Nopean syömisen suosio kasvaa ABC-asemilla – uutuusannos on jättihitti Tukholman grillikioskeilla

ABC-asemien ruokalistaa on uudistettu isosti runsaan kahden vuoden aikana. Listalla on edelleen liikenneasemien klassikkoannokset, kuten lehtipihvi ja lihapullapannu, mutta kestosuosikkien rinnalle on syntynyt uusi nopean ja helpon syömisen tuoteperhe.
– Kebab ranskalaisilla on noussut selkeäksi ykköseksi ravintoloissamme. Se ohitti legendaarisen lehtipihvin myynnin juuri ja juuri vuonna 2021. Viime vuonna annosta myytiin jo 50 prosenttia enemmän kuin lehtipihviä, joka oli listaykkönen yli 20 vuotta. Saa nähdä pysyykö kebab listan kärjessä yhtä pitkään, kertoo ABC Ravintolan kehityksestä vastaava kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen.
Kebabin lisäksi nopeasti valmistettavia ABC:n hittejä ovat pitaleivät ja ronskin kokoiset ranskalaiset. Täytteeksi annoksiin voi valita kebablihaa, nyhtöpossua, kanaa tai härkäpapua.
Nopeuden ja helppouden lisäksi ABC-asemat tarjoavat kohtuuhintaisia ravintolakokemuksia. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n tutkimuksen* mukaan edullinen hintataso on yksi tärkeimpiä ruokailupaikan valintaperusteita, ja sen merkitys on parhaillaan nousussa.
– Meille on tärkeää, että voimme tarjoilla mahdollisimman monelle kohtuuhintaisia mahdollisuuksia ravintolaruokailuun joka puolella Suomea, Vehniäinen kertoo.
Valloittaako tuhti rieskarulla suomalaiset?
ABC-asemien ruokalistalla testataan säännöllisesti uutuusannoksia, joiden listalla pysyvyyden päättävät lopulta asiakkaat. Helmikuun alussa asemille saapuu Rullero, jonka esikuva on Tukholman grillikioskeilla vuosia suuressa suosiossa ollut tunnbrödsrulle.
– Tuomme vastaavan tuotteen myyntiin tiettävästi ensimmäisinä Suomessa. Rulleron Ruotsin serkku on kotimaansa pääkaupungissa niin suosittu, että grillikioskit kisailevat sen valmistuksessa ja saavat kunniamainintoja. On mahtavaa, että voimme tuoda Rulleron kaikille ABC-asemille eri puolille Suomea, Vehniäinen iloitsee.
Rullero on tuhti rieskarulla, jonka sisälle kääritään perunamuusia, makkaraa tai kebabia sekä sopivasti vihreää. Rullero on kampanja-annos ABC-asemilla helmi–maaliskuun ajan.
Noutopöydän suosio ei horju
Noutopöytä on yhä ABC Ravintoloiden kivijalka, joka on vuosikausia tarjonnut nopean ja helpon ravintolakokemuksen suomalaisille. Noutopöydän tarjoiluja nautti viime vuonna noin neljä miljoonaa asiakasta.
– Noutopöytä on vuodesta toiseen suomalaisten suosiossa. Uudistamme myös sitä säännöllisesti asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Erityisesti kasvisruoat ovat kasvattaneet suosiotaan. Pöydän valttikorttina on sen monipuolisuus. Jokainen voi valita pöydästä itselleen mieluisan annoksen, Vehniäinen kertoo.
ABC Ravintolan TOP 5 myydyimmät à la carte -annokset vuonna 2022, kappaleina:
1. Kebabc! ranskalaisilla
2. Lehtipihvi
3. Possunleike
4. Bearnaisebroileri
5. Lihapullapannu
ABC Noutopöydästä ruokaili viime vuonna noin neljä miljoonaa asiakasta.
*Lähde: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2022, MaRa ry & Kantar, 12/2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen, SOK Liikennekaupan ketjuohjaus, puh. 0107680827, teemu.vehniainen(a)sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme