Neuvottelut Sulkavuoren keskuspuhdistamolla kevytyrittäjinä työskennelleiden ukrainalaisten siirtymisestä työsuhteeseen etenivät

Kreate tiedotti torstaina 2.2. TYL Sulkavuoren tehneen päätöksen kevytyrittäjyyden lopettamisesta Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella sekä alihankintayrityksen halukkuudesta palkata kaikki noin 20 kevytyrittäjää työsuhteeseen. Asiaa on käyty läpi perjantaina yhdessä ukrainalaisten kanssa, päätös asiaan saataneen alkuviikosta. Taustalla on Rakennusliiton julkisuuteen nostamat epäilyt, joiden pohjalta Kreate on käynnistänyt laajamittaisen selvitystyön.
TYL Sulkavuoren alihankkija on tarjonnut kaikille ukrainalaisille kevytyrittäjille mahdollisuutta tehdä työsopimus yrityksen kanssa.

Tampereella Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeessa pääurakoitsijana toimiva TYL Sulkavuori eli Kreate Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n muodostama työyhteenliittymä on Kreaten johdolla selvittänyt Rakennusliiton julkisuuteen nostamia epäilyjä TYL Sulkavuoren alihankintaketjun palkanmaksuun ja kevytyrittäjyyteen liittyen.

TYL Sulkavuori teki torstaina 2.2. päätöksen kieltää kevytyrittäjyys Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella varmistaakseen alihankintaketjujen lain ja työehtosopimusten mukaiset korvaukset. Kevytyrittäjyys on laillinen työllistymistapa, joten päätös sen kieltämisestä kesken urakan oli poikkeuksellinen.

– Olemme käyttäneet tilanteen selvittämiseksi ja ratkaisun löytämiseksi kaikkia keinoja, joita meillä on pääurakoitsijana käytettävissämme. Kevytyrittäjyyden kieltäminen on yksi keino, jolla varmistamme sen, että TYL Sulkavuoren hankkeella alihankkijoiden työntekijät saavat työehtosopimuksen mukaisen korvauksen työstään ja maksavat verot ja muut maksut asianmukaisesti, TYL Sulkavuoren projektipäällikkö Jussi Kiuru toteaa.

Ukrainalaisille kevytyrittäjille tarjottiin mahdollisuutta työsuhteeseen

Kevytyrittäjyyden päättämisen myötä TYL Sulkavuoren alihankintayritys ilmoitti halukkuutensa palkata kevytyrittäjinä toimivat ukrainalaiset työsuhteisiin. Kokonaistilanne käytiin läpi yhdessä ukrainalaisten, Rakennusliiton, työnantajaliiton, alihankintayritysten ja TYL Sulkavuoren yhteisessä tilaisuudessa 3.2. perjantaina. TYL Sulkavuoren alihankkija tarjosi kaikille kevytyrittäjille mahdollisuutta tehdä työsopimus yrityksen kanssa. Ukrainalaiset kevytyrittäjät halusivat vielä miettiä mahdollisia vaihtoehtoja omalta osaltaan. He hoitavat mahdolliset työsopimukset suoraan työtä tarjonneen yrityksen kanssa.

– Tilaisuus sujui odotetusti ja saimme käytyä läpi kokonaistilanteen perinpohjaisesti. Ymmärrettävästi kevytyrittäjät haluavat miettiä työsuhteeseen siirtymistä kaikessa rauhassa, kertoo selvitystyötä johtanut Kreaten henkilöstöjohtaja Katja Pussinen.

Kreate jatkaa edelleen yhteistyötä asiantuntijayrityksen kanssa tehostaakseen selvitystyötä mittavalla hankkeella. Rakennusliiton muutamalta alihankkijalta pyytämät selvitykset liittyen tunteihin ja maksettuihin korvauksiin ovat edenneet hyvin ja tarvittavia korjaavia toimenpiteitä on tehty. Vielä selvityksessä olevien alihankkijoiden osalta selvitystyön odotetaan valmistuvan helmikuun aikana. Varotoimenpiteenä Kreate aloitti myös muiden TYL Sulkavuoren alihankintaketjujen ja niihin liittyvien sopimusten kokonaisvaltaisen selvitystyön, joka on edelleen käynnissä.

Kreate ja TYL Sulkavuori on tiedottanut aiheesta ja selvitysten etenemisestä aiemmin seuraavasti:

2.2. Kreaten selvitys Sulkavuoren keskuspuhdistamon hankkeella on edennyt – kevytyrittäjille tarjotaan jatkoa työsuhteessa

20.1. Kreate aloitti toimenpiteet Rakennusliiton epäilyjen kohteeksi joutuneella tamperelaisella työmaalla

18.1. TYL Sulkavuori ei hyväksy työehtosopimusten vastaista toimintaa

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti8.11.2023 13:30:50 EET | Tiedote

Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan. Sen ainutlaatuinen betoninivelrakenne hakee vertaistaan Suomen historiassa, ja on tarjonnut oppimisen paikkoja jopa sillanrakentamisen huippuammattilaisille. Lokakuun lopussa Kreaten työmaalla toteutettiin betoninivelrakenteen pilarin tunkkaus: huolellisesti valmisteltu 30 millimetrin siirtymä on oleellinen seuraaville rakennusvaiheille.

Teknisesti haastava Veturitien silta avattiin Suomen vilkkaimpiin kuuluvan rataosuuden yläpuolella – Kreate hyödynsi vanhan sillan purkubetonin Pasilan pääväylässä1.11.2023 15:53:19 EET | Tiedote

Uusittu Veturitien silta sekä levennetty Veturitie avattiin kokonaisuudessaan liikenteelle osana Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanketta Helsingissä. Varsinkin Veturitien ylikulkusilta haastoi innovoimaan rakentamisen ratkaisuja, joista keskeisimpänä oli purkusillan rakentaminen vilkkaan junaliikenteen yläpuolella. Kreaten kestävän infrarakentamisen kärkihanke toteutettiin vähäpäästöisenä työmaana, jossa hyödynnettiin tehokkaasti rakentamisessa syntyneitä materiaalivirtoja.

Suomen suurimpiin kuuluva valu-urakka ohi – Kreate urakoi 10 kuukautta ja 50 000 kuutiota betonia Keskon logistiikkakeskuksen työmaalla31.10.2023 14:22:38 EET | Tiedote

Keskon logistiikkakeskus Onnela on monella tapaa ainutlaatuinen jättihanke – eikä vähiten vahvan pohjansa ansiosta. Kreaten poikkeuksellinen valu-urakka käynnistyi tämän vuoden tammikuussa, urakan suurin yksittäinen paalulaatta valettiin yli kahden vuorokauden kertavalussa toukokuussa ja viimeiset paalulaatat saivat betoninsa lokakuun lopulla. Betonia valettiin Hyvinkäällä kaikkiaan huimat 50 000 kuutiota, josta merkittävä osa on vihreää vähähiilistä betonia.