Snellman-konsernin vahva kasvu jatkui huolimatta kustannusten voimakkaasta noususta
Kulunutta vuotta leimasi epävakaa maailmantilanne ja sen aiheuttamat voimakkaat ja nopeat kustannusnousut kaikissa tuotannontekijöissä. Tuottajien tilanne jatkui vaikeana ja vuoden aikana tehtiin alkutuotannon tueksi ja sen elinmahdollisuuksien varmistamiseksi useita tuottajahintojen korotuksia. Omilla myyntihintojen korotuksilla pystyttiin viiveellä kompensoimaan osa kohonneista kustannuksista, mutta etenkin energian hinnan voimakas nousu heikensi merkittävästi tulosta ennen muuta Meat Production -toimialalla. Yleinen kuluttajaluottamus talouteen oli koko vuoden ennätyksellisen alhaalla ja voimakas inflaatio leikkasi ostovoimaa ja vaikutti ostopäätöksiin.
Meat Production panosti vuoden aikana Maatiaispossun terävämpään profilointiin samalla kun viestinnässä tuotiin esille alkutuotannon keskeistä roolia suomalaisessa ruokaketjussa. Uutuuksista etenkin syksyllä lanseerattu Kunnon lihapullat ylittivät odotukset selkeästi. Eläinruokayksikkö keskittyi vahvistamaan asemiaan pohjoismaisilla markkinoilla.
Ready Meals teki kaikkiaan erittäin vahvan vuoden. Lanseeratut uutuudet saivat hyvän vastaanoton ja Mr. Paninin nopeitten syötävien valikoimaa laajennettiin menestyksekkäästi ohutleipärullilla. Foodservice -sektoria palveleva Snellman Pro pääsi myynnillisesti ja tuloksellisesti takaisin pandemiaa edeltäneelle tasolle toimintaympäristön normalisoiduttua. Erityisen ilahduttavaa oli Snellman Sverigen hyvä kehitys, jota vauhditti lokakuussa toteutettu Carolines Kök -brändin uudistus.
Investoinnit olivat vuonna 2022 selvästi normaalia korkeammalla tasolla, yhtensä 38,8 miljoonaa euroa (20,1 M€). Merkittävimmät investointikohteet olivat Keravan ja Pietarsaaren lähettämöiden laajennukset sekä Pietarsaareen valmistunut uusi ruokatehdas. Keravan lähettämölaajennus on Kokkikartanon historian suurin investointi, arvoltaan noin 15 miljoonaa euroa, joka valmistuu syksyllä 2023. Näillä investoinneilla varaudutaan hyvän kasvuvauhdin jatkumiseen ja vastataan entistä valmiimpien ruokaratkaisujen lisääntyvään kysyntään.
– Voimme olla tyytyväisiä lopputulokseen, sillä kulunut vuosi oli kaikkiaan erittäin haasteellinen. Kasvu oli vahvaa, markkina-asemamme on vahvistunut ja keskeiset tuotemerkkimme ovat edelleen selkeästi tuotekategorioidensa preferoiduimpia. Erityisen iloinen olen siitä, että isot, strategisesti tärkeät investointiprojektimme saatiin vaikeassa toimintaympäristössä toteutettua hyvin. Haluan kiittää lämpimästi tuottajiamme, asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja erityisesti omaa henkilöstöämme sitoutuneesta ja periksiantamattomasta työstä, toteaa konsernijohtaja Erkki Järvinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Erkki JärvinenKonsernijohtajaOy Snellman Ab
Puh:+358 400 455 913erkki.jarvinen@snellman.fiTietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme