Helsinki haluaa nopeuttaa sähköautojen latauspisteiden toteuttamista

Helsingin kaupungin tavoitteena on toteuttaa 116 uutta sähköautojen latauspistettä tämän vuoden loppuun mennessä. Vuoteen 2030 mennessä pyritään saavuttamaan kaikkiaan 600 uutta julkista latauspistettä, jotka tuotetaan 150 latauspisteen erissä.
Sähköautojen latausverkoston laajentaminen on yksi Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjelman toimenpiteistä. Vuonna 2030 vähintään 30 prosenttia Helsingin ajoneuvokannasta tulisi olla sähkökäyttöistä, jotta kaupunki saavuttaa tavoittelemansa päästövähennykset liikenteen osalta.
Kaikille saatavilla olevia, julkisia sähköautojen latauspisteitä on Helsingissä nykyisin noin 1 500. Eurooppalaisissa verrokkikaupungeissa Oslossa julkisia latauspisteitä on jo yli 2 100 ja Tukholmassa yli 4 000. Amsterdamissa julkisia latauspisteitä oli jo vuonna 2020 noin 3 700.
Uuden asiantuntijan rekrytointi meneillään
”Helsingissä latausinfra on kehittynyt liian hitaasti ilmastotavoitteisiin ja autokannan sähköistymiseen nähden. Latausverkoston laajentamiseen liittyy monia haasteita kilpailutuksen, toteutettavuuden ja palvelutason suhteen”, kaupungin päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.
”Ongelmien taklaamiseksi palkkaamme nyt projektipäällikön, jonka keskeisimpänä tavoitteena on koordinoida työtä ja tunnistaa pahimmat pullonkaulat. Samalla vastaamme sähköiseen kalustoon ja puhtaiden ajoneuvohankintojen CVD-direktiiviin liittyviin sitoumuksiimme”, Koskinen sanoo.
Sähköautojen latausverkoston verkkainen kasvu on hidastanut myös kaupungin pyrkimystä oman henkilöautokantansa sähköistämiseen. Tällä hetkellä esimerkiksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on käytössä 55 täyssähköautoa ajoneuvokannan ollessa yhteensä noin 300.
Haasteita on tuottanut esimerkiksi latauspisteiden rakentaminen sosiaali- ja terveysalan kiinteistöihin, sillä osa kiinteistöistä ei ole kaupungin omistuksessa. Toisaalta kaupungin virka-autot tarvitsevat tulevaisuudessakin myös julkisia latausasemia.
Julkisen latausverkoston laajentamisen lisäksi kaupunki pyrkii tehostamaan latausinfran toteuttamismahdollisuuksia myös taloyhtiöissä ja yrityksissä esimerkiksi energiaremontteja ja -tukia koskevan neuvonnan kautta.
Helsingin tavoitteena on hiilineutraalius vuonna 2030 ja hiilinegatiivisuus vuoteen 2040 mennessä. Liikenne on Helsingin hiilidioksidipäästöjen toiseksi suurin lähde; päästöistä 24 prosenttia syntyy tällä hetkellä liikenteestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Reeta Koskinen, päästövähennysohjelman johtaja
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Puh. (09) 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme