SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän joulun vähittäismyynti kasvoi – lapsilisien tuplaaminen näkyi myyntipiikkinä

Jaa
Joulu on kaupalle kiireisintä aikaa. Tänä vuonna inflaation aiheuttama hinnannousu on näkynyt kuluttajien ostokäyttäytymisessä kustannustietoisuuden ja suunnitelmallisuuden lisääntymisenä sekä päivittäistavara- että käyttötavarakaupassa. Jouluna ei ruoasta kuitenkaan haluttu tinkiä. Myös säänmukaista vaatetusta, juhlakauden muotia sekä lasten joululahjoja hankittiin normaaliin tapaan. Asiakkaat hyödynsivät hintaetua tuovia kampanjoita, jonka uskotaan jatkuvan myös välipäivien alennusmyynneissä.
Prisma Laune. Kuva: Antti Haataja
Prisma Laune. Kuva: Antti Haataja

S-ryhmän päivittäistavarakaupassa ja ruoan verkkokaupassa joulumyynti (viikot 44-51) jatkoi kasvu-uralla hintainflaation siivittämänä. Kuluttajien hintatietoisuuden korostumisen ja halvempien tuotteiden suosimisen ansiosta myös S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiakaslukumäärä kasvoi.

Joulun ruokakaupassa aiempaa vuotta suosituimpia olivat valmisruoat ja puolivalmisteet, mikä kuvaa hyvin yhtä ajan ruokatrendeistä: ruoanlaitossa arvostetaan helppoutta. Siirtymää nähdään valmiiksi paistettuihin versioihin osittain myös sähkönsäästämisen vuoksi. Suuria yllätyksiä joulumyynnissä ei nähty, vaan perinteiset joulun ajan suosikit pysyivät tänäkin vuonna.

- Joulu on perinteiden aikaa ja varmasti näinä epävarmoina aikoina joulu on myös tietynlainen ankkuri rauhoittumiseen ja hetken huolettomaan tunnelmaan. Joulua on pandemian takia vietetty pari edellistä vuotta pienemmällä porukalla ja nyt taas voitiin kokoontua isommin yhteen. Tähän on perheissä haluttu panostaa tinkimättä, kertoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Joululaatikoita tehtiin itse vähemmän kuin viime vuonna, ja valmislaatikoiden myyntivolyymit kasvoivatkin kaksi prosenttia. Kypsien kinkkujen myyntivolyymi kasvoi kolmisen prosenttia, ja kypsien siipikarjatuotteiden peräti viisi prosenttia. Kalatuotteista kasvoi eniten kylmäsavu- ja graavikalat. Myös mätiä myytiin viime vuotta enemmän. Blinit ja mädit kasvattavatkin jatkuvasti suosiotaan suomalaisten joulupöydässä. Joulumakeisista kauppansa tekivät etenkin perinteiset edullisemmat konvehtirasiat.

- Perinteisiä jouluruokia nautittiin tänä vuonna normaaliin tapaan. Vuodenvaihteen tarjoiluissa uskomme kalojen, mädin ja blinien suosion jatkuvan. Myös sushi kasvattaa suosiotaan etenkin pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla, sanoo Päällysaho.

Käyttötavarakaupan myyntiä kirittivät uudistettu verkkokauppa, talvisää sekä lasten lelulahjat

Myös S-ryhmän käyttötavarakauppa ylitti viimevuotisen myynnin joulukaupassa, vaikka asiakaslukumäärissä oli laskua. Joulukaupan onnistumista tuki uudistettu prisma.fi-verkkokauppa, joka lanseerattiin marraskuun lopulla. Kategorisesti joulukauppa sujui edellisvuosia vastaavalla rakenteella. Keskihinnaltaan arvokkaampien tuotteiden hankinnassa ei voida myyntidatan perusteella todeta erityistä harkitsevuutta: esimerkiksi kodintekniikan tuotealueissa hintaluokassa nähtiin sekä kasvua että laskua. Joulukaupassa suurimman kasvun toivat tuotealueista pukeutuminen, jalkineet ja lelut. Laskua suhteessa edellisvuoteen toteutui kausi- ja jouluvaloista, kirjoista, korteista sekä urheiluvälineistä.       

- Selkeästi ihmiset harkitsevat ostoksiaan aiempaa tarkemmin ja tekevät hankintoja tarvelähtöisesti. Esimerkiksi kelien mukainen ostaminen korostui pukeutumisessa ja jalkineissa, mihin vaikutti suuret lumimäärät ja nopeasti viilenneet kelit marras-joulukuun vaihteessa, kertoo käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.

S-ryhmän asiakkaat ovat keskittäneet ostoksiaan enemmän alennusviikoille, kuten Asiakasomistajapäiville sekä Black Week -päiviin. Lisäksi joulukuun 23. päivä tuplana maksetut lapsilisät näkyivät selkeänä myyntipiikkinä.  

Aatonaaton myyntipiikissä korostuivat lelut, erityisesti Legot, audiotuotteista mobiilikaiuttimet sekä pelaaminen. Lapsille on tänäkin vuonna haluttu ostaa joululahjoja normaaliin tapaan. Perinteisetkin tuotteet, kuten pehmoeläimet, autoradat, lautapelit ja nuket ovat olleet suosittuja, kertoo Hole.

Pikkujoulut piristivät kauneuden ja muodin kauppaa

Sokos-tavarataloissa ja kauneuden erikoisliikkeissä Emotioneissa joulun ajan myynti ylsi edellisvuoden tasolle. Aiempien vuosien tapaan liikkeistä ostettiin erityisesti lahjaksi sopivia tuotteita, kuten kosmetiikan ja ihonhoidon lahjapakkauksia niin miehille kuin naisille. Tuoksuissa erityisesti syksyn uutuudet olivat suosittuja. Lisäksi pehmeisiin paketteihin käärittiin tänäkin jouluna naisten ja miesten neuleita, alusvaatepakkauksia, käsineitä, pipoja, sukkia sekä untuvapeitteitä.

- Lahjoissa korostuivat tunnetut merkkituotteet ja erityisesti kotimaisten design-brändien tuotteet eri hintakategorioissa edullisesta luksukseen, kertoo tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myyntijohtaja Hans Backström.

Tänä vuonna juhlittiin taas muun muassa pikkujouluja. Tämä näkyi panostamisessa juhlapukeutumiseen, kosmetiikkaan sekä hiusten hoitoon ja muotoiluun. Joulun ajan myynti on viime vuosina jakautunut jouluviikoille tasaisemmin, sillä asiakkaat asioivat nyt aiempaa enemmän marraskuun lopussa ja joulukuun alussa. Myös aivan viimeisillä joulunalusviikoilla asiointi on vilkasta.

- Odotamme vilkasta asiointia myös alkaneessa talvialessa, josta asiakkaat voivat tehdä löytöjä tunnetuista merkkituotteista edulliseen hintaan esimerkiksi vuodenvaihteen juhlaa varten, Backström sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680 665


Päivi Hole, käyttötavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 010 7680 711


Hans Backström, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myyntijohtaja, S-ryhmä, hans.backstrom@sok.fi, puh. 010 7681 520

Kuvat

Prisma Laune. Kuva: Antti Haataja
Prisma Laune. Kuva: Antti Haataja
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.

S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote

SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote

Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye