Kruunuvuorensillan pylonilla merkittävä nostotyö

Pyloni perustetaan kalliovaraisena ja alemman peruslaatan pohja on lähes kymmenen metriä merenpinnan alapuolella. Pylonin alempi peruslaatta on kooltaan 18 m x 18 m 4,5 m. Peruslaatan raudoitteena toimii 250 000 kg painoinen raudoitehäkki, joka laskettiin paikoilleen telaristikkonosturilla.
Alemman peruslaatan muottina toimii kallioon louhittu potero, jonne raudoitehäkki nyt laskettiin. Alaslaskua oli avustamassa joukko sukeltajia. Sukeltajat varmistivat, että raudoite laskeutui oikeaan paikkaansa.
Raudoitteen alaslaskun jälkeen peruslaatan valu tehdään vedenalaisena valuna sukeltajien avustamana.
Tämä nostotyössä käytetty telaristikkonosturi, LR 1500, on uusin Suomessa olevista telaristikkonostureista. Nosturin kasaus kesti 3 päivää ja nosturi tuotiin työmaalle 26 rekkalastin kyydillä. Nostotyön kesto oli valmisteluineen noin 12 h.
Kruununvuorensillan rakenteen keskeinen osa ja näkyvin elementti on 135 metrin korkeuteen nouseva pyloni. Pyloni kohoaa metrin korkeammalle kuin Kalasataman korkein tornitalo.
Pyloni toimii Kruunuvuorensillan välitukena ja siihen tukeutuu vinoköysiosuuden teräspalkistot. Vinoköysiä tulee yhteensä 17 paria pylonin molemmin puolin.
Aikaisemmat ongelmat pylonin perustustöissä on selätetty, ja yhä näyttää siltä, että raitiotien matkustajaliikenne voidaan aloittaa tavoiteaikataulun mukaisesti vuonna 2027.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiVille AlajokiKruunusillat-raitiotien hankejohtaja
Puh:040 334 7301ville.alajoki@hel.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Pikku-Finlandian siirtäminen Medialukion lisätilaksi on alkamassa – kyseessä poikkeuksellinen hanke5.12.2025 12:19:37 EET | Tiedote
Tapulikaupungissa on alkamassa Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen hanke, jossa Helsingin medialukion lisätilaksi siirretään Finlandia-talon väistötilana palvellut rakennus. Siirtäminen mahdollistaa lisärakennuksen toteuttamisen hyvin pienillä hiilipäästöillä verrattuna uudisrakentamiseen.
Little Finlandia’s move and conversion to school extension starts – an exceptional project5.12.2025 12:19:37 EET | Press release
A project of a scale rarely seen in Finland is about to begin in Tapulikaupunki, where a building that has served as the temporary facility of Finlandia Hall will be relocated and converted into an extension to the Helsinki Upper Secondary School of Media Arts. The relocation makes it possible to add an extension to the school with very low carbon emissions compared to constructing an entirely new building.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 5.12.20254.12.2025 20:39:10 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 5.12.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 18.12.2025
Kampens central för hälsa och välbefinnande blir klar långt i förtid3.12.2025 10:41:08 EET | Pressmeddelande
Byggandet av Kampens central för hälsa och välbefinnande kommer att färdigställas drygt ett år i förtid. YIT beräknar att byggnaden och lokalerna kommer att vara klara i slutet av september 2026. Förbindelsen till metrostationen öppnas via den nya byggnaden hösten 2026.
Kampin terveys- ja hyvinvointikeskus valmistuu reilusti etuajassa3.12.2025 10:41:08 EET | Tiedote
Kampin terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakennustyöt valmistuvat runsaan vuoden etuajassa. YIT arvioi, että rakennus ja tilat valmistuvat syyskuun lopussa 2026. Rakennuksessa sijaitseva Kampin metroaseman sisäänkäynti aukeaa syksyllä 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
