Ikäihmiset entistä paremmin mukana digitaalisessa yhteiskunnassa

Kiinnostus digitaalisia laitteita ja palveluita kohtaan ei vähene iän myötä, ilmenee DNA:n teettämästä Digitaalinen yhdenvertaisuus -tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistuneista yli 75-vuotiaista 73 prosenttia kertoo olevansa kiinnostunut uusista laitteista ja 75 prosenttia uusista palveluista. Kaikista vastanneista 83 prosenttia ilmoitti olevansa innokas opettelemaan uusien laitteiden tai palveluiden käyttöä.
Omaa digiosaamistaan arvioidessaan suurin osa (65 %) yli 75-vuotiaista antoi itselleen tulen toimeen -arvosanan. Keskivertoa paremmaksi omat taitonsa heistä arvioi 27 prosenttia. Vastaavat luvut kaikista vastaajista oli 42 prosenttia ja 44 prosenttia.
”Kokemukseni perusteella tämä pätee osaan, mutta osaan ei. Suuri osa, joka hakee meiltä apua, osaa kohtuullisen hyvin. Mutta sitten on sellaisia, jotka eivät hallitse tippaakaan. Ikä ei suoraan vaikuta osaamiseen tai kiinnostukseen, mutta iän myötä mahdollisesti tulevat vaivat, kuten käsien vapina, vaikuttavat välittömästi heikentävästi osaamiseen”, Enter ry:n hallituksen puheenjohtaja Veli Kahrala kertoo.
”Tämän tutkimushavainnon valossa olemme DNA:lla entistäkin motivoituneempia toimimaan ikäihmisten digitaalisen osallisuuden vahvistamiseksi. Olemme tehneet Vanhustyön keskusliiton kanssa yhteistyötä vuoden, ja olen varma, että tulevana vuonna saamme yhdessä paljon aikaan seniorikansalaisten digitaitojen hyväksi”, sanoo DNA:n viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Vilhelmiina Wahlbeck.
Enter ry tarjoaa ikäihmisille maksutonta tietoteknistä vertaisopastusta. IT-alalla työuransa tehnyt Veli Kahrala on nyt eläkkeellä, ja hän toiminut yhdistyksen vapaaehtoisena vertaisopastajana seitsemän vuoden ajan. Hän neuvoo senioreita niin puhelinten, tablettien kuin tietokoneiden kanssa. ”Digiosaamiseen vaikuttaa hyvin paljon se, onko työaikana joutunut käyttämään tietokonetta tai kännykkää. Kasikymppiselle nämä eivät ole välttämättä työelämästä tuttuja, jolloin niiden käyttö on riippunut omasta innokkuudesta”, hän sanoo.
Kiinnostuksen puute on iso este osaamiselle
Tutkimuksesta ilmenee, että seniorit eivät halua tai viitsi opetella digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöä ilman hyvää syytä. Kun kimmoke tarttua laitteisiin löytyy, se on hyvä motivaattori opetella ainakin kiinnostuksen kohteeseen liittyvä palvelu. ”Itseä kiinnostavaan asiaan liittyen on kiinnostusta opetella myös siihen läheisesti liittyvät digitaaliset laitteet ja palvelut”, Kahrala toteaa.
Jos harrastuksena on musiikki, niin musiikkipalveluista saa laajan kirjon erilaista artisteja kuunneltavaksi. Innokas golffari on halukas opettelemaan, miten varataan netissä golfvuorot, koska varaus netin kautta on nopeampaa kuin puhelimitse. Netin ruoka- ja reseptisivustot avaavat ihan uusia maailmoja ruokakulttuurista ja kokkaamisesta kiinnostuneelle.
Kun kiinnostuksen kohteen parissa kokee digitaalisia onnistumisen hetkiä, ne madaltavat kynnystä opetella myös vähemmän kiinnostavia mutta arjessa tärkeitä palveluita.
Oppimisen palkitsevuus ei katso ikää
Kolmannes tutkimukseen vastanneista yli 75-vuotiaista on sitä mieltä, että laitteiden ja palveluiden käyttöön on riittävästi opastusta saatavilla. Seniorit hakevat opastusta digiasioinnissa ensisijaisesti perheenjäseniltä, sukulaisilta tai ystäviltä, mutta avun pyytämisen kynnys on osalla korkealla ja se koetaan vaivaannuttavana. Veli Kahrala arvelee, että syy tähän on se, että moni kokee, että pitäisi osata ilman neuvomistakin.
”Senioreita neuvoessa on hyvä muistaa rauhallinen tahti. Sellainen näin, näin ja näin, seuraavalla kerralla osaat itse -tyyli ei toimi. Monelle seniorille onkin helpompi ottaa apua vastaan toiselta ikäihmiseltä, kun opastaja ymmärtää, että oppiminen hidastuu iän myötä ja vaatii paljon toistoa. Paras tapa ikäihmisten neuvomiseen digiasioissa on vierihoito, yhdessä harjoittelu”, Kahrala vinkkaa.
”Meidän kaikkien pitää sisäistää se tosiseikka, että ikä ei ole este digitaaliselle osaamiselle. Kaikki kokevat uuden oppimisen palkitsevana. Kaikki voivat oppia, ja jokainen oppii iästä riippumatta, omalla tavallaan”, Wahlbeck päättää.
DNA:n Digitaalinen yhdenvertaisuus -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen yhdenvertaisuus -tutkimus toteutettiin online-paneelissa 15.–28.7.2022. Tutkimukseen vastasi tuhat yli 15-vuotiasta suomalaista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka yhdenvertaisuus toteutuu digiosaamisen, digitaalisten palveluiden ja laitteiden käytön osalta. Lisäksi tehtiin 75+ -vuotiaiden ikäryhmässä puhelinhaastatteluja, jotka syvensivät ymmärrystä heidän kokemastaan digitaalisesta yhdenvertaisuudesta.
Liite: tutkimusraportti (PDF)
Lisätietoja medialle
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
Hallituksen puheenjohtaja Veli Kahrala, Enter ry, puh. 0400 602 113, veli.kahrala@gmail.com
DNA:n viestintä: puh 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Vanhustyön keskusliitto (VTKL) edistää iäkkäiden ihmisten hyvää ja turvallista arkea monin eri tavoin. VTKL toimii asiantuntijana ja kehittäjänä, tukee ja verkostoi vanhuusalan toimijoita sekä vahvistaa ikäymmärrystä useilla eri foorumeilla. VTKL:n SeniorSurf-toiminta vahvistaa seniorien digiosallisuutta ja tukee digitukitoimintaa valtakunnallisesti. Katso lisää www.seniorsurf.fi ja www.vtkl.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Huolestuttaako lapsen somen käyttö? Asiantuntija neuvoo miten toimia puhelimen asetusten kanssa16.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Sosiaalisessa mediassa kiertävä haitallinen sisältö on aikamme vitsaus, mutta vanhempien ei tarvitse nostaa käsiään pystyyn niiden edessä. Lapsia voi suojella haitalliselta sisällöltä puhelimen asetuksia säätämällä sekä keskustelemalla lapsen kanssa avoimesti internetin ja somen käytöstä.
Are you worried about your child's social media use? Here’s some expert advice on phone settings16.5.2025 08:35:00 EEST | Press release
Harmful content circulating on social media is the scourge of our time, but parents don't have to throw up their hands in surrender. Children can be protected from harmful content by adjusting their phone settings, and by talking openly with them about the internet and their social media use.
DNA:n Päijät-Hämeen yritysasiakkaiden vanhan kupariverkon palvelut päättyvät kesän ja syksyn 2025 aikana15.5.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
DNA:n viimeiset kuluttajille suunnatut kuparipohjaiset puhepalvelut päättyivät jo vuoden 2024 loppuun mennessä koko Suomessa. Yritysasiakkaiden osalta purkaminen on edennyt vaiheittain, ja nyt vuorossa ovat Päijät-Hämeen yritysasiakkaiden kuparipohjaiset laajakaista- ja puhepalvelut. Ne päättyvät Päijät-Hämeessä Lahtea lukuun ottamatta kesäkuun lopussa ja Lahdessa lokakuun päätteeksi.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue valitsi DNA:n tietoliikennepalvelujensa toimittajaksi7.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA toimittaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle suljetun tietoliikenneverkon, internetyhteydet sekä lähiverkon palvelut. DNA voitti palvelukokonaisuuden kilpailutuksen kattavalla palvelunhallinnallaan ja laadukkaalla ja laajamittaisella verkollaan.
The Päijät-Häme wellbeing services county has selected DNA as its telecommunication service provider7.5.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA will provide the Päijät-Häme wellbeing services county with a closed telecommunications network, internet connections and LAN services. DNA won the tender for this service package thanks to its comprehensive service management and high-quality, extensive network.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme