Hillotäytteinen laskiaispulla ykkösenä! Mitä muuta S-ryhmän myyntidata kertoo helmikuun herkkuleivonnaisista?

S-ryhmän marketkaupassa myytiin viime vuonna yli 2,5 miljoonaa laskiaispullaa, joista selvä enemmistö oli hillotäytteisiä.
– Myyntidatamme osoittaa, että laskiaispullissa hillo on mantelimassaa suositumpi täyte kaikissa 19 alueosuuskaupassamme. Myyntiosuuksien perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että mantelipullia suositaan suhteessa hieman enemmän Etelä- ja Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla kuin muualla Suomessa. Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta esittelee.
Laskiaispullien myynti lähtee liikkeelle jo tammikuun alussa ja kiihtyy kohti laskiaista. Viime vuonna lähes neljännes laskiaispullista myytiin viiden päivän aikana huipentuen laskiaissunnuntaihin ja -tiistaihin, jonka jälkeen kysyntä loppui hyvin pian kuin seinään.
Runebergintorttuja jopa vuoden ympäri
Myös runebergintorttuja myydään valtaisa määrä: viime vuonna yli 2 miljoonaa kappaletta.
– Vuonna 2020 myynti notkahti hiukan edellisvuodesta, mutta sen jälkeen tortut ovat kirineet vauhdilla. Viime vuonna niiden kappalemääräinen myynti kasvoi jopa noin 20 prosenttia vuodesta 2021. Koronarajoitusten aikaan runebergintorttuja on ostettu kahviloiden sijaan entistä enemmän ruokakaupoista, Kovalainen kuvailee.
Laskiaispullien tapaan runebergintorttujen myynti keskittyy vahvasti: viime vuonna yli 40 % runebergintortuista myytiin viikolla 5 tammi-helmikuun vaihteessa. Miltei neljännes vuosimyynnistä tehtiin parissa päivässä 4.–5.2.2022.
S-ryhmässä on noin 30 myymälää, lähinnä Keski-Suomessa ja Hämeessä, jotka myyvät runebergintorttuja ympäri vuoden. Joukkoon kuuluu Jyväskylän Mestarin Herkku, joka on yksi neljästä Vuoden 2023 Leipäkauppa -finalistista.
– Meillä runebergintortut ovat talven herkuista kaikkein suosituimpia. Paikallisen leipomon runebergintortuille on hyvin kysyntää ympäri vuoden, kertovat paistopisteen myyjä Nora Oksanen ja hevi- ja leipävastaava Tiia Nurminen Jyväskylän Mestarin Herkusta (kuvassa).
Pinkkiä ja vähän parempaa ystävänpäiväksi
Jyväskylän Mestarin Herkussa makeat leivonnaiset käyvät tasaisen varmasti kaupaksi läpi viikon, ei vain viikonloppuisin.
– Sesonkituotteet, kuten runebergintortut ja laskiaispullat tuovat kivaa vaihtelua tarjontaan ja piristävät selvästi myyntiä. Ystävänpäivänä myydään paljon kaikkea vaaleanpunaista makeaa, kuten berliininmunkkeja, Nurminen ja Oksanen tietävät.
Koko S-ryhmän myyntidatassa ystävänpäivä tekee selvän piikin sekä leivonnaisten että makeislahjojen myyntimääriin. Esimerkiksi viime vuoden ystävänpäivänä myytiin kahvileipiä ja konditoriatuotteita yli 20 prosenttia enemmän vastaavaan tavalliseen viikonpäivään verrattuna. Vastaavasti suklaalevyjen ja sesonkilahjamakeisten myynti tuplasi ystävänpäivänä.
– Myyntieurojen valossa näyttää siltä, että ystävänpäiväksi ostetaan selvästi tavallista arvokkaampia ja laadukkaampia tuotteita, Mikko Kovalainen summaa.
– Tänä vuonna saamme ystävänpäivän kunniaksi valtakunnalliseen valikoimaamme sydämillä koristeltuja leivoksia ja muffinityyppisiä, kuorrutettuja minikakkuja. Molempia on saatavilla helmikuun alusta ystävänpäivään, hän jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi puh. 010 768 6261
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme