Messukeskus

Suomalaiset ovat messukansaa - Tapahtumista haetaan tietoa, inspiraatiota, uutuuksia ja elämyksiä

Jaa
Suomalaiset ovat todellista messukansaa. Juuri julkistetun laajan tutkimuksen mukaan vain 3 % suomalaisista 18–70 -vuotiaista ei ole koskaan käynyt messuilla. Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia. Kävijät arvostavat sitä, että messuilla voi tehdä ja kokeilla itse erilaisia asioita. Monelle messuvierailu on tarjonnut mieleenpainuvia elämyksiä ja uniikkeja kokemuksia.
Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia.
Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia.

nSightin tekemään laajaan tutkimukseen osallistui niin kuluttajia kuin ammattinsa puolesta messuilla käyviä suomalaisia. Valtaosa vastaajista arvelee käyvänsä messuilla jatkossa yhtä usein kuin kävi ennen koronaa. Pandemiaa edeltävänä aikana yhdeksän kymmenestä kävi työnsä takia oman alansa messuilla vuosittain. Kuluttajat puolestaan kävivät messuilla keskimäärin 1,8 kertaa vuodessa.

Suurimmalla osalla vastaajista odotukset ja asenteet messuja kohtaan olivat pysyneet ennallaan – koronan myötä muutoksia asenteissaan tunnisti vain noin 15 % vastaajista. Osaa tutkimukseen vastanneista pohditutti suurten tapahtumien terveysturvallisuus; osa taas oli kaivannut messuja koronapaussin aikana.

Kuluttajista noin 10 % arvioi jatkossa käyvänsä messuilla jopa useammin kuin ennen pandemiaa – ammattinsa puolesta messuilla kävijöistä peräti 12 %. Suurin osa - seitsemän kävijää kymmenestä - arvelee vierailevansa messuilla yhtä usein kuin ennen pandemiaa. ”Aivan uusi vire päällä ja kiinnostus messuja kohtaan noussut entisestään”, sanoo eräs haastatelluista. Ammattimessuvieraiden mukaan messuja on vaikea korvata. Messuilla koko ala kokoontuu muutamaksi päiväksi yhden katon alle ja silloin tavataan kollegoja, luodaan uusia yhteistyösuhteita sekä päivitetään työn kannalta tärkeitä asioita.

Messut koetaan tutkimuksen mukaan moderniksi ja kiinnostavaksi sekä vuorovaikutteiseksi mediaksi. Kuluttajamessujen teemoista kiinnostavimpia olivat asuminen, sisustus ja ruoka.

Monimenetelmällisen (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) tutkimuksen teki nSight ja siihen osallistui 2 873 suomalaista vastaajaa. Tutkimuksen tilaajana oli suomalaisia ammattimaisia messujärjestäjiä edustava Messu- ja tapahtumajärjestäjä ry.

Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, toiminnanjohtaja Reija Könönen, reija.kononen@messutsuomessa.fi, puh. 050 560 4614

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Oyj, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja Rohki Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. | www.messutsuomessa.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia.
Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Ensimmäiset ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla25.4.2025 16:40:58 EEST | Tiedote

Golden Crane Competition 2025 Ajoneuvonosturikuljettajien Euroopan mestaruuskisat järjestetään Maxpo-messujen yhteydessä 29.–30.8.2025. Kisa ajetaan kahdella eri radalla ja ajoneuvonosturilla - yhteistulos ratkaisee voittajan. Pääpalkintona on viikon matka Conexpo-messuille Las Vegasiin. Maxpo 2025 -messut järjestetään torstaista lauantaihin 28. – 30.8.2025 Hyvinkään lentokentällä.

A year of growth at Helsinki Expo and Convention Centre: record visitor numbers, investments and strong financial results23.4.2025 15:00:00 EEST | Press release

The year 2024 was a strong one in terms of performance for the Finnish Fair Corporation. Revenue rose close to the level of the record-breaking pre-COVID year, many events broke their previous visitor records, and new investment initiatives were launched. The Finnish Fair Corporation Ltd’s annual report for 2024, published today, provides a detailed overview of the year.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye