Föräldrar känner stolthet, vemod och oro då barnet blir myndigt - unga vuxna behöver stöd för att sköta sina ärenden
Enkäten genomfördes i slutet av 2022 och besvarades av 1 000 vårdnadshavare. Enkäten är en del av en gemensam kampanj av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Skatteförvaltningen, polisen, FPA, Navigatorerna och Traficom. Målet för kampanjen är att stöda unga vuxna och deras familjer i att börja uträtta ärenden självständigt.
I år fyller över 58 300 finländska ungdomar 18 år. Att bli myndig är efterlängtat och betydelsefullt för de unga och deras familjer. I och med det får den unga ansvar och skyldigheter som tidigare fallit på vårdnadshavaren. En färsk enkätundersökning visade att drygt hälften av vårdnadshavarna framför allt är stolta över sina unga vuxna, men samtidigt upplever över hälften (54%) att situationen är vemodig.
En fjärdedel av föräldrarna är oroliga då den unga blir självständig
Upp till en fjärdedel (25%) av de svarande berättar dessutom att de är oroliga för förändringen. Vårdnadshavarna tror att många saker som berör självständighet, ekonomi och livskompetens är utmanande för de unga. De bedömer att de unga i början behöver mycket stöd särskilt med elavtal (77%), hemförsäkring (76%) och bostadslån (75%) samt med att sköta skatteärenden (72%) och vid ansökan om bostads- eller studiestöd (63%).
Vårdnadshavarna bedömde att unga behöver mindre stöd för att till exempel ansöka om pass (41%) och för att sköta hemmet (43%). Nästan alla vårdnadshavare tror att de unga beter sig ansvarsfullt på webben (90%), i trafiken (89%) och med alkohol (84%).
"Resultaten stöder den tanke som vi har haft om behovet av information och handledning i en förändringssituation. Samtidigt hjälper svaren oss att styra och vidareutveckla vår verksamhet. Personligen är jag också mycket glad över att föräldrarna berättar att de framför allt är stolta över sina vuxna barn. Själv är jag också stolt över min nollfyra", säger kommunikationsdirektör Liinu Lehto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Förändringen diskuteras i nästan alla familjer – stöd erbjuds också på Suomi.fi
Nästan alla vårdnadshavare (97%) berättar att de har diskuterat saker som handlar om att bli myndig med de unga. 22 procent av respondenterna har fört mycket diskussion medan 54 procent av respondenterna har diskuterat saken till viss mån. För en ung vuxen som lär sig nya saker är vårdnadshavaren en viktig stödperson och därför lönar det sig att upprätthålla hemmets dialog.
Förändringen väcker också många slags känslor i familjerna. Lika värdefull är den fortsatta dialogen för de vårdnadshavare som upplever vemod i situationen. En fjärdedel av vårdnadshavarna berättar att de är oroliga för att deras roll minskar i barnets liv och en femtedel (22%) för att de inte längre vet vad som händer i barnets liv.
"Att bli myndig betraktas ofta enbart som den ungas sak, men i praktiken kan det vara en stor förändring för hela familjen. Vi strävar för vår del efter att underlätta situationen genom att uppmuntra familjer till att diskutera, men också genom att erbjuda ett informationspaket för personer som fyller 18 år på webbplatsen Suomi.fi", berättar Lehto.
Den gemensamma kampanjen för blivande myndiga som verkställdes av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, polisen, Skatteförvaltningen, FPA och Traficom genomförs i år för fjärde gången. Syftet med kampanjen är att nå i synnerhet de unga som fyller 18 år under 2023 bl.a. med hjälp av ett informativt gratulationskort och sociala medier. Kampanjen hjälper unga och deras vårdnadshavare att söka information på webbplatsen Suomi.fi/18ar.
Enkäten besvarades av 1 000 vårdnadshavare till barn födda år 2004 och 2005. Urvalet är nationellt representativt enligt kön och bostadsområde. Undersökningen genomfördes av Norstat Finland på uppdrag av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och uppgifterna samlades in av företagets konsumentpanel NorstatPanel 1.12-11.12.2022. Målgruppen var föräldrar till myndiga eller föräldrar till barn som nyligen blivit myndiga.
Myndigheternas tips för myndiga och deras vårdnadshavare på adressen suomi.fi/18ar
Undersökningens information beaktas i de organisationer som deltar i att planera och utveckla myndighetskommunikationen och tjänsterna. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar tillsammans med sina medverkande partner Polisen, Skatteförvaltningen, Navigatorn, FPA och Traficom för produktionen av undersökningen och kampanjen.
Kontakter
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum