Talvilomien alla päivitetään ulkoiluvarusteita: Mäenlaskussa liukulauta haastaa perinteisen pulkan

Koulujen talvilomaviikkojen ja laskiaisen värittämän helmikuun aikana erilaiset talviulkoiluvälineet ovat kovassa käytössä. Talven säällä on kuitenkin merkittävä vaikutus siihen, miten kauppa lopulta sesongin aikana käy, huomauttaa Prisman sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Anu Keskinen.
”Esimerkiksi nyt alkuvuodesta sää oli varsin sateinen, mikä näkyi siten, että kumisaappaita myytiin Prismoissa ja prisma.fi-verkkokaupassa peräti seitsemänkertainen määrä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna”, Keskinen havainnollistaa.
Myös alueellista vaihtelua myynneissä on, sillä talvikeli voi olla saman viikon aikana varsin erilainen eri puolillaSuomea. Ulkoilua suomalaiset kuitenkin harrastavat säällä kuin säällä.
“Toimivalla varustuksella ulkoilu on hauskaa myös talvikuukausina, on kyseessä sitten retkeily, talviuinti, mäenlasku pulkkamäessä tai liukulumikenkäily. Viime vuosina suosioon nousseet liukulumikengät ovatkin yksi talviulkoilun hittituotteista Prismassa. Eikä ihme, lyhyempi suksi toimii hyvin erilaisissa maastoissa eikä niihin tarvitse ostaa erikseen monoja”, Keskinen sanoo.
Ahkiot, pulkat ja rattikelkat ovat ikisuosikkeja, joita myydään vuodesta toiseen hyvin. Keskisen mukaan suomalaiset ostavat näistä usein omille lapsilleen samoja malleja, joilla ovat itse lapsuudessaan laskeneet. Suosiotaan pulkkamäessä kasvattavat myös helposti mukana kannettavat liukulaudat ja -matot.
“Liukulaudoissa löytyy hauskoja printtejä ja ne ovat kevyitä. Vaikka liukulautojen myyntimäärät ovat nousseet lähelle pulkkia, pitää pulkka silti edelleen paikkaansa mäenlaskun kunkkutuotteena. Myös edullisia liukureita myydään hyvin”, Keskinen toteaa.
Edellisen talvisesongin (11/2021–2/2022) myyntidata paljastaa, että liki puolet talviulkoiluvälineiden kokonaismyynnistä tulee rattikelkoista, ahkioista ja pulkista,kun taas liukulautojen osuus kokonaismyynnistä on reilun kolmanneksen. Myytyjen kappalemäärien näkökulmasta tarkasteltuna yli 75 % ostetuista talviulkoiluvälineistä on ahkioita, liukulautoja ja liukureita.
Retkeily kiinnostaa myös talvella
Kiinnostus luonnossa liikkumista ja retkeilyä kohtaan on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa, eikä suosio osoita laantumisen merkkejä tänäkään vuonna. Prisma vastasi kysyntään avaamalla myymälöihin uudet Outdoor-osastot viime keväänä. Lanseerauksen yhteydessä tuotevalikoimaa laajennettiin, ja aiemmin myymälässä erillään olleet retkeilyvaatteet, -jalkineet ja -tarvikkeet yhdistettiin selkeämmin samaan kokonaisuuteen, jotta asiakkaan on helpompi löytää tarvitsemansa tuotteet.
Myyntidatan perusteella asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen hyvin vastaan: Outdoor-osaston tuotteiden myynti kasvoi vuoden 2022 huhti-joulukuussa liki 40 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
”Ulkoilu- ja retkeilytuotteille on kysyntää ympäri vuoden. Talvella suosittuja ovat esimerkiksi erilaiset ruoanlaittovälineet, kuten risukeittimet, retkikeittimet, nuotiokahvipannut, makkaratikut, sekä tietenkin erilaiset termospullot retkijuomille ja -ruoille. Myös lämpöistuinalustoja myydään talvella paljon”, Keskinen sanoo.
Erityisen kovassa kasvussa on ollut outdoor-pukeutumisen ja -jalkineiden myynti, joka noin kolminkertaistui vuoden takaisesta huhti-joulukuussa 2022. Myynnissä korostuvat erityisesti housut. Ulkoilupukeutumisessa tärkeitä ovat myös alkutalven hiteiksi nousseet merinovillaiset alus- ja väliasut. Niitä ostetaan sekä aikuisille että lapsille.
“Yleisesti aluskerraston valinnassa hyvä nyrkkisääntö on, että kerrasto valitaan aina käyttäjän sekä käyttötarkoituksen mukaan. Jos liikunta on vähäisempää ja ulkona on paljon paikoillaan, kannattaa valita lämpöä tuottava materiaali, ja aktiiviseen liikuntaan puolestaan sopivat kosteutta siirtävät materiaalit. Merinovillaiset kerrastot ovat suosittuja talviulkoilussa, koska merinovilla siirtää kosteutta pois iholta ja samalla lämmittää”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen ohjeistaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen, myyntipäällikkö (sport, jalkineet, lelut), S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 010 7680 304
Jonna Halme-Räsänen, myyntipäällikkö (pukeutuminen), S-ryhmän marketkauppa, jonna.halme-rasanen@sok.fi, puh. 010 7680 728
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme