Föräldrar känner stolthet, vemod och oro då barnet blir myndigt - unga vuxna behöver stöd för att sköta sina ärenden
Enkäten genomfördes i slutet av 2022 och besvarades av 1 000 vårdnadshavare. Enkäten är en del av en gemensam kampanj av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Skatteförvaltningen, polisen, FPA, Navigatorerna och Traficom. Målet för kampanjen är att stöda unga vuxna och deras familjer i att börja uträtta ärenden självständigt.
I år fyller över 58 300 finländska ungdomar 18 år. Att bli myndig är efterlängtat och betydelsefullt för de unga och deras familjer. I och med det får den unga ansvar och skyldigheter som tidigare fallit på vårdnadshavaren. En färsk enkätundersökning visade att drygt hälften av vårdnadshavarna framför allt är stolta över sina unga vuxna, men samtidigt upplever över hälften (54%) att situationen är vemodig.
En fjärdedel av föräldrarna är oroliga då den unga blir självständig
Upp till en fjärdedel (25%) av de svarande berättar dessutom att de är oroliga för förändringen. Vårdnadshavarna tror att många saker som berör självständighet, ekonomi och livskompetens är utmanande för de unga. De bedömer att de unga i början behöver mycket stöd särskilt med elavtal (77%), hemförsäkring (76%) och bostadslån (75%) samt med att sköta skatteärenden (72%) och vid ansökan om bostads- eller studiestöd (63%).
Vårdnadshavarna bedömde att unga behöver mindre stöd för att till exempel ansöka om pass (41%) och för att sköta hemmet (43%). Nästan alla vårdnadshavare tror att de unga beter sig ansvarsfullt på webben (90%), i trafiken (89%) och med alkohol (84%).
"Resultaten stöder den tanke som vi har haft om behovet av information och handledning i en förändringssituation. Samtidigt hjälper svaren oss att styra och vidareutveckla vår verksamhet. Personligen är jag också mycket glad över att föräldrarna berättar att de framför allt är stolta över sina vuxna barn. Själv är jag också stolt över min nollfyra", säger kommunikationsdirektör Liinu Lehto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Förändringen diskuteras i nästan alla familjer – stöd erbjuds också på Suomi.fi
Nästan alla vårdnadshavare (97%) berättar att de har diskuterat saker som handlar om att bli myndig med de unga. 22 procent av respondenterna har fört mycket diskussion medan 54 procent av respondenterna har diskuterat saken till viss mån. För en ung vuxen som lär sig nya saker är vårdnadshavaren en viktig stödperson och därför lönar det sig att upprätthålla hemmets dialog.
Förändringen väcker också många slags känslor i familjerna. Lika värdefull är den fortsatta dialogen för de vårdnadshavare som upplever vemod i situationen. En fjärdedel av vårdnadshavarna berättar att de är oroliga för att deras roll minskar i barnets liv och en femtedel (22%) för att de inte längre vet vad som händer i barnets liv.
"Att bli myndig betraktas ofta enbart som den ungas sak, men i praktiken kan det vara en stor förändring för hela familjen. Vi strävar för vår del efter att underlätta situationen genom att uppmuntra familjer till att diskutera, men också genom att erbjuda ett informationspaket för personer som fyller 18 år på webbplatsen Suomi.fi", berättar Lehto.
Den gemensamma kampanjen för blivande myndiga som verkställdes av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, polisen, Skatteförvaltningen, FPA och Traficom genomförs i år för fjärde gången. Syftet med kampanjen är att nå i synnerhet de unga som fyller 18 år under 2023 bl.a. med hjälp av ett informativt gratulationskort och sociala medier. Kampanjen hjälper unga och deras vårdnadshavare att söka information på webbplatsen Suomi.fi/18ar.
Enkäten besvarades av 1 000 vårdnadshavare till barn födda år 2004 och 2005. Urvalet är nationellt representativt enligt kön och bostadsområde. Undersökningen genomfördes av Norstat Finland på uppdrag av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och uppgifterna samlades in av företagets konsumentpanel NorstatPanel 1.12-11.12.2022. Målgruppen var föräldrar till myndiga eller föräldrar till barn som nyligen blivit myndiga.
Myndigheternas tips för myndiga och deras vårdnadshavare på adressen suomi.fi/18ar
Undersökningens information beaktas i de organisationer som deltar i att planera och utveckla myndighetskommunikationen och tjänsterna. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar tillsammans med sina medverkande partner Polisen, Skatteförvaltningen, Navigatorn, FPA och Traficom för produktionen av undersökningen och kampanjen.
Kontakter
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
