Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi
Alkuvuoden uutisoiduimpia vaaliteemoja ovat olleet ulko- ja turvallisuuspolitiikka, talouden näkymät sekä koulutus. Näistä perussuomalaiset on hallinnut ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvää julkisuutta. Etenkin eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-ahon kommentit ovat tuoneet perussuomalaisille näkyvyyttä Nato-jäsenyyden käsittelyn edetessä. Poliitikan substanssikysymyksistä myös translain käsittely ja saamelaiskäräjät loivat julkisuuspiikkejä perussuomalaisille, vaikkakin päähuomio näiden käsittelyssä olikin keskustan toimissa.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikka jatkoi median eniten käsittelemänä vaaliteemana myös tammi-helmikuussa.
”Perussuomalaiset ovat saaneet alkuvuodesta myös paljon mainintoja osana muiden puolueiden ulostuloja, esimerkiksi Sanna Marinin kertoessa pitävänsä perussuomalaisia rasistisena puolueena ja puolueiden ottaessa kantaa siihen, voisivatko ne muodostaa hallituksen yhdessä PS:n kanssa. Myös kamppailu kannatusmittausten kärkikolmikossa on tuonut perussuomalaisille runsaasti julkisuutta”, kertoo Retrieverin media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi.
Sanna Marin eniten esillä puolueiden puheenjohtajista
Puolueen puheenjohtajien julkisuutta vertailtaessa huomionarvoista on, että Riikka Purran esiintyminen perussuomalaisia koskevissa uutisissa on suhteellisesti harvinaisempaa kuin esimerkiksi Petteri Orpon kokoomuksen maininnoissa tai Sanna Marinin SDP:tä koskevissa uutisissa. Riikka Purra on mainittu 12 prosentissa kun Orpo taas 15 prosentissa ja Marin 22 prosentissa kunkin puolueen uutisista. Marin on puoluejohtajista selkeästi näkyvin 1431 maininnallaan. Orpolla mainintoja on 1174 kpl ja Purralla 951 kpl.
Sanna Marin pokkasi mainituimman puoluejohtajan paikan loppuvuonna vaalikeskustelua hallinneelta Annika Saarikolta.
Lisäksi perussuomalaisten huomioarvo, eli kuinka näkyvä rooli heillä on uutisoinnissa, on hieman kokoomusta ja SDP:tä heikompi. Perussuomalaisten huomioarvo uutisissa asteikolla yhdestä viiteen on ollut keskimäärin 2,92; kokoomuksen 3,14 ja SDP:n 2,95.
”Mittari kertoo siitä, saako puolue esimerkiksi korkean huomioarvon otsikkomainintoja vai ohimeneviä mainintoja jutun lopussa. Laajemminkin on hyvä huomata, että julkisuuden määrä ei suoraan kerro sen laadusta. Jotta saatua julkisuutta voi pitää onnistumisena, täytyy sen olla myös tavoitteiden mukaista”, Hanhiniemi muistuttaa.
Analyysin aineistona on eduskuntavaalit tai vaaleihin liittyvän sanan sekä vähintään yhden eduskuntapuolueen mainitsevat artikkelit. Aineisto kattaa kotimaisen toimituksellisen median artikkelit Retrieverin kattavan lähdekannan mukaan. Ajalta 1.1.2023–19.2.2023 aineiston määrä on 18 742 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi puolue. Mainintoja puolueille ajanjaksolla oli yhteensä 42 781. Jako vaaliteemoihin perustuu AMEC-sertifioidun media-analyytikon tekemiin aihepiiriä käsitteleviin hakusanahakuihin. Retriever seuraa puolueiden näkyvyyttä huhtikuun 2023 eduskuntavaalehin saakka.
Media-analyysiin voi kirjautua osoitteesta: https://www.retrievergroup.com/fi/blog/vaaliuutisoinnissa-pinnalla-nyt-perussuomalaiset-ja-ulko-ja-turvallisuuspolitiikka. Interaktiivista dashboardia voi suodattaa yläpalkin päivämäärä-, puolue-, ja mittarivalinnoilla sekä klikkaamalla graafeja. Tehtyjen suodatusten valinnat vaikuttavat kaikkiin graafeihin. Valinnat voi palauttaa perusnäkymään painamalla Revert -painiketta sivun alareunasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuukka HanhiniemiMedia-analyytikko
Puh:040 585 8384tuukka.hanhiniemi@retriever.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Group
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Keskusta kahmi medianäkyvyyttä loppuvuonna – gallupeissa tämä ei näy29.12.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Keskusta keräsi eniten mainintoja loppuvuoden vaaliuutisoinnissa, vaikka puolueen kannatus laahaa ennätysalhaalla, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever havainnollistaa vaaleihin liittyvää keskustelua ja puolueiden medianäkyvyyttä interaktiivisella analyysityöpöydällä, joka on käytössä ensi kevään eduskuntavaaleihin saakka.
Alma Talentin medioiden tilaajasisällöt Retrieverin mediaseurantaan23.3.2022 14:03:00 EET | Tiedote
Retriever Oy ja Alma Talent Oy ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Retrieverin asiakkaat saavat kaikki Alma Talentin medioiden journalistiset verkkosisällöt mediaseurantaansa. Retriever on ensimmäinen mediaseurantayritys, jolle Alma Talent tarjoaa mahdollisuuden indeksoida kaikki verkkosisältönsä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme