Wipinä monipuolistaa Keusoten matalan kynnyksen palveluja
Wipinän kuuden kuukauden ajan kestävällä pilotilla jatkokehitetään syksyllä toimintansa päättäneen Matalan toimintamallia. Tavoite on kohdistaa matalan kynnyksen palveluita erityisesti yhteensovitettavia sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitseville asiakkaille, jotka hyötyvät tehokkaasta moniammatillisesta yhteistyöstä.
Palvelu räätälöidään yksilöllisesti
Wipinän asiakkaaksi tullaan aina mielenterveys- ja päihdepalvelujen tai aikuissosiaalityön ohjaamana, mutta kun henkilö on jo Wipinän asiakas, palvelua voidaan käyttää ilman ajanvarausta.
Alkuvaiheessa asiakkaan kanssa työskentelee aikuissosiaalityön työntekijä, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sairaanhoitaja sekä kokemusasiantuntija. Palvelu kuitenkin räätälöidään aina asiakkaalle yksilöllisesti hänen tarpeidensa mukaan.
– Wipinä on kohdennetulle asiakasryhmälle räätälöity matalan kynnyksen palvelu. Olemme halunneet jalostaa aiempaa Matala-vastaanottoa ja erityisesti parantaa mielenterveys- päihde- ja sosiaalipalveluiden yhteistyötä terveyspalveluiden kanssa. Perimmäinen tavoite on tietysti tarjota mahdollisimman hyvin kunkin asiakkaan tarpeisiin vastaavaa palvelua, kertoo aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluiden koordinoiva esimies Sirpa Litmanen.
Wipinä-toimintamallia pilotoidaan kuuden kuukauden ajan 1.11.2022–30.4.2023. Pilotin päättyessä arvioidaan, jatkuuko toiminta.
Lisätiedot:
Sirpa Litmanen
sirpa.litmanen@keusote.fi, p. 050 497 0577
Koordinoiva esimies, Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusoten aluevaltuusto päätti uudesta strategiasta, talousarviosta ja asiakasmaksuista12.12.2025 13:35:13 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluevaltuusto kokoontui 11.12.2025 vuoden viimeiseen kokoukseensa. Kokouksessa hyväksyttiin hyvinvointialueelle uusi strategia viitoittamaan tulevien vuosien toimintaa. Lisäksi aluevaltuusto päätti asiakasmaksuista ja hyväksyi talousarvion tulevalle vuodelle.
Suomen Akatemialta rahoitus tutkimukselle, joka kehittää raskausajan diabeteksen digitaalista hoitoa8.12.2025 16:06:09 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt Hyvinvointialueiden T&K-toiminnan ja -yhteistyön vahvistamisen rahoitusta kolmivuotiselle tutkimushankkeelle, jonka tavoitteena on parantaa raskausajan diabeteksen hoitotuloksia ja kehittää kansallisesti skaalautuvaa digitaalista hoitomallia. Keusote saa hankkeeseen 325 000 euroa. Hankkeen vastaava tutkija Keusotessa on Pirjo Laitinen-Parkkonen.
Sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden työkaverit varmistetaan yhteistyöllä – Työpaikkaohjaajan rooli korostuu entisestään4.12.2025 14:03:10 EET | Tiedote
Työssä oppimista ohjaava työntekijä eli työpaikkaohjaaja voi olla opiskelijalle ratkaiseva tuki työelämään astumisessa ja kiinnittymisessä. Sosiaali- ja terveysalan työpaikkojen kasvava osaajapula tekee työpaikkaohjaajista entistä tärkeämpiä koko alan työllisyyden ja palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluiden turvaamisen kannalta. Tästä syystä työpaikkojen ohjausosaamisen varmistaminen on keskiössä myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialue Keusoten ja alan koulutusorganisaatioiden, Laurean, Keudan ja Hyrian alueellisessa TKIO-yhteistyössä.
Tilinpäätösennuste vahvistaa näkymän, jossa säästötoimenpiteet alkavat jo näkyä taloudessa4.12.2025 11:51:17 EET | Tiedote
Aluehallitus käsitteli kokouksessaan 2.12.2025 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tilinpäätösennusteen tammi–lokakuulta 2025 sekä vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2029.
Keusoten takaisinsoittojärjestelmässä on havaittu vika26.11.2025 16:19:55 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) takaisinsoittojärjestelmässä on havaittu tekninen vika. Vian vuoksi asiakkaat eivät ole voineet jättää soittopyyntöä samanaikaisesti useampaan eri palvelunumeroon. Järjestelmän toimittaja selvittää ongelmaa ja korjaa sen mahdollisimman pian.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
