Talvilomien alla päivitetään ulkoiluvarusteita: Mäenlaskussa liukulauta haastaa perinteisen pulkan

Koulujen talvilomaviikkojen ja laskiaisen värittämän helmikuun aikana erilaiset talviulkoiluvälineet ovat kovassa käytössä. Talven säällä on kuitenkin merkittävä vaikutus siihen, miten kauppa lopulta sesongin aikana käy, huomauttaa Prisman sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Anu Keskinen.
”Esimerkiksi nyt alkuvuodesta sää oli varsin sateinen, mikä näkyi siten, että kumisaappaita myytiin Prismoissa ja prisma.fi-verkkokaupassa peräti seitsemänkertainen määrä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna”, Keskinen havainnollistaa.
Myös alueellista vaihtelua myynneissä on, sillä talvikeli voi olla saman viikon aikana varsin erilainen eri puolillaSuomea. Ulkoilua suomalaiset kuitenkin harrastavat säällä kuin säällä.
“Toimivalla varustuksella ulkoilu on hauskaa myös talvikuukausina, on kyseessä sitten retkeily, talviuinti, mäenlasku pulkkamäessä tai liukulumikenkäily. Viime vuosina suosioon nousseet liukulumikengät ovatkin yksi talviulkoilun hittituotteista Prismassa. Eikä ihme, lyhyempi suksi toimii hyvin erilaisissa maastoissa eikä niihin tarvitse ostaa erikseen monoja”, Keskinen sanoo.
Ahkiot, pulkat ja rattikelkat ovat ikisuosikkeja, joita myydään vuodesta toiseen hyvin. Keskisen mukaan suomalaiset ostavat näistä usein omille lapsilleen samoja malleja, joilla ovat itse lapsuudessaan laskeneet. Suosiotaan pulkkamäessä kasvattavat myös helposti mukana kannettavat liukulaudat ja -matot.
“Liukulaudoissa löytyy hauskoja printtejä ja ne ovat kevyitä. Vaikka liukulautojen myyntimäärät ovat nousseet lähelle pulkkia, pitää pulkka silti edelleen paikkaansa mäenlaskun kunkkutuotteena. Myös edullisia liukureita myydään hyvin”, Keskinen toteaa.
Edellisen talvisesongin (11/2021–2/2022) myyntidata paljastaa, että liki puolet talviulkoiluvälineiden kokonaismyynnistä tulee rattikelkoista, ahkioista ja pulkista,kun taas liukulautojen osuus kokonaismyynnistä on reilun kolmanneksen. Myytyjen kappalemäärien näkökulmasta tarkasteltuna yli 75 % ostetuista talviulkoiluvälineistä on ahkioita, liukulautoja ja liukureita.
Retkeily kiinnostaa myös talvella
Kiinnostus luonnossa liikkumista ja retkeilyä kohtaan on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa, eikä suosio osoita laantumisen merkkejä tänäkään vuonna. Prisma vastasi kysyntään avaamalla myymälöihin uudet Outdoor-osastot viime keväänä. Lanseerauksen yhteydessä tuotevalikoimaa laajennettiin, ja aiemmin myymälässä erillään olleet retkeilyvaatteet, -jalkineet ja -tarvikkeet yhdistettiin selkeämmin samaan kokonaisuuteen, jotta asiakkaan on helpompi löytää tarvitsemansa tuotteet.
Myyntidatan perusteella asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen hyvin vastaan: Outdoor-osaston tuotteiden myynti kasvoi vuoden 2022 huhti-joulukuussa liki 40 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
”Ulkoilu- ja retkeilytuotteille on kysyntää ympäri vuoden. Talvella suosittuja ovat esimerkiksi erilaiset ruoanlaittovälineet, kuten risukeittimet, retkikeittimet, nuotiokahvipannut, makkaratikut, sekä tietenkin erilaiset termospullot retkijuomille ja -ruoille. Myös lämpöistuinalustoja myydään talvella paljon”, Keskinen sanoo.
Erityisen kovassa kasvussa on ollut outdoor-pukeutumisen ja -jalkineiden myynti, joka noin kolminkertaistui vuoden takaisesta huhti-joulukuussa 2022. Myynnissä korostuvat erityisesti housut. Ulkoilupukeutumisessa tärkeitä ovat myös alkutalven hiteiksi nousseet merinovillaiset alus- ja väliasut. Niitä ostetaan sekä aikuisille että lapsille.
“Yleisesti aluskerraston valinnassa hyvä nyrkkisääntö on, että kerrasto valitaan aina käyttäjän sekä käyttötarkoituksen mukaan. Jos liikunta on vähäisempää ja ulkona on paljon paikoillaan, kannattaa valita lämpöä tuottava materiaali, ja aktiiviseen liikuntaan puolestaan sopivat kosteutta siirtävät materiaalit. Merinovillaiset kerrastot ovat suosittuja talviulkoilussa, koska merinovilla siirtää kosteutta pois iholta ja samalla lämmittää”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen ohjeistaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen, myyntipäällikkö (sport, jalkineet, lelut), S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 010 7680 304
Jonna Halme-Räsänen, myyntipäällikkö (pukeutuminen), S-ryhmän marketkauppa, jonna.halme-rasanen@sok.fi, puh. 010 7680 728
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nyt se on selvitetty: Näitä joululauluja suomalaiset kuuntelevat autossa mieluiten – ja näiden kohdalla radio menee kiinni saman tien22.12.2025 10:01:27 EET | Tiedote
ABC-ketjun suomalaisille teettämän kyselyn mukaan autoissa kuunnellaan mielellään raskasta joulumusiikkia sekä perinteisiä joululauluja. Sen sijaan yksi laulu nousi selväksi inhokiksi. Kyselyssä vastaajat saivat täysin vapaasti nimetä haluamansa joululaulun.
Tapaninpäivänä arki palaa ostoskoreihin – nuoret haluavat vaihtelua nopeammin22.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Jouluna suomalaisten pöydät notkuvat perinteisistä herkuista kuten laatikoista, kinkusta ja rosollista. Tapaninpäivä on kuitenkin käännekohta, jolloin moni alkaa kaivata uusia makuja ja rennompia tarjoiluja jouluklassikoiden rinnalle. Vaihtelunhalu näkyy selkeämmin erityisesti nuorempien ikäryhmien ostoskoreissa.
S-ryhmän ennuste: sunnuntai 21.12. on joulun alla Prismoissa rauhallisin ostospäivä18.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Ruokakaupoissa odotetaan tänäkin vuonna vilskettä joulunaluspäivinä. Kaikkien ketjujen myymälät (Prisma, S-market, Sale, Alepa) palvelevat joulua edeltävinä päivinä laajoilla aukioloajoilla, ja monilla paikkakunnilla tarjolla on myös vuorokauden ympäri auki olevia vaihtoehtoja. Aiempien vuosien perusteella luodun ennusteen pohjalta astetta väljempi ostoshetki Prismassa joulun alla on sunnuntaina 21. joulukuuta.
ABC:n kysely: näin suomalaiset aikovat lähteä tien päälle autolla poikkeuksellisen pitkillä jouluvapailla18.12.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna joulupyhät osuvat pitkälti arkipäiville ja monen suomalaisen odotetaan pitävän tavallista pidempiä joululomia. ABC:n teettämän yli 1300 vastaajan kyselyn mukaan tämä ei kuitenkaan tule näkymään kovin paljon joulun menoliikenteessä. Samalla selvisi kuinka usein suomalaiset pitävät taukoja joulun ajan liikenteessä, miten mahdollisiin ruuhkiin varaudutaan ja millaisissa paikoissa taukoja halutaan pitää.
Miljoona toimitusta takana – symppis-ruokarobotit kasvattavat kotiinkuljetuksen suosiota10.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-kaupat-palvelun ruokarobotit ovat kuljettaneet miljoona ruokatilausta vajaassa kolmessa vuodessa. Suosion kasvu on viimeisen vuoden aikana ollut huimaa: robokuljetusten osuus kaikista ruoan verkkokaupan tilauksista on peräti 20 prosenttia. Robottiyhtiö Starship Technologiesille operointi pohjoisessa on tarjonnut oppia talviolosuhteissa onnistumiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
