaan hyödynsaajana myös jälkikäteen. Jos hankkeen toiminta osuu harvaan asutulla alueella sijaitsevan yrityksesi, yhdistyksesi tai kuntasi tarpeeseen, niin olethan suoraan yhteydessä hankevetäjään. Hankkeisiin pääsee tutustumaan tarkemmin Lapin ELY-keskuksen verkkosivuilla olevista hankekorteista. Hankekortteja tullaan julkaisemaan sitä mukaa kun rahoitetut hankkeet saadaan käyntiin.

Hankehaun taustalla on ollut harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän päätös kohdentaa rahoitusta näiden alueiden matkailun kehittämiseen. Haku oli valtakunnallinen ja koski Suomen harvaan asuttuja alueita, lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Hankehaun toimeenpanosta vastaa Lapin ELY-keskus.

Lisätietoja Lapin ELY-keskuksesta:

Tuuli Kinnunen
rahoitusasiantuntija

Sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi.

Kuva: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Riksomfattande understöd för miljöfostran, särskilt för projekt som rör våra vatten18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Hur hör en å och dess avrinningsområde samman? Hur mycket mikroplaster finns det i vår närliggande sjö och varifrån kommer de? Hurudant liv finns det i vattnet? Hur kan vi få människor att engagera sig ännu mer för att göra bästa möjliga talkoarbete för småvatten? Bland annat dessa frågor möter man i projekt inom miljöfostran och -upplysning som i år får projekttunderstöd för miljöfostran och -upplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland. Ansökan om understöd var riksomfattande.

Valtakunnallisia ympäristökasvatuksen avustuksia erityisesti vesiimme liittyviin hankkeisiin18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Miten joki ja sen valuma-alue liittyvät toisiinsa? Miten paljon lähijärvessämme on mikromuoveja ja mistä ne tulevat? Millaista elämää vedessä on? Miten saadaan ihmiset entistä innokkaammin mukaan talkoilemaan pienvesien parhaaksi? Muun muassa näiden kysymysten äärellä ollaan ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa, jotka saavat tänä vuonna ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Avustushaku oli valtakunnallinen.

Kärrypoluista nykypäivän huoltovarmuuden varmistajiksi14.6.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Sorateiden osuus koko Suomen maantieverkosta on suuri, noin 35 prosenttia, mutta liikennettä niillä on kohtalaisen vähän. Vaikka tyypillisellä soratiellä ajaa alle sata ajoneuvoa päivässä, niillä on kuitenkin oleellinen merkitys tien varren asukkaille, huoltovarmuudelle, elinkeinoelämälle ja kuljetusketjuille. Esimerkiksi maa- ja metsätaloudelle ympärivuotinen liikennöitävyys sorateillä on erittäin tärkeää.