Parolan Rottinki Oy

PAROLAN® x Hinni ja Jyri – Vuosikertamallisto kunnioittaa mennyttä ja katsoo tulevaan

Parolan® vuoden 2023 Vuosikertaklassikon yhteistyökumppaneiksi kutsuttiin suunnittelija + käsityöläinen -tiimi: muotoilija Hinni Korpela yhteistyössä kotimaisen nahkakäsityön ammattilaisen, Jyri Naskalin kanssa. Vuosikertaklassikko 2023 on Sirkka riippukeinu.

Parolan Rottinki Oy aloitti vuonna 2021 vuosikertaklassikoiden tekemisen. Vuo-sikertaklassikon luominen on yrityksen konkreettinen tapa kunnioittaa yhtä lailla perustajansa Aulis Herrasen elämäntyötä kuin osoittaa arvostusta koko suomalai-sen nykymuotoilun kentälle.

Vuoden 2023 yhteistyökumppaneiksi kutsuttiin suunnittelija + käsi-työläinen -tiimi Hinni Korpela ja Jyri Naskali.

"Jatkossakin Parolan® rottinkiklassikot ovat mallistomme perusta, mutta uskon, että Vuosikerta-ajattelu on tullut jäädäkseen. Toteu-tamme Vuosikertaklassikon nyt kolmatta kertaa. Rottinkidesignin suunnannäyttäjäyrityksenä tunnemme vastuumme saattaa mark-kinoille uusia vastuullisesti suunniteltuja ja valmistettuja klassikkoja tulevien sukupolvien käyttöön. Tällä kertaa halusimme kasvattaa myös tuotteen kotimaisuusastetta ja hyödyntää kalusteteollisuuden sivuvirtoja", kertoo Parolan Rottingin tuore toimitusjohtaja Johanna Rosnell-Varjo.

"Olemme saaneet asiakkailta paljon toiveita ensimmäisen Vuosi-kertaklassikkomme toteuttamisesta uudelleen. Halusimme kuun-nella toivetta ja nostaa esiin toisen riippukeinuistamme uutena ja entistä ehompana 2023-versiona. Erityisen hienoa on ollut saada kaksi ammattilaista tekemään tätä yhdessä", toteaa Rosnell-Varjo.

Yhteistyötä ammattilaisten kesken

Luonnollisena jatkumona ensimmäiselle vuosikerralle oli Parolan® toisen klassikkoriippukeinun, Sirkan, viimeistely nahkaisin yksityis-kohdin. Nahka-alan ammattilaisen tuominen muotoilutiimiin nos-tatti vuosikertaprojektin lentoon. Nahaksi valikoitui konjakin värinen aniliininahka, joka on nahkaa luonnollisimmillaan. Sen läpivärjätyssä pinnassa ei ole käytet-ty peittäviä käsittelyjä, joten se on hengittävä, erittäin mukava ja pehmeä. Materiaalivalinta jatkaa myös Hinnin suunnittelemien Punos-tuotteiden yksityiskohtien linjaa. Materiaali on myös Jyrille mieleinen, sillä aniliininahan työstäminen on sujuvaa ja työn jälki kaunista. Sitä hän on käyttänyt myös omas-sa työssään nahkarusettien valmistuksessa. Hinnille yhteistyö Parolan® kanssa on tuttua.

"Parhaat ratkaisut ja oivallukset syntyvät usein pajalla. Jyrin kanssa erilaisten punonto-jen ja ratkaisujen pohtiminen sekä testaus on ollut antoisaa. Eikä naurultakaan olla vältytty", Hinni toteaa.

"Yhteistyö on ollut erittäin innostavaa, mielenkiintoista ja sujuvaa. Olen ollut onnekas saadessani olla mukana tässä projektissa oman alansa edelläkävijäyrityksen kanssa ja päästessäni työskentele-mään muotoilija-käsityöläis -parina", jatkaa Jyri samalla linjalla.

-

Muotoilija Hinni Korpela on Lahden muotoiluins-tituutista sekä Aalto-yliopiston Taiteen ja suun-nittelun korkeakoulusta valmistunut suomalainen muotoilija, joka on työskennellyt pitkään kalus-teiden sekä tuote- ja näyttelysuunnittelun pa-rissa. Hänen muotoilutoimistonsa Studio Hinnin erikoisosaamista ovat tuote, valaisin- ja kalus-temuotoilu. Muotoilijana Hinni inspiroituu usein materiaaleista – niiden tunnusta ja ominaisuuksista. Luonnonmateriaalien käyttö ja tuotteen elinkaaren huomioiminen jo suunnitteluvaiheessa luovat raamit muotoilulle. Hinni on suunnitellut Parolaan jo aiemmin Punos-malliston.

Jyri Naskali on luova kädentaitaja, pitkän linjan yksinyrittäjä ja moninkertainen nyrkkeilyn Suomen mestari. Naskali Leatherin yrittäjä Jyri val-mistaa pajallaan Iittalassa asusteita sekä koruja kierrätetystä nahasta, myös vanhoista nyrkkeily-hanskoista. Nahkaruseteistaan tunnetulle Jyrille rottinki on materiaalina uusi, mutta sitäkin inspiroivampi.

Tuotekuvat ja logot: https://photos.app.goo.gl/5AbjHxGXSEA6rC518

Parolan Rottinki Oy
Hitsaajantie 3
13720 Parola

03 637 2199https://www.parolanrottinki.fi

Parolan Rottinki Oy on suomalainen vuodesta 1967 toiminut sisustamisen ja huonekalualan ammattilainen. Suomessa suunnitellut designtuotteet valmistetaan vastuullisesti Indonesiassa. Yritys toimii Parolassa Hämeenlinnan seudulla, mutta vaikuttaa valtakunnallisesti verkkokauppansa välityksellä sisustaen yksityisiä koteja, yritys- ja julkisia tiloja.