Snellmankoncernens starka tillväxt fortsatte trots kraftigt ökade kostnader
Det osäkra allmänna världsläget och de kraftiga och snabba kostnadsökningarna för alla produktionsfaktorer har påverkat det gångna året. Producenternas situation var fortsatt svår och under året höjdes producentpriserna flera gånger för att stödja primärproduktionen och säkerställa dess existensmöjligheter. Genom egna höjningar av försäljningspriserna lyckades vi med en viss fördröjning kompensera en del av de ökade kostnaderna, men särskilt det kraftigt stigande energipriset försvagade resultatet framför allt inom verksamhetsområdet Meat Production. Konsumenternas allmänna förtroende för ekonomin var rekordlågt hela året och den kraftiga inflationen försämrade köpkraften och påverkade köpbesluten.
Meat Production satsade under året på att förbättra profileringen av Lantgris samtidigt som primärproduktionens centrala roll i den finländska livsmedelskedjan lyftes fram i kommunikationen. Bland nyheterna var det särskilt höstens lansering av Riktiga köttbullar som klart överträffade förväntningarna. Enheten Djurmat fokuserade på att stärka sin ställning på de nordiska marknaderna.
Ready Meals hade totalt sett ett mycket starkt år. De lanserade nyheterna fick ett gott mottagande och den nya produktserien, tunnbrödsrullar, blev en framgångsrik utökning av Mr. Paninis sortiment. Inom Foodservice-sektorn lyckades Snellman Pro försäljnings- och resultatmässigt ta sig tillbaka till nivån före pandemin efter att verksamhetsmiljön normaliserats. Särskilt glädjande var Snellman Sveriges positiva utveckling, som påskyndades av förnyelsen av varumärket Carolines Kök i oktober.
Investeringarna under 2022 låg på en betydligt högre nivå än normalt och uppgick till totalt 38,8 miljoner euro (20,1 M€). De största investeringarna var utvidgningen av expeditionerna i både Kervo och Jakobstad, samt färdigställandet av den nya matfabriken i Jakobstad. Utvidgningen av expeditionen i Kervo, till ett värde av cirka 15 miljoner euro, är den största investeringen i Kokkikartanos historia. Den blir klar hösten 2023. Dessa investeringar ger oss den kapacitet som krävs för en fortsatt god tillväxt och möjlighet att tillgodose den ökade efterfrågan på allt mer färdiga matlösningar.
– Vi kan vara nöjda med slutresultatet, totalt sett var det gångna året nämligen mycket krävande. Tillväxten var stark, vi har stärkt vår marknadsställning och våra centrala varumärken är fortfarande klart de mest eftertraktade i sina produktkategorier. Särskilt glad är jag över att vi lyckades genomföra våra stora, strategiskt viktiga investeringsprojekt i den svåra verksamhetsmiljön. Jag vill rikta ett varmt tack till våra producenter, kunder, övriga samarbetspartner och särskilt våra medarbetare för ett engagerat och outtröttligt arbete, säger Erkki Järvinen, koncerndirektör.
Nyckelord
Kontakter
Erkki JärvinenKoncerndirektörOy Snellman Ab
Tel:+358 400 455 913erkki.jarvinen@snellman.fiOm
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum