Autismikirjon Käypä hoito -suositus toi uuden käytännön suositusten tekemiseen

Autismin talvipäivät järjestettiin Espoossa vuonna 2020.

Autismikirjon häiriön Käypä hoito -suositusryhmää luotsannut lastenpsykiatrian erikoislääkäri Hanna Raaskan mukaan viiteryhmän anti oli suosituksen laatijoille korvaamatonta. Esimerkiksi aikuisnäkökulma nostettiin selvemmin esiin, kun viiteryhmä huomautti asiasta.

- Viiteryhmän palautteista saimme suositukseen näkökulmia, jotka olisivat muuten jääneet liian pienelle huomiolle tai jääneet kokonaankin huomioimatta. On myös tärkeää, että ammattilaiset ovat tietoisia esimerkiksi autismikirjoon liittyvästä keskustelusta.

Käypä hoito -päätoimittaja Jorma Komulainen Duodecimista pitää todennäköisenä, että jatkossa viiteryhmät ovat tärkein tapa kuulla potilaiden ja läheisten näkemyksiä Käypä hoito -suositustyön yhteydessä.

Suositus tuo yhdenmukaisuutta ja lisää autismitietoa

Hanna Raaskan mukaan autismikirjon Käypä hoito -suositus tuo tutkimuksiin pohjautuvaa yhdenmukaisuutta terveydenhuollon käytänteisiin.

- Autismikirjon tunnistamisessa on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä. Silti mielestämme tarvitaan lisää tietoa terveydenhuollolle, jotta autismikirjo osattaisiin tunnistaa eri ikäryhmissä ja myös naisoletetuilla erityisesti silloin, kun tarvitaan kuntoutuksellisia toimia.

Autismiliiton toiminnanjohtaja Satu Taiveaho iloitsee, että Suomeen on vihdoin saatu alalla pitkään toivottu autismikirjon Käypä hoito -suositus. Autismikirjon tunnistaminen sekä hoitopolut ovat vaihdelleet paljonkin eri puolella Suomea. Tämä on asettanut autismikirjon ihmiset eriarvoiseen asemaan. Jatkossa lääkärit, sote-ammattilaiset sekä muutkin autismikirjon ihmisten kanssa työskentelevät voivat hyödyntää päätösten ja toiminnan tukena Käypä hoito -suositusta.

– Käypä hoito -suositus on merkittävä askel autismitiedon lisäämisen, autismin paremman tunnistamisen ja epätasa-arvon poistamisen suuntaan. Erityisen hienoa on, että autismikirjon ihmiset ja heidän läheisensä ovat olleet mukana suositustyön prosessissa, Taiveaho summaa.

Autismin talvipäivillä Turussa autismikirjon Käypä hoito -suosituksesta luennoivat Hanna Raaska sekä Sari Kujanpää. Viiteryhmän näkökulmia aiheeseen tuo Heta Pukki.

Autismiliitto järjestää Autismin talvipäivät jo 21. kerran 10.-11.2.2023. Talvipäivien luennoilla kuullaan myös Anna Keski-Rahkosen puheenvuoro uudesta ARFID-syömishäiriöstä, jota esiintyy usein myös autismikirjon ihmisillä. Lisäksi puhutaan unesta, resilienssistä ja autismiterminologiasta. Luennoilla pohditaan myös geneettisen autismitutkimuksen eettisiä perusteita sekä työelämää.

www.autismiliitto.fi/talvipaivat

Satu Taiveaho,
satu.taiveaho@autismiliitto.fi

Jorma Komulainen
Dosentti, lastentautien ja lastenendokrinologian erikoislääkäri
Käypä hoito -päätoimittaja,
Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
jorma.komulainen@duodecim.fi

Haastattelupyynnöt Turussa paikan päällä:

Helin Vesala
Viestintäkoordinaattori
helin.vesala@autismiliitto.fi

Autismin talvipäivät järjestettiin Espoossa vuonna 2020.

Autismi vaikuttaa siihen, miten ihminen viestii ja on vuorovaikutuksessa muiden kanssa, sekä siihen, miten hän aistii ympäröivän maailman. Kyse on aivojen keskushermoston erilaisesta kehityksestä. Autismikirjon esiintyvyys on eri tutkimusten mukaan noin 1-2 % väestöstä.

Autismiliitto on valtakunnallinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö. Liiton jäseniä ovat eri puolilla Suomea toimivat jäsenyhdistykset. Autismiliiton päämääränä on autismimyönteinen yhteiskunta, jossa tunnetaan ja tunnistetaan autismikirjon moninaisuus ja turvataan autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä oikeus hyvään elämään.