Olkiluoto III-oluen tuotanto keskeytyi siirtopumpun rikkoutumisen takia

Savonlinnalaisen Olaf Brewingin ennen joulua lanseeraaman Olkiluoto III-oluen tuotanto keskeytyi tiistai-aamuna pumppurikkoon. Nopeilla korjaustoimenpiteillä tämän viipyilevän lagerin tuotantoprosessi kuitenkin saatiin puolitehoilla käyntiin iltapäivän aikana.
Rikkoitunut siirtopumppu irroittamisen jälkeen.

Nomen est omen

"Ei voi olla totta. Nimi on enne. Se oli ensimmäinen ajatukseni kun huomasin siirtopumpun rikkoutumisen kesken Olkiluoto III-oluen kriittisen käymistankkiin siirtämisen." toteaa Olaf Brewing Oy:n toimitusjohtaja Petteri Vänttinen. Rikkoituminen havaittiin pumpun pitämästä epätavallisesta äänestä ja paikalle kiiruhtanut henkilöstö joutui keskeyttämään siirtoprosessin.

Tiistai-aamuna klo 9.06 alkanut vika saatiin nopeasti paikallistettua keittokattilan ja OLAF3-käymistankin välissä olevaan italialaisvalmisteiseen siirtopumppuun ja korjaustoimenpiteet aloitettiin ensi tilassa. Panimo on varautunut laiterikkoihin ja uusi korvaava pumppu löytyi varaosahyllystä. "Panimomme kunnossapito-osaston miehet, eli minä ja Kososen Mika, irroitimme vanhan pumpun ja löimme uuden kiinni". kertoo Vänttinen. Uuden pumpun asentamisen jälkeen vierteen siirtoa päästiin jatkamaan, kuitenkin aikataulusta reilusti myöhässä.

Olkiluoto III-olut nousi joulun alla yllätyshitiksi kun se sai huomiota Twitterissä, sosiaalisessa mediassa ja lehtiartikkelien myötä. Ensimmäiset oluterät menivät kaupaksi ennätystahtiin ja nyt Savonlinnassa tehdään olutta niin paljon kuin ehditään. "Tilauksia on sisässä reilunlaisesti ja täällä pannaan nyt olutta niinsanotusti laikka punaisena." toteaa Vänttinen.

Janoisille suomalaisille ei kuitenkaan ole tiedossa kansallisia tai alueellisia jakelukatkoja Olkiluoto III-oluen tiimoilta. "Kehotamme kansalaisia rauhallisuuteen ja oluen kohtuukäyttöön. Olkiluoto III-oluen tai muidenkaan Olaf-oluiden osalta ei ole syytä ryhtyä hamstraamaan, toimitusvarmuutemme pysyy nopeiden korjaustoimenpiteiden takia hyvänä. Hinnankorotuksiinkaan ei tällä hetkellä ole tarpeen ryhtyä." tiedottaa Vänttinen.

Olaf oluiden tuotanto palannee normaaliin 25 hehtolitran päivätasoon keskiviikon aikana. Täydellä teholla toimiessaan Olaf Brewing Oy:n tuotantolaitos Savonlinnan Laitaatsillassa tuottaa noin 0,06% suomalaisten kotitalouksien vuotuisesta oluen tarpeesta.

Rikkoitunut siirtopumppu irroittamisen jälkeen.
Olkiluoto III-olut kuvattuna Olaf Brewingin panimopuodin hyllyssä.
Rikkoutunut pumppu.

Olaf Brewing Oy
Laivamiehentie 5
57510 Savonlinna

Olaf Brewing Oy on savonlinnalainen 2015 perustettu pienpanimo. Panimon oluita myydään päivittäistavarakaupoissa kautta maan. Panimo sai maailmanlaajuista julkisuutta keväällä 2022 lanseeraamansa OTAN Olutta-oluen myötä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi