Encore Ympäristöpalvelut Oy

Vältä ylimääräiset kulut taloyhtiölle – laita joulupaperi sekajätteeseen

Nimestään huolimatta lahjapaperi tai paperikassit eivät kuulu paperinkeräykseen. Jotta joulun vietosta ei synny ylimääräistä laskua taloyhtiölle, lajittele lahjapaperit sekajätteeseen.
Kaikki postiluukusta tuleva paperi kuuluu keräyspaperiastiaan. Joulu- ja lahjapaperit lajitellaan sekajätteeseen.

Inflaation jyllätessä ja hintojen noustessa moni haluaa välttää ylimääräiset kulut. Yksi keino hallita taloyhtiön kuluja on oikea lajittelu, sillä puhdas keräyspaperi kerätään tuottajavastuulain mukaisesti veloituksetta. Sekajäte sen sijaan aiheuttaa taloyhtiölle kustannuksia.

Joulupaperi kuuluu painovärien ja teippien vuoksi seka- tai energiajätteeseen. Samoin esimerkiksi kalan perkauksessa likaantunut paperi kuuluu sekajätteeseen. Paperikassit, jauhopussit ja muut pakkaukset taas tulee lajitella kartonginkeräykseen.

”Jätemaksuja ei voi kiertää laittamalla paperinkeräykseen sinne kuulumatonta, sillä likaantunut materiaali joudutaan käsittelemään sekajätteenä. Jos näin käy, taloyhtiön kulut kasvavat ja muiden lajittelua varten näkemä vaiva menee hukkaan”, toteaa tuotealueiden johtaja Anssi Takala Encore Ympäristöpalveluista.

Postiluukusta tuleva paperi keräyspaperiastiaan

Hyvä nyrkkisääntö on, että kaikki postiluukusta tuleva paperi kuuluu keräyspaperiastiaan. Paperinkeräykseen kuuluvat sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset, toimistopaperi ja kirjekuoret.

Puhdas keräyspaperi on mahdollista käyttää pehmopaperin ja sanomalehtipaperin raaka-aineena. Kierrätyspaperin käyttö korvaa uutta puuta paperin raaka-aineena.

Encore Ympäristöpalvelut toimii Suomen Keräyspaperi Tuottajayhteisön operaattorina. Encore tyhjentää veloituksetta taajama-alueilla sijaitsevien kerros- ja rivitalojen paperinkeräysastiat. Taajama-alueiden ulkopuolella puhtaan keräyspaperin voi viedä veloituksetta aluekeräyspisteeseen. Kierrätyspisteitä on tuhansittain ympäri Suomen.

Lisätietoja:

Anssi Takala, tuotealueiden johtaja, Encore Ympäristöpalvelut Oy
anssi.takala@encorepalvelut.fi

Kuvat

Työpajankatu 13 A

010 800 190https://encorepalvelut.fi/

Encore Ympäristöpalvelut Oy

Encore Ympäristöpalvelut toimii Suomen Keräyspaperi Tuottajayhteisön operaattorina, ja vastaa keräyspaperin kierrättämisestä tuottajavastuulain mukaisesti. Yritys toimi pitkään nimellä Paperinkeräys, ja opetti suomalaiset kierrättämään paperia. Paperinkeräyksen lisäksi Encore Ympäristöpalvelut tarjoaa yritysten jätehuoltopalvelut, tietoturvamateriaalien turvallisen tuhoamisen, kuormalavat ja polttolaitosten energiaratkaisut. Encore Ympäristöpalvelut on osa Stena Recyclingia, joka on Pohjoismaiden johtava kierrätys- ja kiertotalousyritys. Yhteiset arvomme ovat yhteistyön helppous, luotettavuus ja jatkuva kehitys. Lue lisää www.encorepalvelut.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Encore Ympäristöpalvelut Oy