GRK on valittu toteuttamaan Viron rautateiden sähköistämistä – hankkeen arvo lähes 80 miljoonaa euroa
Virossa on tavoitteena sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoteen 2028 loppuun mennessä. Eesti Raudtee valitsi tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hanketta, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat sähköistetty. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Hanke siirtyy GRK:n tilauskantaan heti sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä helmikuussa 2023. Työt alkavat helmikuussa 2023, ja urakan pitää olla kokonaisuudessaan valmis 1.12.2024 mennessä.
”Tämä on historiamme suurin urakka Virossa. Toimimme Virossa kaikilla infrarakentamisen osa-alueilla, mutta näemme, että meillä on kasvumahdollisuuksia erityisesti rataliiketoiminnassa, johon Virossa investoidaan voimakkaasti. Nykyisen rataverkon modernisoinnin lisäksi Virossa on myös Rail Baltica -hanke, johon olemme rakentaneet jo yhden vihersillan”, GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Priit Paabo kertoo.
Sähköradan suunnittelun ja toteutuksen lisäksi GRK vastaa kunnossapidosta
Hankkeen aikana GRK vastaa sähköradan ja syöttöasemien toteutussuunnittelusta ja niiden rakentamisesta. Tämän lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kunnossapitosopimus, jonka perusteella GRK vastaa rakentamisen jälkeen viiden vuoden ajan (2025–2030) sähköraiteen viankorjauksesta ja huollosta.
Aegvidu-Tapa-Tarton välinen rataosuus on vilkas henkilö- ja tavaraliikenteen väylä. Sähköistämisestä ei tule merkittäviä katkoja junaliikenteeseen.
”Urakka vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä rakennusvaiheessa hanke työllistää yhteensä noin 20 ammattilaista Virosta ja Suomesta. Virossa sähköradalle tulee 2x25 kV -sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä”, kehitysjohtaja Tero Palosaari GRK Suomi Oy:n rataliiketoiminnasta kertoo.
Sopimuksessa merkittävää on myös se, että rakentamisen jälkeen kunnossapito siirtyy GRK:lle. Virossa rataverkon kunnossapitoa ei ole aiemmin merkittävästi ulkoistettu. Tilaajalla on mahdollisuus uusia kunnossapitosopimus neljä kertaa, ja jokainen kunnossapitojakso voi kestää viisi vuotta kerrallaan.
”Meillä on hyvää kokemusta Suomesta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta pääkaupunkiseudulla ja Lounais-Suomessa sekä sähköratakunnossapidosta Tampereen käyttökeskusalueella. Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuulu mm. ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot ja viankorjaukset”, kertoo Palosaari.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiTero PalosaariKehitysjohtajaGRK Suomi Oy, rataliiketoiminta
Puh:+358 40 658 5077tero.palosaari@grk.fiTietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Infra AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK laajentaa toimintaansa Etelä-Ruotsiin: uusi aluejohto on nimitetty, toimipiste avataan Tukholmaan1.9.2025 12:25:00 EEST | Tiedote
GRK laajentaa strategiansa mukaisesti toimintaansa Etelä-Ruotsiin. GRK on nimittänyt uuden alueorganisaationsa johtohenkilöt: Etelä-Ruotsin aluejohtajaksi on nimitetty Lars Henriksson, strategia- ja liiketoimintajohtajaksi Jacob Westerlund ja tarjoustoiminnan johtajaksi Muhassad Dhadad. Uuden alueorganisaation muodostamisen lisäksi GRK avaa uuden toimipisteen Tukholmaan tukemaan Etelä-Ruotsin alueorganisaation rakentamista ja kasvua.
GRK to expand its operations to southern Sweden: new regional management appointed, office opened in Stockholm1.9.2025 12:25:00 EEST | Press release
In line with its strategy, GRK is expanding its operations to southern Sweden. GRK has appointed the managers of its new regional organisation: Lars Henriksson has been appointed as Regional Director for Southern Sweden, Jacob Westerlund as Strategy and Business Director and Muhassad Dhadad as Director of Tendering. In addition to forming the new regional organisation, GRK will open a new office in Stockholm to support building and growing the regional organisation in southern Sweden.
GRK jatkaa kiertotalouspalveluiden kasvun vahvistamista29.7.2025 11:10:00 EEST | Tiedote
GRK on hankkinut itselleen uuden kiertotalousalueen Pirkanmaalta. GRK osti Tarasteen kiertotalousalueelta Kangasalta 7.7.2025 uuden toimipaikan, jossa GRK käynnistää toimintansa. Uusi toimipiste vahvistaa entisestään GRK:n kiertotalouspisteiden verkostoa.
GRK voitti Makasiinilaiturin peruskorjausprojektin, jonka arvo on noin 16 milj.euroa22.7.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on valinnut GRK:n peruskorjaamaan Helsingin Eteläsatamassa sijaitsevan Makasiinilaiturin. Projektin arvo on noin 16 miljoonaa euroa. Projekti alkaa elokuussa 2025 ja kestää lokakuuhun 2026 saakka.
GRK has won Makasiinilaituri renovation project worth approximately 16 MEUR22.7.2025 11:55:00 EEST | Press release
The City of Helsinki has selected GRK to carry out the renovation of the Makasiinilaituri pier, located in the South Harbour of Helsinki. The value of the project is approximately 16 MEUR. Construction work will begin in August 2025, and the project will be completed in October 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme