Datahuone

Datahuone: Sota Ukrainassa vaikuttanut Venäjän-kauppaa käyneisiin suomalaisyrityksiin keskimäärin vain vähän – Vientiyritysten liiketoiminta toipunut syksyn 2022 aikana

Venäjän-kauppaa käyneiden suomalaisyritysten kokonaisvienti ja -tuonti vähenivät selvästi muihin ulkomaankauppayrityksiin verrattuna Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022. Tästä huolimatta sota ei juuri vaikuttanut Venäjän-kauppaa käyneiden yritysten liikevaihtoon, palkkasummaan tai palkansaajien määrään. Sodan vaikutukset näiden yritysten kokonaisliiketoimintaan ovat olleet vähäiset. Syksyn 2022 aikana Venäjän-kauppaa käyneiden vientiyritysten kokonaisvienti on toipunut, mikä osoittaa, että nämä yritykset ovat kyenneet löytämään korvaavia vientimarkkinoita vähentyneelle Venäjän-viennille.

Datahuone on seurannut suomalaisyritysten Venäjän-kaupan kehittymistä sodan alettua. Tänään julkaistun seurantaraportin tutkimustulokset vahvistavat, että sodan vaikutukset Venäjän-kauppaa käyneiden yritysten liiketoimintaan ovat jäänet keskimäärin pieniksi.

Raportin on laatinut Datahuoneen yritysryhmä, jota vetää professori Otto Toivanen (Aalto-yliopisto, Helsinki GSE). Toivasen lisäksi raporttia ovat olleet tekemässä tutkija Max Toikka (VATT, Helsinki GSE), Datahuoneen johtaja Henna Laasonen (VATT), data-analyytikko Meeri Seppä (VATT), erikoistutkija Tanja Saxell (VATT, Helsinki GSE) sekä projektipäällikkö Antti Valkonen (VATT, Helsinki GSE).

”Venäjältä tuoneiden yritysten kokonaistuonti väheni selvästi keväällä 2022 ja on kesän jälkeen laskenut vielä lisää. Venäjälle vieneiden yritysten kokonaisvienti väheni merkittävästi sodan alettua, mutta on palautunut lähes ennalleen syksyllä 2022. Venäjälle vieneet yritykset ovat kyenneet siirtymään muille vientimarkkinoille. Sota näyttää vaikuttaneen Venäjältä tuoneiden yritysten tuontiin enemmän kuin Venäjälle vieneiden yritysten vientiin, mutta kokonaistarkastelu osoittaa, että myös tuontiyritysten tilanne on kohtuullisen hyvä”, sanoo professori Otto Toivanen.

Venäjälle vieneiden yritysten liiketoiminnan elpymisessä yllättävää on, että erityisesti hyvin vahvasti Venäjän-viennistä riippuvaiset yritykset näyttävät toipuneet sodan alkuvaiheen pudotuksesta nopeasti.

”Sodan vaikutukset koskevat lähinnä Venäjän-kauppaa käyneiden yritysten ulkomaankauppaa. Sodalla ei ollut edes alkuvaiheessaan merkittävää vaikutusta Venäjän-kauppaa käyneiden yritysten liikevaihtoon, palkansaajien määrään tai palkkasummaan, eikä vaikutusta ole havaittu sodan edetessä. Näin ollen sodan vaikutukset näiden yritysten liiketoimintaan ovat keskimäärin pienet”, summaa Toivanen.

Tutkimus perustuu Tilastokeskuksen, Tullin ja Verohallinnon viimeisimpiin yritystason rekisteriaineistoihin.

Arkadiankatu 7

Datahuone

Datahuone on kansainvälisestikin ainutlaatuinen tietopohjaista päätöksentekoa edistävä yksikkö. Kolmivuotisen rahoituksen saanut Datahuone on VATT:n itsenäinen yksikkö, joka toimii kiinteässä yhteistyössä Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n ja Tilastokeskuksen kanssa. Datahuoneen tavoitteena on tuottaa ajantasaisia rekisteritietoja hyödyntävää aikaisempaa tarkempaa ja nopeatempoisempaa analyysiä yhteiskunnallisten ja poliittisten ratkaisuiden vaikutuksista.

Datahuoneen sivut löytyvät osoitteesta https://datahuone.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Datahuone

Datahuone: Maahanmuuttajien työllisyys kasvaa huomattavasti ensimmäisten maassaolovuosien aikana – Vuosina 2021 ja 2022 maahan tulleiden osallistuminen työmarkkinoille alusta alkaen korkeammalla tasolla kuin aikaisemmin maahan muuttaneilla6.7.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Datahuoneen tuoreessa selvityksessä on tarkasteltu maahanmuuttajien päätoimisen työllisyyden ja palkkatyöhön osallistumisen kehitystä vuodesta 2000 alkaen. Analyysin perusteella maahanmuuttajien työllisyys kasvaa huomattavasti maahanmuuttoa seuraavina vuosina. Lähtötaso oli vielä varsinkin 2000-luvun alussa melko matala. Viime vuosina Suomeen muuttaneiden osallistuminen työmarkkinoille on ollut heti korkeammalla tasolla aiempiin maahanmuuttajakohortteihin verrattuna.

Datahuone: Kierretäänkö Venäjä-pakotteita suomalaisyritysten viennissä Keski-Aasiaan ja Kaukasukselle?3.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Datahuone on tuoreessa raportissaan selvittänyt, että suomalaisyritysten tavaravienti useisiin Keski-Aasiassa ja Kaukasuksella sijaitseviin Venäjän lähimaihin on kasvanut merkittävästi Venäjän helmikuussa 2022 Ukrainaan tekemän hyökkäyksen jälkeen. Selvityksen kohteena olevat maat ovat Armenia, Georgia, Kazakstan, Kirgisia. Näillä mailla on läheiset taloussuhteet tai yhteinen raja Venäjän kanssa. Maaliskuun ja marraskuun 2022 välisenä aikana aiemmin Venäjälle vieneet yritykset veivät näihin neljään maahan tuotteita yhteensä 175 miljoonan euron arvosta. Tämä vastaa noin 95 prosenttia kaikesta suomalaisyritysten tavaraviennistä näihin maihin.