Målen för trafikutsläppen är inte lätta att uppnå visar ett nytt verktyg

I Vasa har koldioxidutsläppen under åren 2011-2019 sjunkit med cirka 30 procent. De mest betydande minskningarna har kommit från elförbrukningen samt fjärrvärmen. Den största utmaningen finns inom vägtrafiken, där utsläppen under samma tidsperiod har minskat endast med 10 procent.
– Vasa vill vara en koldioxidneutral stad vid utgången av 2020-talet. Trafiken är också en av de mest utmanande utsläppssektorerna på grund av det stora antalet aktörer samt de olika användarna. För detta började vi söka nya metoder, berättar Vasa stads kommunteknikdirektör Jukka Talvi.
Med hjälp av mätarna som utvecklades kunde man producera uppdaterad information om trafikmängder och koldioxidutsläppsutvecklingen i Vasa samt modellera inverkningarna av olika markanvändnings- och trafikprojekt med tanke på framtida trafikmängder, färdsätt och koldioxidutsläpp. Trafikprognoserna utarbetades för fem olika scenarier till utgången av år 2023.
– De i projektet utvecklade metoderna och mätarna möjliggör en planering på strategisk nivå. Med hjälp av mätarna kan man bedöma klimatinverkningarna från trafiken betydligt noggrannare än tidigare. Detta bidrar till att öka medvetenheten om trafikens miljöinverkningar och planeringen kan snabbare reagera på dessa, berättar projektledare Teemu Sihvola från Ramboll.
Inte lätt att uppnå målen för utsläppen
Det s.k. nollscenariot som har utarbetats inom projektet baserar sig på Vasas nuvarande gång-, cykel- och fordonstrafiknätverk samt de infrastrukturprojekt, som redan har ett genomförandebeslut. Tre jämförande scenarier har utarbetats:
- Ett scenario som baserar sig på teknologiutveckling, där bland annat elbilarnas andel ökar snabbare än förväntat.
- Scenariot om hållbara färdsätt, som baserar sig på aspekten på en cyklande stad samt utvecklandet av kollektivtrafiken.
- Ett reglerande scenario på nationell nivå, där hållbara färdsätt styrs med en prissättning av trafiken.
Inte med någon av ovan nämnda scenarier kan Vasa stads mål för vägtrafikens utsläppsminskningar och koldioxidneutralitet uppnås. Därför skapades ännu ett scenario, där alla tidigare åtgärder sammanslogs, men inte heller med hjälp av dessa kunde målet för koldioxidneutralitet uppnås. Målen kunde uppnås först då man utöver alla tidigare åtgärder dessutom minskade på fordonstrafikens enhetsutsläpp. Samma resultat kan också uppnås med en större ändring genom färdsättens fördelning med hållbara trafikformer som mål.
– Projektet visade konkret hur utmanande helhet det är fråga om. I Vasa har resultaten bidragit till att målet för trafikens koldioxidneutralitet har blivit ett av de centralaste och det pågår ett flertal åtgärder för att minska utsläppen, säger Jukka Talvi.
– Flera städer har satsat på att samla in trafikdata i realtid. I projektet har man hittat ett tillämpningsobjekt för data som anknyter direkt till ett av de mest utmanande målen, dvs. en minskning av trafikutsläppen, säger Sihvola.
I Vasas trafik 202x-projektet utvecklade metoder och mätare
Med hjälp av mätare av trafikutsläpp, som utvecklats i projektet Vasas trafik 202X, kan trafikens växthusgasutsläpp samt trenden i de variabler som påverkar dem visas. Dessa baserar sig på historiska data, nuläget som har modellerats utifrån realtidsdata samt en framtid som har modellerats utifrån prognosscenarier. Variabler är exempelvis de genomsnittliga trafikutsläppen, drivkraftsfördelningen, sträckor enligt färdsätt och prestationer. I arbetet har utnyttjats simuleringsmodellen Brutus som Ramboll har utvecklat.
Mätarna som har utvecklats möjliggör en aktiv uppföljning av koldioxidutsläppens utveckling i förhållande till olika scenarier, vilket underlättar beslutsfattandet.
Objektgrupper för mätarna är experterna i kommunerna som planerar markanvändningen och trafiken och de tjänsteinnehavare som leder arbetet. Men med hjälp av mätarna kan man också informera kommuninvånarna om vägtrafikens utsläpp och deras utveckling samt om åtgärder som inverkar på utsläppen samt att få invånarna att förbinda sig till åtgärder som minskar på utsläpp. I och med det här verktyget inverkar varje bil som kör förbi en beräkningspunkt i trafiknätet på de klimatutsläpp som rapporteras.
Projektresultaten kan till rimliga kostnader kopieras i regioner, där det redan finns en modell för markanvändning och färdsätt. Metoden kan utvidgas även till andra kommuner och t.o.m. till en utsläppsmätare för växthusgaser som täcker allmänna vägnätet i hela Finland.
Utvecklingsprojektet finansierades utöver Vasa stad och Ramboll av miljöministeriet.
Kontakter
Jukka Talvi, kommunteknikdirektör, Vasa stad, tfn 040 831 1550
Teemu Sihvola, enhetschef, Ramboll Finland, tfn 040 735 8885
Bilder


Länkar
Om
I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.
Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad
Du kan tryggt simma vid alla badstränder i Vasa: de nyaste vattenproven är rena30.6.2025 16:33:16 EEST | Pressmeddelande
Sommarsäsongens andra vattenprover togs vid Vasas badstränder 23 juni. Alla undersökta badstränders vatten uppfyllde kvalitetskraven. Enligt Europeiska miljöbyråns badvattensrapport visar en längre tids följning en dålig kvalitetsklass vid Abborrön och Sandö, och orsakerna utreds som bäst. Att simma direkt efter regn rekommenderas inte vid dessa badstränder.
Vaasan kaikilla uimarannoilla turvallista uida: tuoreimmat vesinäytteet puhtaita30.6.2025 16:32:32 EEST | Tiedote
Vaasan uimarannoilta on otettu kesäkauden toiset vesinäytteet 23.6. Kaikkien tutkittujen uimarantojen vedet täyttivät laatuvaatimukset. Euroopan ympäristökeskuksen uimavesiraportin mukaan Ahvensaaren ja Hietasaaren laatuluokka oli pidemmän aikavälin seurannalla huono, ja syitä selvitetään parhaillaan. Kyseisillä rannoilla uintia ei suositella heti sateen jälkeen.
Tillfälliga trafikregleringar på Karlebyvägen30.6.2025 08:43:49 EEST | Pressmeddelande
Gång- och cykelvägen vid Verkstadsgatan 22 stängs tillfälligt 1.7.2025 på grund av ett arbete med ljusreklam. Arbetet utförs kl. 9–15. Utöver detta stängs 30.6 den ramp som leder från Förbindelsevägen till Karlebyvägen. Trafiken styrs till omvägar.
Tilapäisiä liikennejärjestelyitä Kokkolantiellä30.6.2025 08:43:34 EEST | Tiedote
Konepajakatu 22:n kävely- ja pyörätie suljetaan tilapäisesti 1.7.2025 valomainostöiden vuoksi. Työt ajoittuvat klo 9–15. Lisäksi 30.6. suljetaan Kokkolantielle johtava yhdystien ramppi. Liikenne ohjataan kiertoteille.
Avtalet med ny caféföretagare på Sandö är undertecknat – dörrarna öppnas i juli27.6.2025 16:02:38 EEST | Pressmeddelande
Vasa stad har ingått avtal med Levak Oy, till vilket caféverksamheten på Sandö har övergått från konkursboet. Den nya företagaren fortsätter verksamheten enligt det bekanta konceptet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum