Sura Kangaspeskan Verkko-näyttely avautuu - näyttely toteutettu Foodoran ensi kertaa myöntämän taidepalkinnon turvin

Kuvataiteilija Sura Kangaspeska, 27, tutkii uudessa näyttelyssään syvänmeren maisemia, sen eriskummallisia elämänmuotoja ja mikro-organismeja. Näyttely on toteutettu Foodoran myöntämän taidepalkinnon turvin.

“Valtavat taideteokseni kuvaavat samanaikaisesti zoomattuja lähikuvia ja suuria, kaiken kattavia näkymiä. ​​Meistä voi olla vaikea asettua samaan kontekstiin syvänmeren massiivisuuden tai sinne piiloutuneen mikrobiologisen elämän kanssa. Minulle on kuitenkin tärkeää tarkastella teosteni kautta aiheita, joihin minun on mahdollisimman vaikea samaistua”, kertoo kuvataiteilija Sura Kangaspeska.

Arkkitehdiksi valmistunut Kangaspeska kuvaa Verkko-näyttelyssään, kuinka ihmismielen näkemys omasta itsestään muuttuu, kun huomio kohdistuu erilaisiin mittakaavoihin. Ihminen voi olla samanaikaisesti pieni, suuri tai jopa valtava, kun myötätunto vaihtaa kohdettaan. Kangaspeska näkee, että ihmismieli kohtaa eri tavoin pienet yksityiskohdat kuin edessä aukeavat, jopa loputtomilta tuntuvat maisemat.

Kangaspeska toteutti näyttelyynsä myös Foodorasta inspiroituneen Brunssi-teoksen, joka ammentaa ystävyydestä ja auringosta. Foodora näkyy suomalaisilla paikkakunnilla, siksi myös yritys halusi tukea Kangaspeskan julkisessa kaupunkiympäristössä olevaa näyttelyä.

“Kangaspeska on erinomainen nuori taiteilija, joka liikkuu sulavasti kuvan, digitaalisen taiteen ja kuvanveiston välillä. Foodora kuuluu kiinteästi ihmisten elämään, kuten taidekin. Haluamme tukea suomalaista kulttuuria, siksi halusimme mahdollistaa Sura Kangaspeskan näyttelyn Tampereella,” Foodoran toimitusjohtaja Joonas Kuronen sanoo.

Kangaspeska on ensimmäinen taiteilija, jolle Foodora myöntää taideapalkinnon. Tästä eteenpäin Foodora myöntää vuosittain 5000 euron arvoisen taideapalkinnon nuorelle kuvataiteilijalle.

“Haluamme myös jatkossa tukea suomalaista taidetta, siksi päätimme perustaa oman taidepalkinnon nuorille kuvataiteilijoille. Haluamme haastaa myös muut alustatalouden yritykset tukemaan suomalaista taidetta. Taiteessa, kuten myös toiminnassamme, on aina kyse uuden luomisesta”, Joonas Kuronen jatkaa.

Kuraattori, galleristi Veikko Halmetoja näkee tamperelaisen Kangaspeskan teoksissa kykyä avata katsojille ja kokijoille uusia maailmoja.

“Miltei abstraktien teosten esittävä olemus paljastuu, kun niitä katsoo vuorotellen makro- ja mikrotasolla. Kangaspeska yhdistää hienolla tavalla art nouveaun kuvakieltä nykyaikaiseen visuaaliseen ilmaisuun, johon vaikuttavat valokuvat, tiede ja digitaalinen kuvavirta,” kuvaa Veikko Halmetoja.

Halmetoja kiittää Foodoraa tärkeästä avauksesta nuorille kuvataiteilijoille suunnatun taidepalkinnon perustamisesta. Halmetoja tekee jatkossa myös ehdotuksen vuosittain Foodoralle taidepalkinnon saajasta.

“Uran alku, ensimmäiset näyttelyt ja niiden tuottaminen ovat usein taiteilijan uralla erityisen herkkää aikaa. On upeaa, että Foodora tarttuu juuri tähän vaiheeseen ja tukee nuoria taiteilijoita nousemaan uransa ensimmäiset portaat,” Veikko Halmetoja sanoo.

Verkko-taidenäyttely on esillä Ratinan Tunneligalleriassa toukokuuun loppuun kauppakeskuksen ja stadionin välisessä kevyen liikenteen alikulussa. Kuvataiteilija Sura Kangaspeska on median käytettävissä haastatteluita varten.

Liitteenä olevat kuvat ovat vapaasti median käytettävissä. Kuvissa esiintyy kuvataiteilinja Sura Kangaspeska ja hänen teoksensa.

Pasilankatu 10

Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Foodora toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.

Foodoran ruokabarometri luo mielikuvia presidenttiehdokkaiden kannattajien elämäntyyleistä26.1.2024 08:00:00 EET | Tiedote