Rakennusvalvonta kerää kiitosta ystävällisestä ja sujuvasta palvelustaan
Ensimmäistä kertaa järjestetyssä kyselyssä pyrittiin kartoittamaan rakennusvalvonnan asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä palvelun mahdollisia kehityskohtia. Kysely toteutettiin tänä syksynä verkossa lupa-asiakkaille, jotka ovat asioineet rakennusvalvonnassa viimeisen vuoden sisällä. Rakennusvalvonta valvoo rakentamista ja rakennetun ympäristön kuntoa ja siisteyttä. He palvelevat ja neuvovat rakentamiseen liittyvissä lupa-asioissa.
- Haluamme palvella asiakkaitamme hyvin, puuttua mahdollisiin epäkohtiin ja kehittää jatkuvasti toimintaamme. Tällöin on hyvä joskus pysähtyä ja kuulla, miten meillä on mennyt, kertoo rakennustarkastaja Paula Frank.
Kyselyssä parhaimmat arvosanat saivat asiakaspalvelun ystävällisyys, yleinen neuvonta sekä rakentamisen aikainen toiminta. Näissä osa-alueissa rakennusvalvonta ylsi paikoin jopa erinomaisiin arvosanoihin. Asiakkaat ovat ylipäätään tyytyväisiä rakennusvalvonnasta saamaansa ohjeistukseen sekä käsittelyaikoihin.
Positiivista palautetta sekä tärkeitä kehityskohtia
Tutkimuksen järjestänyt FGC toteutti myös ulkopuolisen arvioinnin kyselyn tuloksista.
- Arvioinnin perusteella Vaasan rakennusvalvonnasta saa ystävällistä ja ammattitaitosta palvelua. Erityisesti rakentamisen aikaiseen toimintaan ollaan hyvin tyytyväisiä. Ylipäätään suurin osa 20 eri osa-alueen arvioinneista sai kiitettäviä tai erinomaisia arvosanoja. Erilaisiin ohjeisiin sekä hinnoitteluperusteisiin ei kuitenkaan oltu erityisen tyytyväisiä, summaa tutkija Jarno Parviainen FCG:stä.
Eniten kehitettävää rakennusvalvonnassa on erilaisten kirjallisten ohjeiden selkeydessä ja saavutettavuudessa. Myös hinnoitteluperusteisiin kaivattiin selkeämpiä linjoja. Kehityskohdat otetaan huomioon ja niitä lähdetään suunnitelmallisesti parantamaan, jotta asiakkaiden asiointi helpottuisi.
Rakennusvalvonnassa harkitaan puhelinaikojen käyttöön ottamista asioinnin helpottamiseksi. Tutkimuksessa pyydettiin vastaajien mielipiteitä käytäntöön siirtymisestä ja selvä enemmistö kannatti aamupäivän aikaisia aikoja. Asiakaspalvelun puhelinajoilla pyrittäisiin rauhoittamaan lupien valmisteluaikaa ja nopeuttamaan käsittelyaikoja.
Yhteyshenkilöt
rakennustarkastaja Paula Frank, paula.frank@vaasa.fi, p. 0401326082
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa on helppo olla onnellinen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Arbetslösheten ökade i Österbottens sysselsättningsområde, antalet lediga jobb minskade23.12.2025 12:21:38 EET | Pressmeddelande
Arbetslöshetsgraden inom Österbottens sysselsättningsområde (Kaskö, Korsnäs, Laihela, Malax, Korsholm, Närpes, Nykarleby, Vasa och Vörå) var i november fortfarande en av de lägsta i landet (7,4 %). Arbetslöshetsgraden var 0,8 procentenheter högre än för ett år sedan. Jämfört med oktober steg arbetslöshetsgraden med 0,1 procentenheter. I hela landet var arbetslöshetsgraden i november 11,8 %, och i NTM-centralens område i Österbotten 7,5 %. Jämfört med oktober månad ökade arbetslöshetsgraden inom Österbottens NTM-centrals område med 0,1 procentenheter och i hela landet med 0,2 procentenheter. Uppgifterna baserar sig på arbetsförmedlingsstatistiken som publiceras av UF-centret samt sysselsättningsöversikten från NTM-centralen i Österbotten.
Työttömyys kasvoi Pohjanmaan työllisyysalueella, avoimia työpaikkoja aiempaa vähemmän23.12.2025 12:21:29 EET | Tiedote
Pohjanmaan työllisyysalueella (Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy, Vaasa ja Vöyri) oli marraskuussa edelleen yksi maan alhaisimmista työttömyysasteista (7,4 %). Työttömyysaste oli 0,8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin. Lokakuuhun verrattuna työttömyysaste kasvoi 0,1 prosenttiyksikköä. Koko maan työttömyysaste oli marraskuussa 11,8 %, ja Pohjanmaan ELY-keskusalueella 7,5 %. Lokakuuhun verrattuna työttömyysaste nousi Pohjanmaan ELY-keskusalueella 0,1 prosenttiyksikköä ja koko maassa 0,2 prosenttiyksikköä. Tiedot perustuvat KEHA-keskuksen Työnvälitystilastoon ja Pohjanmaan ELY-keskuksen työllisyyskatsaukseen.
Resor med Lifti kan nu betalas med Epassi23.12.2025 10:23:11 EET | Pressmeddelande
Liftis säsongsbiljetter och värde på resekortet kan nu köpas med Epassis arbetsreseförmån i Waltti-nätbutiken. I början av år 2026 blir Epassi ett betalningsalternativ också i applikationen Waltti Mobiili som kan laddas ner till smarttelefoner i appbutiken.
Liftin matkoja voi nyt maksaa Epassilla23.12.2025 10:22:21 EET | Tiedote
Liftin kausikortteja ja arvoa matkakortille voi nyt ostaa Epassin työmatkaedulla Waltti-verkkokaupassa. Vuoden 2026 alussa Epassi tulee maksuvaihtoehdoksi myös Waltti Mobiili -sovellukseen, jonka voi ladata älypuhelimeen sovelluskaupasta.
Stadsmiljösektorn belönades som en cykelvänlig arbetsplats22.12.2025 15:49:15 EET | Pressmeddelande
Vasa stads stadsmiljösektor har fått erkännandet cykelvänlig arbetsplats på högsta möjliga nivå. Prestationen är unik för Finland, eftersom ingen annan arbetsplats tidigare har kommit upp till den högsta nivån. Det nationella erkännandet beviljades av Pyöräilykuntien verkosto ry.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
