Tutkimus: Suomalaisista lähes puolet haluaisi oppia lisää siitä, miten toimia, jos joutuu verkkorikoksen kohteeksi

Digiturvabarometrin tutkimustulosten mukaan lähes puolet suomalaisista toivoo, että he tietäisivät nykyistä paremmin, miten pitää toimia, jos joutuu verkkorikoksen kohteeksi. Tällaista osaamista haluavat kaikki tutkimukseen vastanneet ikäryhmät, ja heistä eniten lisäosaamista toivovat eläkeläiset (55 %). Kyselyyn vastasi 1 500, iältään 18–79-vuotiasta, henkilöä.
Seuraavaksi eniten lisäosaamista kaivataan erilaisten digipalveluiden tai -laitteiden häiriöiden ratkaisemiseen (35 %), tietoturvapoikkeamissa toimimiseen ja niistä ilmoittamiseen (35 %) sekä mobiililaitteiden turvalliseen käyttöön (35 %).
Samaan aikaan 15 prosenttia kyselyn vastaajista on sitä mieltä, ettei heillä ole lainkaan tarvetta kasvattaa omaa osaamistaan tutkimuksessa esitetyistä digiturva-aiheista.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä dvv.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
– Aiemmin syksyllä julkaisimme Digiturvabarometrista tuloksia, joista kävi ilmi, etteivät suomalaiset osallistu ajantasaiseen digiturvakoulutukseen siinä määrin kuin digitalisoitunut yhteiskuntamme edellyttää. Näiden uusien tulosten perusteella tiedämme, millaista koulutusta kannattaa järjestää. Verkkorikollisuuden jatkuva kasvu varmasti lisää yleistä kiinnostusta aihetta kohtaan, mutta on joka tapauksessa hienoa, että näin moni tunnistaa lisäosaamisen tarpeen, sanoo Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä dvv.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Onnistunut digiturvakoulutus huomioi osallistujien tarpeet ja toiveet
Suurimmalle osalle suomalaisista mieluisin tapa opetella toimimaan digiturvallisemmin ovat napakat (63 %) tai hieman perusteellisemmatkin (50 %) kirjalliset ohjeet. Myös tarkistuslistat (62 %) ja videomuotoiset (61 %) koulutukset kiinnostavat. Nuorin, 18–24-vuotiaiden vastaajaryhmä kokee pelit ja sovellukset (66 %), podcastit (42 %) ja sarjakuvat (39 %) mieluisimmiksi tavoiksi oppia.
– Tämä tieto on arvokasta niille tahoille, jotka suunnittelevat ja järjestävät koulutuksia, kuten meille viranomaisille, työnantajille, oppilaitoksille ja järjestöille. Tutkimus osoittaa, että oppimistarpeet ja -mieltymykset eivät riipu suoraan henkilön iästä. Ikää enemmän koulutusten järjestäjien kannattaakin huomioida oppijoiden elämäntilanne ja aikaisempi osaaminen. Esimerkiksi iäkkäämpi, työssäkäyvä henkilö voi suosia erilaisia oppimismenetelmiä kuin eläköitynyt ikätoverinsa, Rousku jatkaa.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä dvv.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Laadukas koulutus vahvistaa myös digirohkeutta
Digi- ja väestötietovirasto julkaisi 2.12. Digitaitoraportin, jonka keskeinen havainto on digirohkeuden tärkeys. 79 prosenttia suomalaisista kokee digitaitonsa hyviksi, mutta taitoja on pidettävä yllä opettelemalla jatkuvasti uusia asioita ja kokeilemalla rohkeasti uusia digilaitteita ja -palveluja.
Digiturvakoulutuksissa digirohkeutta voidaan tukea keskittymällä erityisesti niihin aiheisiin, joista halutaan oppia lisää sekä oppimistapoihin, jotka koetaan mieluisiksi.
– Jos digiturvallisten toimintatapojen oppiminen koetaan hankalaksi, opetusmateriaalit itselle vieraiksi tai harjoitteluaika riittämättömäksi, saatetaan turvallisuus sivuuttaa ja laitteiden ja palveluiden käyttöä jatkaa turvallisuudesta piittaamatta. Myös digiturvan kehittämisessä digirohkeus ja sen vahvistaminen ovat siis olennaisen tärkeitä tekijöitä, summaa Rousku.
Lisätiedot
Digiturvabarometri-tutkimuksen toteutti Digi- ja väestötietoviraston toimeksiannosta tutkimustoimisto Vastakaiku Oy. Tiedot kerättiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 6.9.–12.9.2022. Kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastasi 1 500 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Digi- ja väestötietovirasto ottaa Digiturvabarometrin havainnot huomioon vastuullaan olevan Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) ja sen työryhmien toiminnassa sekä digiturvan kehittämishankkeen (JUDO) eri projekteissa.
Avainsanat
Kuvat





Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme