Kruunuvuorensillan pylonilla merkittävä nostotyö

Pyloni perustetaan kalliovaraisena ja alemman peruslaatan pohja on lähes kymmenen metriä merenpinnan alapuolella. Pylonin alempi peruslaatta on kooltaan 18 m x 18 m 4,5 m. Peruslaatan raudoitteena toimii 250 000 kg painoinen raudoitehäkki, joka laskettiin paikoilleen telaristikkonosturilla.
Alemman peruslaatan muottina toimii kallioon louhittu potero, jonne raudoitehäkki nyt laskettiin. Alaslaskua oli avustamassa joukko sukeltajia. Sukeltajat varmistivat, että raudoite laskeutui oikeaan paikkaansa.
Raudoitteen alaslaskun jälkeen peruslaatan valu tehdään vedenalaisena valuna sukeltajien avustamana.
Tämä nostotyössä käytetty telaristikkonosturi, LR 1500, on uusin Suomessa olevista telaristikkonostureista. Nosturin kasaus kesti 3 päivää ja nosturi tuotiin työmaalle 26 rekkalastin kyydillä. Nostotyön kesto oli valmisteluineen noin 12 h.
Kruununvuorensillan rakenteen keskeinen osa ja näkyvin elementti on 135 metrin korkeuteen nouseva pyloni. Pyloni kohoaa metrin korkeammalle kuin Kalasataman korkein tornitalo.
Pyloni toimii Kruunuvuorensillan välitukena ja siihen tukeutuu vinoköysiosuuden teräspalkistot. Vinoköysiä tulee yhteensä 17 paria pylonin molemmin puolin.
Aikaisemmat ongelmat pylonin perustustöissä on selätetty, ja yhä näyttää siltä, että raitiotien matkustajaliikenne voidaan aloittaa tavoiteaikataulun mukaisesti vuonna 2027.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiVille AlajokiKruunusillat-raitiotien hankejohtaja
Puh:040 334 7301ville.alajoki@hel.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
KORRIGERAT PRESSMEDDELANDE: Startbanskvarteren blir centrum i Malms flygplatsområde22.9.2023 16:02:02 EEST | Tiedote
Detaljplanläggningen av Startbanskvarteren i Malm börjar. Av Startbanskvarteren planeras hela centrum för Malms flygplatsområde, som genomkorsas av snabbspårvägen Vik–Malm. I planeringsområdet finns också en betydande del av Flygplatsparken. OBS: Rättelse 22.9.2023: Namnet på området är Startbanskvarteren, inte Landningsbanekvarteren.
Veturitorin kunnostus alkaa Pasilassa22.9.2023 15:17:25 EEST | Tiedote
Veturitorin pinnat ja istutusalueet uusitaan, ja alue jäsennellään selkeämmäksi ja viihtyisämmäksi. Veturitori sijaitsee Pasilassa Ratapihantien ja Junailijankujan välissä. Työt alkavat maanantaina 25. syyskuuta.
KORRIGERAT PRESSMEDDELANDE: Startbanskvarteren blir centrum i Malms flygplatsområde22.9.2023 12:34:31 EEST | Tiedote
Detaljplanläggningen av Startbanskvarteren i Malm börjar. Av Startbanskvarteren planeras hela centrum för Malms flygplatsområde, som genomkorsas av snabbspårvägen Vik–Malm. I planeringsområdet finns också en betydande del av Flygplatsparken. OBS: Rättelse 22.9.2023: Namnet på området är Startbanskvarteren, inte Landningsbanekvarteren.
Kiitotienkortteleista Malminkentän tuleva keskusta22.9.2023 12:34:16 EEST | Tiedote
Malmin Kiitotienkortteleiden asemakaavoitus käynnistyy. Kiitotienkortteleista suunnitellaan koko Malminkentän alueen keskustaa, jonka läpi kulkee Viikin-Malmin pikaraitiotie. Suunnittelualueella on myös merkittävä osa Lentoasemanpuistosta.
Ärtholmens trafikprinciper för beslutsfattande – målet ett område i stadskärnan med få bilar22.9.2023 09:37:03 EEST | Tiedote
Helsingfors återupptar detaljplanläggningen för Ärtholmen. Som lösning på utmaningarna med trafiken på Ärtholmen föreslås att begränsa antalet parkeringsplatser i området. För parkering reserveras cirka 1 900 parkeringsplatser, vilket har uppskattats vara tillräckligt med tanke på Ärtholmens läge och de goda tjänster som byggs i området.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme