Montinutra Oy

Montinutra sai 7 M€:n rahoituspäätöksen Business Finlandilta laitostoteutukseen

Business Finland on myöntänyt Montinutra Oy:lle on kiertotalouden investointiavustuksen tuotantolaitosta varten. Laitos jalostaa metsäteollisuuden sivuvirtoja. Päätöksellä vauhditetaan siirtymistä kestäviin ja uusiutuviin materiaaleihin sekä edesautetaan fossiilisista raaka-aineista luopumista.

“Kiitän Business Finlandia luottamuksesta meitä kohtaan. Näen tämän myös kannanottona vauhdittaa siirtymistä biotalouteen ja luottamuksenosoituksena suomalaiseen osaamiseen metsiemme raaka-aineiden jalostuksessa. Perinteisesti fokus on ollut selluloosakuidussa, ja puun muut osat, joista yli 50% on hemiselluloosaa ja ligniiniä, ovat jääneet vähemmälle painolle. Näistä Montinutra kehittää tulevaisuuden aineksia, hyödyntämällä metsäteollisuuden sivuvirtoja”, kertoo toimitusjohtaja Jaakko Pajunen.

“Tuotteemme lanseeraamme Boreal Bioproducts® brändimme alla. Jo alkuvuodesta 2023 on markkinoille tulossa myös ensimmäinen asiakkaamme kuluttajatuote, joissa hyödynnetään raaka-ainettamme. Tämän mahdollistaa pilottituotantomme Turussa”, jatkaa tuotteiden kaupallistamisesta vastaava Anti Kämäräinen.

Sivuvirroista päävirraksi

Montinutran liiketoimintamalli perustuu sivuvirtojen kuten sahanpurun, puunkäsittelyn tähteiden tai kuoren hyödyntämiseen, joiden pääasiallinen käyttö on nykyisin energiatuotteissa. Tuotantoprosessi hyödyntää kuumaa paineistettua vettä ja on siten kustannustehokas, toiminnaltaan robusti sekä ympäristöystävällinen. Kun Montinutran tuotteilla korvataan mm. fossiilisia polymeerejä, vältetään myös merkittävästi CO2-päästöjä. Strategiaa ja kasvua silmällä pidetyt raaka-ainevirrat, eivät myöskään rajoitu yksinomaan pohjoismaihin.

Yhteistyössä Metsä Group:in kanssa

Investointituella on merkittävä vaikutus tuotantolaitoksen kokonaisrahoitukseen. Kokonaisinvestoinniksi on arvioitu n. 20 miljoonaa euroa ja laitoksen työllistävän n. 35 henkilöä. Tuotannon suunnitellaan käynnistyvän vuoden 2025 aikana ja sitä suunnitellaan Metsä Fibre:n Vilppulan sahan yhteyteen. Metsä Spring, Metsä Groupin sijoitusyhtiö, on mukana muodostamassa investointituen ehtona olevaa kokonaisrahoitusta ja syndikaattia. Seuraavaksi Montinutra käynnistääkin jatkorahoitukseen tähtäävät valmistelut, laitoksen esi-suunnittelun ja lupaprosessit.

Lisätietoja antaa

Jaakko Pajunen, Toimitusjohtaja

Jaakko . Pajunen  (at) montinutra.com

+358 44 34 35 162

Montinutra Oy
Tekniikantie 14

Ingredients of the future from residues of today.

Montinutra Oy on suomalainen biotalouden kasvuyhtiö, joka jalostaa bioteollisuuden sivuvirroista uusia arvotuotteita. Metsä Group Oyj toimii osakkaana Montinutrassa Metsä Spring sijoitusyhtiönsä kautta.

www.montinutra.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi