Uudenmaan ELY-keskus

Uudellamaalla tavanomaista suurempi talvitulva

Jaa

Viikonlopun runsaat sateet ja samaan aikaan tapahtunut lumien sulaminen nosti vedenkorkeudet Uudellamaalla tulvalukemiin. Keskimääräiset vuosittain toistuvat tulvarajat ylittyivät lähes kaikilla jokivesien havaintomittareilla jo sunnuntain kuluessa. Tulvahuiput saavutetaan jokiuomissa ennusteiden perusteella arvioituna maanantaina illalla tai tiistain kuluessa. Suurimpien järvien pinnat jatkavat nousuaan vielä useamman vuorokauden. Loppuviikosta hieman viilenevä ja poutaantuva sää kääntää vedenpinnat selvempään laskuun.

Rannikon läheisyydessä sijaitsevat pienet vesistöt tulvivat nyt poikkeuksellisen voimakkaasti. Sateet tulivat näille alueille lähes pelkästään vetenä. Esimerkiksi Siuntionjoen alaosalla sijaitsevalla Tjusträskin vedenkorkeusmittarilla vedenpinta on jo noussut noin 15 cm korkeammalle verrattuna havaintojakson 1976–2022 aikana mitattuun suurimpaan vedenkorkeuteen. Vesistöalueiden latvaosilla lähempänä Salpausselkää tulvien nousu tapahtuu hitaammin, mikä myös osaltaan tasaa tulvaa alajuoksulla.

Keskeisillä havaintoasemilla virtaamat maanantaina aamupäivällä olivat Vantaanjoen Myllymäessä 92 m3/s (keskitulva 88 m3/s), Porvoonjoen Vakkolassa 57 m3/s (keskitulva 79 m3/s), Koskenkylänjoen Niinikoskella 41 m3/s (keskitulva 40 m3/s) ja Taasianjoella 52 m3/s (keskitulva 49 m3/s). Ilolanjoen Postimäenkosken vedenkorkeusasemalla vedenpinta oli tasolla N60+6,83 m (keskitulvakorkeus N60+6,71 m). Karjaanjoen vesistöalueella tulva nousee yleensä selvästi hitaammin ja on tällä hetkellä keskimääräisissä tulvalukemissa.

Järvien vedenkorkeudet jatkavat nousuaan useamman päivän ajan. Lohjanjärven vedenkorkeus on nyt tasolla NN+31,80 m ja juoksutus n. 30 m3/s. Juoksutusta lisätään jo maanantain kuluessa vedennousun hidastamiseksi. Hiidenveden säännöstelypadon luukut ovat lupaehtojen mukaisesti täysin auki ja vedenkorkeus noussee tavanomaiseen kevättulvakorkeuteen. Espoon Pitkäjärven pinta on tasolla N60+20,11 m, mikä on n. 10 cm keskitulvakorkeuden yläpuolella.

Tulvavesi on peittänyt runsaasti peltoa eri puolilla Uuttamaata. Erityisesti Lepsämänjoella on poikkeuksellisen paljon peltoa veden alla. Yleensä peltoa on tulvaveden alla myös Kytä- ja Keihäsjokien varrella ja Vantaan Keimolassa. Pienempiä tulvivia alueita on runsaasti. Nummenjoen ja Vanjoen varsilla tulvivien peltojen määrä lisääntyy vielä jonkin verran.

Tulvavesi aiheuttaa haittaa liikenteelle

ELYn maantieverkolla tulvavesi on noussut ajoradoille mm. maantiellä 120 Vantaan Askistossa ja Sipoon Nikkilässä maantiellä 1494. Askistossa harkitaan kiertotien käyttöä ja Nikkilässä se on jo käytössä. Useita jalankulun- ja pyöräilyväyliä on jäänyt veden alle, näillä vaihtoehtoisena reittinä toimii yleensä ajoradan reuna tai piennar. Muita tulvakohteita seurataan ja tarvittaessa harkitaan niillä liikenteen rajoittamista. Tilannetta voi seurata mm. liikennetilanne-palvelusta: https://liikennetilanne.fintraffic.fi/pulssi.

Yhteyshenkilöt

Uudenmaan ELY-keskus, Johtava vesitalousasiantuntija Kari Rantakokko, kari.rantakokko(at)ely-keskus.fi, 040-532 8793
Uudenmaan ELY-keskus, Suunnitteluinsinööri Olli Jaakonaho, olli.jaakonaho(at)ely-keskus.fi, 0295 021 398
Lisätietoja tiestön ja liikenteen häiriöistä:
Uudenmaan ELY-keskus, Yksikön päällikkö Tuomas Vasama, tuomas.vasama(at)ely-keskus.fi, 0295 021 361

Tietoja julkaisijasta

Uudenmaan ELY-keskus
Uudenmaan ELY-keskus
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki

0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye