Diktamen Oy

Työtehtävien uudelleenjärjestelyllä voidaan hyvinvointialueilla vapauttaa 2100 hoitajan työpanos

Sosiaali- ja terveysministeriö vaatii, että terveydenhuollon ammattilaisten työ on kohdennettava entistä tarkemmin koulutusta vastaaviin tehtäviin ja potilastyöhön. Potilasdokumentoinnin haasteita hyvinvointialueiden kanssa ratkaiseva Diktamen arvioi, että hoitotyöhön voidaan vapauttaa 2100 hoitajan työpanos ilman lisärekrytointeja. Jos sanelunpurkutyö siirretään pois osastonsihteereiltä, he voivat helpottaa hoitajien työtaakkaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön helmikuussa 2023 julkaiseman tiekartan mukaan on tärkeää kohdentaa sote-ammattihenkilöiden työ kunkin ammattiryhmän koulutusta vastaaviin tehtäviin. Tällä hetkellä kaikissa ammattiryhmissä kuluu ministeriön mukaan paljon aikaa myös muihin tehtäviin.

Käytännön ratkaisuja on jo löydetty useilla hyvinvointialueilla.

”Nopea keino vapauttaa resursseja löytyy potilasdokumentoinnin tehtävien siirtämisestä pois osastonsihteereiltä. Näin he voivat keskittyä hoitotyön tukitehtäviin ja tukea potilastyötä sen sijaan, että purkavat saneluita, navigoivat tietojärjestelmissä ja täyttävät lomakkeita”, sanoo Diktamenin toimitusjohtaja Olavi Valkama.

Valkaman mukaan tiedon syöttämisestä on tullut hyvin raskasta, koska se täytyy tehdä tietojärjestelmien ehdoilla.

”Potilasdokumentointi tarkoittaa nykyään sitä, että kaikki potilastietoa pitää syöttää rakenteisesti erilaisiin lomakkeisiin. Huomattava osa hitaasta kirjaustyöstä voidaan siirtää koulutetuille tekstinkäsittelijöille, jotka keskittyvät pelkästään sanelunpurkuun. Saneluissa voidaan delegoida tekstinkäsittelijöille myös oheistehtäviä, kuten lähetteiden, lausuntojen ja todistusten kirjaamista potilastietojärjestelmään”, Valkama kertoo.

Kolmannes osastonsihteereiden työajasta voitaisiin vapauttaa hoitajien avuksi

Kymenlaaksossa töiden uudelleenjärjestelystä on jo useamman vuoden kokemus. Kymenlaakson hyvinvointialueen sihteeripalveluiden palvelualuepäällikkö Mari Westerholmin mukaan ratkaisun ytimessä on osastonsihteereiden työtaakan keventäminen vapauttamalla heidät sanelunpurkutyöstä. Tällöin heille voidaan siirtää hoitajilta sellaisia hallinnollisia tehtäviä sekä tukitehtäviä, joihin ei vaadita lääketieteellistä koulutusta.

Westerholmin mukaan on mietittävä tarkkaan, mitä töitä kussakin ammattiryhmässä kannattaa oikeasti tehdä.

”Joitakin tehtäviä voi tehdä vain lääkäri tai hoitaja, mutta on myös paljon työtehtäviä, jotka on mahdollista siirtää esimerkiksi palvelu- tai osastonsihteereille”, hän sanoo.

Osastonsihteerin työ koostuu yleensä potilashallintoon liittyvistä hoitotyön tukitehtävistä, kuten ulos -ja sisäänkirjauksista, ajanvarauksista sekä hoitoon liittyvien lääkärin määräysten toteuttamisesta. Sanelunpurkutyöhön, eli potilaskertomusten, lausuntojen ja lähetteiden puhtaaksikirjoittamiseen käytetään keskimäärin 30–40 prosenttia päivittäisestä työajasta.

Olavi Valkaman mukaan sanelunpurkuun osallistuvat osastonsihteerit tekevät hyvinvointialueilla yli 6 600 henkilötyövuotta. Työajasta sanelunpurkua on keskimäärin kolmannes, joten hoitotyön tukitehtäviin voitaisiin vapauttaa yli 2100 henkilötyövuotta. Siirtämällä hoitajilta sellaisia hallinnollisia tukitehtäviä ja sekä tukitehtäviä, joihin ei vaadita lääketieteellistä koulutusta, voidaan siis vapauttaa jopa 2100 henkilötyövuotta hoitajapulaa.

”Laskelma perustuu hyvinvointialueiden käytännön työstä kerättyyn keskimääräiseen tietoon, sillä järjestelmäämme käytetään 15 hyvinvointialueella”, Valkama kertoo.

Kymenlaaksossa sanelunpurun ostopalvelu käytössä jo kolmen vuoden ajan

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Kymsote, nykyinen Kymenlaakson hyvinvointialue, siirsi sanelunpurun Diktamenin vastuulle keväällä 2020. Hyvinvointialueella hoidetaan itse vain kiireisimmät sanelunpurut öiseen aikaan. Ostopalvelulle asetettiin hankinnassa tiukat kriteerit mm. sanelunpurun laadulle ja toimitusajoille.

”Sanelunpurkupalvelu toimii nyt paremmin kuin ennen kokonaispalvelun hankintaa. Lääkärit ovat myös olleet tyytyväisiä, koska laatu- ja toimitusaikatavoitteet on saavutettu”, Kymenlaakson hyvinvointialueen sihteeripalveluiden palvelualuepäällikkö Mari Westerholm kertoo.

Viime vuosien aikana useat hyvinvointialueet ovat kilpailuttaneet vastaavia ratkaisuja. Viimeisimpänä Diktamenin kokonaispalvelun hankki Pirkanmaan hyvinvointialue, jonka alueella sanelunpurkupalvelu on nyt käytettävissä terveydenhuollon ja sosiaalihuollon yksikössä. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on vastaava kilpailutus käynnissä.

Diktamen on erikoistunut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon dokumentoinnin nopeuttamiseen sanelunpurun kokonaispalvelulla sekä saneluhallinnan ja puheentunnistuksen tietojärjestelmäratkaisuilla. Sanelunpurkutyötä on siirretty kokonaispalvelumallilla jo kuudella hyvinvointialueella Diktamenin tekstinkäsittelijöille ja kokonaispalvelumallin mahdollistavaa Diktamenin sanelunhallintajärjestelmää käytetään jo 15:ssä maan 21 hyvinvointialueesta.

Kuvat

”Nopea keino vapauttaa resursseja terveydenhuoltoon löytyy potilasdokumentoinnin tehtävien siirtämisestä pois osastonsihteereiltä. Näin he voivat keskittyä hoitotyön tukitehtäviin ja tukea potilastyötä sen sijaan, että purkavat saneluita, navigoivat tietojärjestelmissä ja täyttävät lomakkeita”, sanoo Diktamenin toimitusjohtaja Olavi Valkama.

Diktamen Oy
Itämerenkatu 1

010 420 8040https://info.diktamen.com/

Diktamen Oy on Suomessa vuonna 2007 perustettu yksityisesti omistettu palveluyritys, joka kehittää ja tarjoaa korkealuokkaisia potilas- ja asiakastietojen dokumentointia nopeuttavia tietojärjestelmiä ja sanelunpurkupalveluita.

Diktamenin palvelukonsepti, johon kuuluvat sanelunhallintajärjestelmä, puheentunnistus ja sanelunpurkupalvelu, on kehitetty yhteistyössä Suomen suurimpien kuntien, sairaanhoitopiirien ja terveyspalveluyritysten kanssa. Diktamenin palveluita hyödyntää yli 250 asiakastoimipistettä ja 19 000 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista päivittäin Suomessa.

Diktamenilla on toimintaa myös Isossa-Britanniassa, jossa yrityksen palveluita hyödynnetään mm. asianajoitoimistojen dokumentaation hallinnassa.

Diktamenin liikevaihto noin 10 miljoonaa euroa (ennuste 2023) ja henkilöstöä on lähes 160.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Diktamen Oy