Hillotäytteinen laskiaispulla ykkösenä! Mitä muuta S-ryhmän myyntidata kertoo helmikuun herkkuleivonnaisista?

S-ryhmän marketkaupassa myytiin viime vuonna yli 2,5 miljoonaa laskiaispullaa, joista selvä enemmistö oli hillotäytteisiä.
– Myyntidatamme osoittaa, että laskiaispullissa hillo on mantelimassaa suositumpi täyte kaikissa 19 alueosuuskaupassamme. Myyntiosuuksien perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että mantelipullia suositaan suhteessa hieman enemmän Etelä- ja Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla kuin muualla Suomessa. Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta esittelee.
Laskiaispullien myynti lähtee liikkeelle jo tammikuun alussa ja kiihtyy kohti laskiaista. Viime vuonna lähes neljännes laskiaispullista myytiin viiden päivän aikana huipentuen laskiaissunnuntaihin ja -tiistaihin, jonka jälkeen kysyntä loppui hyvin pian kuin seinään.
Runebergintorttuja jopa vuoden ympäri
Myös runebergintorttuja myydään valtaisa määrä: viime vuonna yli 2 miljoonaa kappaletta.
– Vuonna 2020 myynti notkahti hiukan edellisvuodesta, mutta sen jälkeen tortut ovat kirineet vauhdilla. Viime vuonna niiden kappalemääräinen myynti kasvoi jopa noin 20 prosenttia vuodesta 2021. Koronarajoitusten aikaan runebergintorttuja on ostettu kahviloiden sijaan entistä enemmän ruokakaupoista, Kovalainen kuvailee.
Laskiaispullien tapaan runebergintorttujen myynti keskittyy vahvasti: viime vuonna yli 40 % runebergintortuista myytiin viikolla 5 tammi-helmikuun vaihteessa. Miltei neljännes vuosimyynnistä tehtiin parissa päivässä 4.–5.2.2022.
S-ryhmässä on noin 30 myymälää, lähinnä Keski-Suomessa ja Hämeessä, jotka myyvät runebergintorttuja ympäri vuoden. Joukkoon kuuluu Jyväskylän Mestarin Herkku, joka on yksi neljästä Vuoden 2023 Leipäkauppa -finalistista.
– Meillä runebergintortut ovat talven herkuista kaikkein suosituimpia. Paikallisen leipomon runebergintortuille on hyvin kysyntää ympäri vuoden, kertovat paistopisteen myyjä Nora Oksanen ja hevi- ja leipävastaava Tiia Nurminen Jyväskylän Mestarin Herkusta (kuvassa).
Pinkkiä ja vähän parempaa ystävänpäiväksi
Jyväskylän Mestarin Herkussa makeat leivonnaiset käyvät tasaisen varmasti kaupaksi läpi viikon, ei vain viikonloppuisin.
– Sesonkituotteet, kuten runebergintortut ja laskiaispullat tuovat kivaa vaihtelua tarjontaan ja piristävät selvästi myyntiä. Ystävänpäivänä myydään paljon kaikkea vaaleanpunaista makeaa, kuten berliininmunkkeja, Nurminen ja Oksanen tietävät.
Koko S-ryhmän myyntidatassa ystävänpäivä tekee selvän piikin sekä leivonnaisten että makeislahjojen myyntimääriin. Esimerkiksi viime vuoden ystävänpäivänä myytiin kahvileipiä ja konditoriatuotteita yli 20 prosenttia enemmän vastaavaan tavalliseen viikonpäivään verrattuna. Vastaavasti suklaalevyjen ja sesonkilahjamakeisten myynti tuplasi ystävänpäivänä.
– Myyntieurojen valossa näyttää siltä, että ystävänpäiväksi ostetaan selvästi tavallista arvokkaampia ja laadukkaampia tuotteita, Mikko Kovalainen summaa.
– Tänä vuonna saamme ystävänpäivän kunniaksi valtakunnalliseen valikoimaamme sydämillä koristeltuja leivoksia ja muffinityyppisiä, kuorrutettuja minikakkuja. Molempia on saatavilla helmikuun alusta ystävänpäivään, hän jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi puh. 010 768 6261
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme