Kymenlaakson Sähköverkko uudistaa sähkön mittausta

Kymenlaakson Sähköverkko Oy on solminut yhteistyösopimuksen kotimaisen Aidon Oy:n kanssa uusien älykkäiden sähkömittarien hankinnasta, tiedonsiirtopalvelusta ja asennuksesta. Lisäksi Aidon toimittaa Kymenlaakson Sähköverkolle energiamittauksen ja mittaustiedonhallinnan kymmenen vuoden ajan. Kymenlaakson Sähköverkko uudistaa hankkeessa noin 100 000 sähkömittaria ja hankinnan arvo on noin 17 miljoonaa euroa.
Kuvassa vasemmalta Aidon Oy:n toimitusjohtaja Tommi Blomberg ja Suomen liiketoimintayksikön johtaja Petteri Heinänen, Kymenlaakson Sähköverkko Oy:n Verkkopalvelut-yksikön päällikkö Juha Kaariaho ja toimitusjohtaja Jouni Pylvänäinen.

Kymenlaakson Sähköverkon toimitusjohtaja Jouni Pylvänäisen mukaan Aidon tarjoaa kilpailukykyisen ja nykyaikaisen kokonaisratkaisun mittaustietojen hallinnan toteuttamiseksi. - Mittalaitteet vastaavat erinomaisesti asiakkaidemme vaatimuksiin ja IT-järjestelmät toteutetaan hyödyntäen uusinta teknologiaa, sanoo Pylvänäinen.

Asiakkaille reaaliaikaista kulutuksen seurantaa ja hallintaa entistä helpommin

Mittauspalveluiden uudistaminen muodostaa Kymenlaakson Sähköverkolle vahvan ja kustannustehokkaan alustan uusien palveluiden kehittämiseksi asiakkaitamme varten, kertoo Verkkopalvelut-yksikön päällikkö Juha Kaariaho.

Uuden sukupolven mittarit mahdollistavat kotitalouksille oman energiankulutuksen seurannan ja hallinnan aiempaa helpommin ja reaaliaikaisemmin. Sähkönmittauksen merkitys on korostunut energiakriisin myötä ja noussut myös kotitalouksissa tärkeäksi ja ajankohtaiseksi asiaksi. Älykkäät mittausratkaisut helpottavat asiakkaittamme kulutuksen seurannassa ja kulutusjoustojen toteuttamisessa oman sähköntarpeen mukaan.

Valittu ratkaisu antaa myös yhtiöllemme mahdollisuuden kulutus- ja pientuotantotietojen parempaan hyödyntämiseen verkon käytössä ja suunnittelussa, toteaa Juha Kaariaho.

Hanke käynnistyy tänä vuonna uuden ICT-järjestelmän ja palveluympäristön toteutuksella. Sähkömittareiden asennukset asiakkaillemme painottuvat vuosiin 2025–2026. Laiteasennuksista vastaa Aidonin alihankkijana infrapalveluyhtiö Elvera Oy.

Yhteishankinta toi kustannustehokkuutta

Sähkömittarihanke kilpailutettiin yhteishankintana Järvi-Suomen Energia Oy:n ja PKS Sähkönsiirto Oy:n kanssa. Laajalla yhteishankinnalla saavutettiin selkeitä kustannussäästöjä. Aidon toimittaa yhtiöille yhteensä noin 300 000 uuden sukupolven sähkömittaria. Hankinnan kokonaisarvo on yli 50 miljoonaa euroa.

Aidon on Pohjoismaiden johtava älykkään sähköverkon mittausratkaisujen, sovellusten ja palveluiden toimittaja. Älykkäät energianmittausjärjestelmämme mahdollistavat asiakkaillemme luotettavan energianmittauksen ja -jakelun ja tehokkaat jakeluverkon ylläpitoprosessit. Aidonin toimittamaa teknologiaa on käytössä lähes 4 miljoonassa energianmittauspisteessä Pohjoismaissa. Päätoimipaikkamme on Jyväskylässä. Ruotsin toimistomme sijaitsee Tukholmassa, Norjan toimistomme Askerissa ja Tanskan toimistomme Kööpenhaminassa. Tuotantokeskuksemme sijaitsee Vantaalla.

Aidonin tiedote 17.1.2023

Kuvassa Aidonin 3-vaihemittari, joita asennetaan esimerkiksi omakotitaloihin.

Kymenlaakson Sähköverkko harjoittaa verkkoliiketoimintaa neljän maakunnan alueella Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa, Päijät-Hämeessä sekä Uudellamaalla.  Sähköverkomme on yli 13 000 kilometrin pituinen ja toimitamme sähköä koteihin ja yrityksiin yli 100 000 asiakkaalle. Tavoitteenamme on turvata häiriötön sähkönjakelu vuoden jokaisena päivänä. Sähköverkkoa kehitetään jatkuvasti entistä paremmaksi ja investoimme vuosittain noin 15 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen ja uudistamiseen.