Kotitori neuvoo nyt kaikkia pirkanmaalaisia ikäihmisiä ja vammaisia henkilöitä sekä ohjaa mielenterveys- ja päihdeasioissa tukea tarvitsevia
Kotitori on ikäihmisten, vammaisten henkilöiden sekä mielenterveys- ja päihdeasioissa tukea tarvitsevien ensisijainen neuvontapiste. Kotitoriin voi olla yhteydessä, jos tarvitsee tukea arjessa pärjäämiseen tai ohjausta sopivien palvelujen löytämiseksi.
Kotitori palvelee arkisin kello 8 - 16.30 numerossa 040 733 3949. Lisäksi Kotitorilla on sähköinen asiointi sekä palvelupiste Tampereen Frenckellissä.
Kyseessä on matalan kynnyksen palvelu, jonne voi olla yhteydessä kaikenlaisissa tilanteissa, joissa kaipaa ohjausta. Kotitori neuvoo myös ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden läheisiä sekä heitä, jotka ovat huolissaan läheisensä mielenterveydestä tai päihteidenkäytöstä.
Taustalla tuttuja palveluita
Osassa Pirkanmaan kunnista Kotitorin toiminta tunnetaan hyvin, mutta kaikkialla se ei ole vielä riittävän tuttu. Tampereella toiminta on ollut pitkään jo hyvin vakiintunutta, ja se on löytänyt hyvin paikkansa ensisijaisena matalan kynnyksen palveluna.
Useimmissa Pirkanmaan kunnissa palveli aiemmin Ikäneuvo-puhelin. Ikäneuvon ja Tampereen Kotitorin yhdistyttyä syntyi Pirkanmaan Kotitori, joka on nyt hyvinvointialueen järjestämää palvelua. Palvelua tuottaa Tammenlehväkeskus Oy.
Kotitorin toimintaperiaate on, että asiakasta autetaan aina eteenpäin ja mietitään yhdessä ratkaisuja tilanteeseen.
- Emme voi tehdä varsinaisia päätöksiä, mutta asiakkaan asia lähtee kyllä etenemään, Kotitorin palveluvastaava Taru Malinen vakuuttaa.
Ikäihmiset suurin asiakasryhmä
Tyypillisimmin Kotitorille otetaan yhteyttä, kun ikäihminen tarvitsee tukea kotona asumiseensa. Syynä yhteydenottoon voi olla esimerkiksi muutos terveydentilassa. Tällöin kartoitetaan asiakkaan tilanne ja mahdollinen palveluiden tarve.
Kotitorilta asiakas ohjataan oikean toiminnan tai palvelun piiriin. Keskeistä on tiivis yhteistyö hyvinvointialueen kanssa.
Vammaispalveluihin liittyvät kysymykset tulevat usein asiakkailta, joilla ei vielä ole palveluita käytössään. Monet pohtivat, voivatko he hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluita tai olisiko tarjolla jotain kevyempää tukea.
Myös kuljetuspalvelut ja palveluliikenteen vaihtoehdot kiinnostavat asiakkaita. Näiden ohessa Kotitorilta kysytään usein neuvoa etuuksien ja palveluiden hakemiseen. Palveluohjaajat auttavat tarvittaessa myös täyttämään hakemuksia.
Mielenterveys- ja päihdeasioissa korostuvat etenkin puheeksi ottaminen, sopivien palveluiden pariin ohjaaminen sekä keskustelutuki. Usein huolestuneet läheiset kysyvät neuvoja vaikeaan tilanteeseen.
- Me emme tarjoa hoitoa, mutta autamme löytämään tukea. Kenenkään ei tarvitse yksin jäädä pohtimaan, mistä saisi apua, Taru Malinen sanoo.
Tukea kolmannelta sektorilta ja yrityksiltä
Taru Malinen korostaa tiiviin yhteistyön merkitystä järjestökentän ja yksityisten palveluntuottajien kanssa. Kotitorilta saa neuvoja myös näiden pariin.
- On hyvä muistaa yksityisen ja kolmannen sektorin monipuoliset mahdollisuudet julkisten palveluiden lisäksi, Malinen toteaa.
Kotitorin palvelupisteessä Tampereella on myös laitetori, jossa esitellään hyvinvointi- ja terveysteknologiaa ja apuvälineitä. Laitetorilla voi kokeilla teknologisia ratkaisuja ja palveluohjaajat opastavat, mistä asiakas voi ostaa niitä itselleen. Verkossa toimiva virtuaalilaitetori on kaikkien käytettävissä paikkakunnasta riippumatta.
Mainitsemisen arvoinen on myös Kotitorin verkkosivuilta löytyvä palveluhaku. Sen kautta jokainen voi etsiä yksityisiä palveluntuottajia esimerkiksi oman kotikuntansa alueelta.
Kotitorin yhteystiedot:
- Puhelinpalvelu: 040 733 3949, arkisin klo 8-16.30
- Sähköposti kotitori@pirkanmaankotitori.fi
- Kotitorin palvelupiste: Frenckellinaukio 2b, Tampere. Avoinna arkisin klo 9-16 ja ajanvarauksella klo 16-18.
- Verkkosivuilta https://www.pirkanmaankotitori.fi/ pääsee sähköiseen asiointiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle tarvittaessa:
Taru Malinen, palveluvastaava, Kotitorin neuvonta- ja ohjauspalvelut:
043 201 3500, taru.malinen@sociala.fi
Tuula Jutila, toimialuejohtaja - yhteiset palvelut, ikäihmisten ja vammaisten palvelulinja, Pirkanmaan hyvinvointialue:
tuula.jutila@pirha.fi
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Aluevaltuusto: palvelut ja talous kehittyneet myönteisesti, lastensuojelumietinnössä useita kehittämisehdotuksia9.9.2024 20:49:03 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen aluevaltuusto merkitsi maanantaina tiedoksi osavuosikatsauksen lisäksi monipalveluvaliokunnan lastensuojelun mietinnön, jossa esitetään useita kehittämisehdotuksia hyvinvointialueelle.
75–79-vuotias pirkanmaalainen: varaa aika korona- ja influenssarokotukseen3.9.2024 13:21:47 EEST | Tiedote
75–79-vuotiaat pirkanmaalaiset voivat nyt varata ajan korona- ja influenssarokotukseen. Jo aiemmin ajanvaraus avautui 80 vuotta täyttäneille ja voimakkaasti immuunipuutteisille. Edelleen myös he voivat varata ajan rokotuksiin.
Pirkanmaan hyvinvointialueen puhelinvaihde palvelee 9.9. alkaen kello 7-233.9.2024 09:44:40 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen puhelinvaihteen palveluaika muuttuu 9.9.2024 alkaen. Siitä alkaen vaihde palvelee päivittäin kello 7–23 nykyisen ympärivuorokautisen palvelun sijaan.
Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista -tilaisuudet käynnistyvät syyskuussa2.9.2024 16:23:25 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialue yhdessä Pirkanmaan vammaisjärjestöverkoston kanssa järjestää syksyllä Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista -tilaisuuksia, joissa keskustellaan palveluiden järjestämisestä ja käyttämisestä. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille.
Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä2.9.2024 08:53:35 EEST | Tiedote
Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta, hyvinvointialueiden palvelut toimivat vahvasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme