Kansallisen vaikuttavuuskeskuksen valmistelu alkoi Pirkanmaan hyvinvointialueella: Vaikuttavuustyö parantaa kustannustehokkuutta ja elämänlaatua
Onko leikkaus paras mahdollinen hoito minun tilanteessani vai parantaako jokin muu hoito elämänlaatuani enemmän? Miten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden osallisuuden kokemusta voidaan vahvistaa? Milloin kalliit hoidot kannattavat ja kenen niitä kuuluu saada? Miten hyvinvointialueen rahat saadaan riittämään tarvittaviin palveluihin?
Muun muassa näihin kysymyksiin etsii vastauksia Suomeen syntyvä sosiaali- ja terveysalan vaikuttavuuskeskus. Se on kansallinen asiantuntijaverkosto, jota lähdetään nyt rakentamaan Pirkanmaan hyvinvointialueen johdolla EU:n elpymisrahastosta myönnetyllä kahden miljoonan euron rahoituksella.
Valmistelutyöryhmän puheenjohtajana toimiva hallintoylilääkäri Suvi Liimatainen Pirkanmaan hyvinvointialueelta kertoo, että työryhmän ensimmäisiä tehtäviä on koota yhteen eri puolilla Suomea tehty vaikuttavuustyö ja vaikuttavuustiedon tarpeet.
− Hoidon ja palvelujen vaikuttavuus sisältää lukuisia kysymyksiä, joihin vastaamalla on mahdollista taklata resurssien rajallisuutta ja tuoda asiakkaille aidosti lisää elämänlaatua ja arjessa pärjäämistä. Nyt meillä on upea tilaisuus tuoda eri puolilla Suomea kertyneet parhaat käytännöt, asiakaskyselyt, mittarit ja tutkimustulokset jatkojalostettaviksi yhteiseen pöytään. Olisi tuhlausta tehdä tätä työtä kaikkialla erikseen ja olla hyödyntämättä alueiden erityisosaamista, hän sanoo.
Mukana koko palveluketju
Kansallisen vaikuttavuuskeskuksen valmistelua johtaa Pirkanmaan hyvinvointialue, jossa työhön palkataan projektipäällikkö ja 1−2 suunnittelijaa. Pirkanmaan lisäksi työryhmään kuuluvat Pohjois-Savon, Pohjois-Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen yliopistolliset hyvinvointialueet sekä Helsingin yliopistollinen sairaala HUS.
Työtä vaikuttavien hoitojen ja palvelujen kehittämiseksi on tehty eri puolilla Suomea vuosia. Liimatainen kertoo, että vaikuttavuusajatus on jo vahvasti mukana erikoissairaanhoidossa ja nyt tavoitteena on vahvistaa sitä myös perusterveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluissa.
− On olennaista miettiä, millaisilla palveluilla pystytään tarjoamaan parhaat hyödyt. Valtio rahoittaa hyvinvointialueita, joten valtiovarainministeriötä kiinnostaa, mihin raha käytetään ja sosiaali- ja terveysministeriötä kiinnostaa, ovatko tuotetut palvelut vaikuttavia.
− Kaikki sote-ammattilaiset priorisoivat työssään joka päivä, mutta sen työn tueksi tarvitaan myös kansalliset linjaukset, hän sanoo
Ensin etsitään yhteinen toimintakulttuuri
Kansallisen vaikuttavuuskeskuksen tarve nähtiin vuonna 2021 valtioneuvostolle tehdyssä selvityksessä, jossa kartoitettiin sote-palveluiden vaikuttavuustyötä ja tulevaisuuden tarpeita Suomessa. Toiminnan vaikuttavuutta kehittämällä on mahdollista säästää Suomessa satoja miljoonia euroja.
Selvitys tehtiin Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan ja Itä-Suomen yliopiston tutkimustyöhön keskittyvän Vaikuttavuuden talon yhteistyönä. Selvityksen tekoon osallistunut Vaikuttavuuden talon tutkimusjohtaja Tomi Mäki-Opas toimii myös vaikuttavuuskeskustyöryhmän aktiivisena jäsenenä.
− Vaikuttavuuskeskuksen tärkeitä tehtäviä sote-organisaatioille tulevat olemaan tieto- ja osaamistarpeiden nykytilan kartoittaminen, mutta erityisesti vaikuttavuuden mittaamisen tuki, tiedonkeruun ja raportoinnin hyvien käytäntöjen levittäminen sekä jo olemassa olevien rekistereiden ja muun vaikuttavuusdatan laajempi hyödyntäminen näyttöön perustuvan päätöksenteon tukena, Mäki-Opas listaa.
Käytännön mittareiden ja toimien lisäksi on löydettävä yhteinen toimintakulttuuri.
− Täytyy määritellä yhteinen arvopohja sille, millaista vaikuttavuutta tavoittelemme eli mitä vaikuttavat palvelut ja hoito tarkoittavat ja kenen hyvinvointia meidän tulee edistää. Sitten päästään miettimään mittareita ja arvioimaan sitä, kuinka voimme nämä tavoitteet saavuttaa arjessa yhdessä ammattilaisten ja päättäjien kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi LiimatainenHallintoylilääkärisairaalapalvelujen linja, Pirkanmaan hyvinvointialue
Puh:0400 581 871suvi.liimatainen@pirha.fiAnne KohtalaViestintäasiantuntijasairaalapalvelujen linja, Pirkanmaan hyvinvointialue
Puh:040 574 1774anne.kohtala@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Diabeteslaitteiden rekisteröinti ja jakelu uudistuu Pirkanmaan hyvinvointialueella17.5.2024 15:49:00 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön Fimlabin Omamittaussovellus, jota käytetään potilaalle kotiin luovutettavien diabeteslaitteiden rekisterinä. Kotiin luovutettavia diabeteksen omaseurannassa käytettäviä laitteita ovat esimerkiksi verensokerimittarit, sensorit ja insuliinipumput.
Ikaalisten arkipäivien kiirevastaanotto siirtyy Hämeenkyröön 3.6.202417.5.2024 12:02:44 EEST | Tiedote
Kesäkuun alusta lähtien ikaalislaiset voivat kiireellisissä asioissa ottaa yhteyttä digiklinikalle tai soittaa Hämeenkyrön kiirevastaanoton hoidon tarpeen arviointiin numeroon 03 384 5010 (ma–pe klo 8–16). Hoidon tarpeen arvion perusteella asiakas ohjataan Hämeenkyrön kiirevastaanotolle tai Ikaalisten lähiasemalle.
Kiireellisten terveysasioiden hoitoon muutoksia Urjalassa ja Akaassa 1.6.202416.5.2024 08:44:16 EEST | Tiedote
Urjalan lähiasemalla hoidetaan 1.6.2024 alkaen kiireellisiä asioita vain ajanvarauksella.
Aluehallitus käsittelee henkilöstökertomusta 20.5.16.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aluehallituksella on kokous maanantaina 20.5. klo 13.30 talousseminaarin jälkeen. Kokouksessa käsitellään muun muassa viime vuoden henkilöstökertomusta.
Muutoksia Kangasalan ja Pälkäneen asemien asiakaspalvelupisteisiin15.5.2024 14:04:12 EEST | Tiedote
Kangasalla Vatialan, Ruutanan ja Sahalahden lähiasemilla asiakaspalvelupiste on 27.5.2024 alkaen avoinna kerran viikossa ja Pälkäneen lähiasemalla arkiaamupäivisin. Muutos ei vaikuta vastaanottojen toimintaan eikä asemien puhelinpalvelun aukioloaikoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme