Turistprojekt i glesbygden beviljades cirka 3,4 miljoner euro i understöd

NTM-centralen har beviljat sammanlagt cirka 3,4 miljoner euro i understöd för utveckling av natur-, mat-, fiske- och jaktturismen i glesbebyggda områden (HAMA). Sammanlagt 35 projekt fick understöd. Projektens genomsnittliga understöd var cirka 96 600 euro.
Bild: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Fokus i alla understödda projekt ligger på företag, byar och samfund i glesbygden. Med hjälp av den tilläggsfinansiering som beviljades av den parlamentariska arbetsgruppen för glesbygden kunde fler projekt än planerat beviljas finansiering.

Under två skilda ansökningsperioder mottogs 118 projektansökningar och det ansökta understödet uppgick till sammanlagt 12 miljoner euro. Projektstöd ansöktes för att bland annat fördjupa kompetens, bygga nätverk, produktutveckling, digitalisering, utredningar och kartläggningar samt strategiarbete.

Understöd till ett geografiskt vidsträckt område

En stor del av understödstagarna är aktörer som är bekanta från projektvärlden sedan tidigare, såsom läroanstalter, kommuner och städer. Bland aktörer som genomför projekt finns även aktörer inom den tredje sektorn, företagare och nya projektsökande.

Geografiskt fördelades understöden mellan tre storområden inom turismen i Finland, där det finns glest bebodda områden:

• Insjöfinland: 17 projekt
  • Kusten & skärgården: 5 projekt
  • Lappland: 10 projekt
  • Landsomfattande: 3 projekt

Det är ännu möjligt att delta i projektens verksamhet

Det är också möjligt att delta i projekten i efterhand som nyttohavare. Om projektets verksamhet tillgodoser ditt företags, din förenings eller din kommuns behov i ett glest bebott område ska du kontakta projektledaren direkt. Mer information om projekten finns på Lapplands NTM-centrals webbplats under projektkorten. Projektkorten kommer att publiceras i takt med att de finansierade projekten inleds.

Bakgrunden till projektansökan har varit ett beslut av den parlamentariska arbetsgruppen för glesbefolkade områden om att rikta finansiering till utvecklingen av turismen i dessa områden. Ansökan var landsomfattande och gällde glesbefolkade områden i Finland, med undantag av Åland. NTM-centralen i Lappland ansvarar för genomförandet av projektansökan.

Ytterligare information från NTM-centralen i Lappland:

Tuuli Kinnunen
finansieringsexpert
tfn. 0295 037 149

E-postadress i formatet fornamn.efternamn@ely-keskus.fi

Bild: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Om

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Kainuulle ja Pohjois-Pohjanmaalle yhteinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä21.5.2024 13:00:25 EEST | Tiedote

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan 22.5.2024. Päivitetyssä linjauksessa on lueteltu ammattinimikkeet, joiden osalta työvoiman saatavuus alueella on arvioitu niin haastavaksi, ettei ulkomaista työntekijää palkattaessa erillistä saatavuusharkintaa tarvitse tehdä.

Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 202416.5.2024 11:44:42 EEST | Tiedote

Tänä kesänä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa tehdään runsaasti päällystystöitä. Maanteitä päällystetään noin 405 kilometriä sekä jalankulun ja pyöräilyn väyliä noin 45 kilometriä. Päällystysmäärä on kolminkertainen viime vuoteen verrattuna. Tämän kesän pisin yhtäjaksoinen päällystyskohde on seututie 793 Maliskylä - Haapavesi välin päällystäminen 21 km matkalta. Jalankulun ja pyöräilyn väylien päällysmäärä on moninkertainen edellisvuosiin verrattuna. Kohteet sijaitsevat Oulun, Kempeleen, Muhoksen, Iin, Ylivieskan ja Nivalan alueella. Tämän kesän päällystyksillä saadaan parannettua useita huonokuntoisia jalankulun ja pyöräilyn väyliä. Päällystystyömailla nopeusrajoituksia alennetaan työn ajaksi. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet työmaasta turvallisemman niin työntekijöille, kuin tiellä liikkujillekin. Useilla kohteilla on käytössä liikennevalot ja saattoauto, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti työmaan ohi. Päällystystyöt pyritään tekemään